Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Kamin i bussen
Chris HBV 132
inlägg 12 Dec 2010, 08:02
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 175
Registrerad: 14-March 07
Från: 38040 Orrefors
Medlemsnummer: 312



Hejsan till alla bussvänner med inbyggd kamin. (även till dem utan kamin wink.gif )
Har skaffat en liten täljstenkamin för att få det riktigt mysigt och varmt inne i bussen när det är typ 20 minus.
Väggarna i kaminhörnet är kaklade och en sockel med 5mm alluminiumplåt på är också förberedd.
Tänkte höra med er nu hur ni har löst takgenomföringen av rökröret.
Har mina funderingar som går åt det här: IPB bild
själva rökröret sitter i ett större rör som leder genom taket. Mellanrummet tänkte jag isolera med stenull eller liknandet.
Kan jag göra så eller finns det bättre förslag?

hälsning
Chris


--------------------
"Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer"
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 12 Dec 2010, 19:32
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Chris.

Din ide verkar helt OK och jag skulle gjort likadant om jag skulle monterat vedspis inne i bussen,
Klla bara så du har gnistskydd på golvet.
Tommy / maggan

Krukorna pryder sin plats här i huset.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Svea HBV77
inlägg 14 Dec 2010, 09:13
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1045
Registrerad: 1-June 05
Medlemsnummer: 43



Det där är alldeles utmärkt Chris. Så hade vi gjort i Svea och lika nu i den nya bussen.
Det blir verkligen skön värme när man får elda i en kamin. Som Tommy skrev, att tänka på är väl ett skydd på golvet om det hoppar ut något samt att ha rejält med tillluft. Kaminen förbrukar mycket syre. Det bästa är ju om man kan ta luft direkt utifrån till kaminen eller ha ventilationshål direkt i anslutning, annars kommer det att dra kallt från alla möjliga springor i bussen.
Vad har du köpt dig för buss? Kul att det blev en ny.

//Sussie
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Chris HBV 132
inlägg 14 Dec 2010, 10:02
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 175
Registrerad: 14-March 07
Från: 38040 Orrefors
Medlemsnummer: 312



Tack Tommy, tack Sussie
gnistskydd på golvet borde ju vara självklart... det är ju sotarens krav här hemma också.
Tillluft ska jag få genom ett hål i golvet direkt under kaminen som blir försedd med ett skjutreglage så att man kan stänga det när kaminen inte är i bruk. Tänkte ha samma storlek som avgasröret (100mm) så det borde räcka, hoppas jag.
En sak jag är inte riktigt nöjd med är isolationsmaterial mellan rören. Stenull drar ju mycket fuktighet även ur luften och jag undrar om det finns annat man kan använda för att undvika problemet?

@Sussie
efter en del letandes blev det Kent`s "gamla Bättan" (HBV91)som vi nu håller på att förändra lite efter våra önskemål.
Det var viktigt att få en buss som är mindre en 12m för vi tänkte köra mycket Frankrike och Tyskland med den på höstarna och det blir ju krånglit om inte ens omöjligt i fall bussen är >12m (det har ju pratats en hel del om detta här på forumet också)
...och oavsett europäiska lagar om fordonslängder når man faktiskt inte eller sällan dem finaste ställen i t.x. södra frankrike med fordon som är större än 10m...det vet jag av egen erfarenhet när jag luffade runt flera gånger där nere med min gammla buss som också var ca 10m.


--------------------
"Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer"
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Chris HBV 132
inlägg 16 Dec 2010, 12:28
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 175
Registrerad: 14-March 07
Från: 38040 Orrefors
Medlemsnummer: 312



Sådär.... den liten täljstenkaminen står på plats...fast den är så liten så väger den nästan 100kg. IPB bild
Återstår faktiskt bara takgenomföringen, men det ska nog dröja för det ligger ca 70cm snö på busstaket angry.gif ...men då hinner man ju med nåt annat istället party-smiley-018.gif
Det blev taket som jag gjorde om med bastupanel.IPB bild
IPB bild
man har ju inget annat att göra nu när vintern har kommit med all makt ...förutom att: IPB bild


--------------------
"Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer"
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 16 Dec 2010, 13:02
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Chris.
Det ser ju trevligt ut i spishörnan.
Du måste ju vara sugen på att provelda?
Är det inte bara att göra ett prvisoriskt hål till rökröret och isolera typ med stenull runt röret, sen elda och mysa. Och fixa det ordentligt till våren.

