Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> då var det gjort!
Chris HBV 132
inlägg 4 May 2011, 09:50
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 175
Registrerad: 14-March 07
Från: 38040 Orrefors
Medlemsnummer: 312



Då blev "gamla Bättan" personbil helt plötsligt.
Untan problem och krångel.... men f** vad det har blivit dyrt att omregestrera från lastbil till pbklassII. Fick betalar 2730 spänn inkl. vägning. Ingen dålig förtjänst för ett halv timmars jobb wacko.gif
För gamla luffaren fick jag betalar 900kr....men det var 7 år sen.

Chris


--------------------
"Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer"
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 4 May 2011, 23:44
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Tror jag fick betala omkring 1300:- för ett par år sedan - det är väl konkurrensutsättningens fel kan jag tänka mig... Och så lyckas de få folk att tro att det blir billigare?!!

Har du koll på hur mycket skatten blir? Kanske äldre än 1981 och därmed skattebefriad?

Nyregistrerade husbilar som registreras som PBII har tydligen numera koldioxidbaserad skatt. Det gäller även om bilen är äldre än 2011 (t.ex. om man importerar en 2005 års modell). Vågar inte tänka på vad en nyregistrerad buss får för skatt när en normalstor husbil kan få runt 8.000:- i skatt!!!


--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Chris HBV 132
inlägg 5 May 2011, 06:04
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 175
Registrerad: 14-March 07
Från: 38040 Orrefors
Medlemsnummer: 312



CITAT(Tom HBV168 @ 5 May 2011, 00:44 ) *

Har du koll på hur mycket skatten blir? Kanske äldre än 1981 och därmed skattebefriad?

Nyregistrerade husbilar som registreras som PBII har tydligen numera koldioxidbaserad skatt. Det gäller även om bilen är äldre än 2011 (t.ex. om