Taket ser toppen ut. Jag kommer inte ihåg hur det var innan.
Den börjar likna en Norsk husbus dom har mycket spisar och trä inne i sina fordon. Mysigt som bara den.
God jul på dig i snöskottandet.
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Chris HBV 132
inlägg 16 Dec 2010, 14:45
Inlägg #7


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 175
Registrerad: 14-March 07
Från: 38040 Orrefors
Medlemsnummer: 312



CITAT(Tommy HBV 1 @ 16 Dec 2010, 13:02 ) *

Hej Chris.
Det ser ju trevligt ut i spishörnan.
Du måste ju vara sugen på att provelda?
Är det inte bara att göra ett prvisoriskt hål till rökröret och isolera typ med stenull runt röret, sen elda och mysa. Och fixa det ordentligt till våren.
Taket ser toppen ut. Jag kommer inte ihåg hur det var innan.
Den börjar likna en Norsk husbus dom har mycket spisar och trä inne i sina fordon. Mysigt som bara den.
God jul på dig i snöskottandet.
Tommy HBV 1

Tack för berömmet, Tommy...jodå, är väldigt sugen på att provelda, men jag vågar inte öppna taket vid det här busvädret cry.gif är en fegis....jag vet.

trevligt att höra att ni är nöjda med krukorna blomma.gif


--------------------
"Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer"
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Chris HBV 132
inlägg 24 May 2011, 20:01
Inlägg #8


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 175
Registrerad: 14-March 07
Från: 38040 Orrefors
Medlemsnummer: 312



Sådär... just in time till sommaren har kaminanslutningen blivit klar IPB bild Proveldat och klart godkänt av Romy och ett flertal gäster som kollade vad det var som rökte ovanpå bussen shockkk!.gif
Lilla kaminen värmer som in i helvetet med bara 2-3 småbitar ved och håller värmen i otroliga 5-6 timmar.
Skorstenshuvudet blev ett omvänd salladskål från IKEA i borstat stål som sitter precis 1cm över genomförings- och rökröret så det blir mycket drag i kaminen pga den s.k. "Venturi-effekten" och täcker bra mot regnet. Genomföringsröret blev 150mm ...rökröret 110mm. Stoppad stenull i mellanrummet och eldfast silikon som tätning. Funkar underbart. drink.gif

IPB bild

IPB bild

hälsning
Chris


--------------------
"Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer"
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 24 May 2011, 22:18
Inlägg #9


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Chris.
Ser framnemot att se detta i verkligheten. Ser fint ut. Det bygger upp ett vist intresse till något liknande.
Kommer ni norr över så slå en signal.
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Göran HBV 222
inlägg 3 Jun 2011, 14:41
Inlägg #10


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 158
Registrerad: 18-March 10
Medlemsnummer: 1191



CITAT(*Chris @ 24 May 2011, 20:01 ) *

Skorstenshuvudet blev ett omvänd salladskål från IKEA i borstat stål som sitter precis 1cm över genomförings- och rökröret så det blir mycket drag i kaminen pga den s.k. "Venturi-effekten" och täcker bra mot regnet. Genomföringsröret blev 150mm ...rökröret 110mm. Stoppad stenull i mellanrummet och eldfast silikon som tätning. Funkar underbart.

Härligt att se!
Det gör att jag känner att jag måste göra något åt min kamin också...!

Jag köpte en kamin på Blocket och fick med några skorstensbitar, just nu är den fastskruvad i golvet men resten återstår.
Mina skorstensrör är 150mm men jag måste byta några delar och köpa några fler så att svängen kommer lägre för att spara överskåpen!
Sedan ska jag göra genomgången genom taket också förstås...

Har du något spjäll?
Dessutom: Tror du att du har möjlighet att även ta ett foto uppifrån taket där takgenomgången syns?


Bifogade miniatyrbild(er)
Bifogad bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Chris HBV 132
inlägg 3 Jun 2011, 21:29
Inlägg #11


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 175
Registrerad: 14-March 07
Från: 38040 Orrefors
Medlemsnummer: 312



Hej Göran
Den lilla täljstenkaminen har ett spjäll direkt vid rökrörutgången men den stänger jag bara när bussen kör.
Mot en vanlig plåtkamin har ju täljsten den fördelen att man inte behöver elda hela tiden. Man tänder brasan och eldar för fullt i en halv timme...sen håller den värmen i minst 5-6 timmar. Jag tycker risken för kolmonoxidförgiftning är för stor, om man försöker stänga rökröret för att hålla värmen i bussen och man inte är säkert att den har brunnit upp fullständigt.
Tänk på att du håller ordentligt med avstånd till överskåpet...rökröret blir lätt 300-400 grader när man tänder brasan.
Jag skulle inte våga med mindre än 20cm mellan rökröret och överskåpet.
Ska försöka lägger på ett stege på bussen för att ta en bild hur genomföringen ser ut dem närmaste dagarna, men vi har fullt ös här på campingen just nu...så det kan dröja wink.gif

hälsning
Chris


--------------------
"Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer"
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 4 Jun 2011, 08:00
Inlägg #12


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 995
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34



Det finns en grej som heter rökgasregulator som man använder till pelletspannor för att få ett konstant drag i pannan vid varierande vindstyrkor, det är ett spjäll som är viktbelastat och sätts i rökgången för att släppa in luft när det är byig vind så när det kommer en "körare" så öppnar det lite och spär ut rökgaserna så pannan alltid brinner med samma fart...
Ett sånt borde funka att ha till kaminen om man vill elda medans man kör.... thumbup.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Katarina HBV 242
inlägg 10 Mar 2012, 07:33
Inlägg #13


Member
**

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 12
Registrerad: 14-June 11
Medlemsnummer: 1959



Stenull runt röret och aluplåtar uppe och nere (utanpå och inuti kanske) funkar perfekt för oss. Ett H-rör på röret som kan tas av och en Hatt att sätta på då så röret inte blir högre än andra detaljer på taket vid färd gör det hela både vettigt och bra. Nackdelen är såklart att man måste ha en stege med sig men det är ju bra till annat åxå, markis och tvätt av taket. Möjligen en terras där uppe så småningom...

Vi har en gjutjärnskamin från Norrahammar 70 cm hög och 30 cm i diameter. Stenad på insidan. Den värmer gott. Röret är helt rakt med en 90° vinkel bak för att passa kaminens utrör. Skorstenen är 70mm Ø och i rostfritt, liksom H och hatt, det 1,5 meter röret värmer ännu bättre. Hatten kan sättas på den ena "stolpen" i H-et för mindre drag om det blåser hårt. Bakom kaminen i en vinkel mot vägg 1,5 mm aulplåt på en 5 x 30 mm list som ger en 5 mm luftspalt bakom plåten. Det räcker mer än väl och ger en extra värme-effekt med stigande varmluft. Under kaminen som är skruvad i golvet har vi en 3 mm aluplåt för obefintligt sprätt. (men det ser bra ut för SBP) Våra fyra stora ventiler i takel kan blockeras helt eller steglöst och delvis med en aluskiva. Simpelt men ett bra och flexibelt system. Fukt är ett större problem än värmen så en liten uppknackad läpp i aluplåten runt röret utanpå taket håller vatten borta.

Tyvärr inga bilder på det.

MVH JÅ Lang HBV 242
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 6 May 2024 - 04:10
Designed from: InfinityStyles.com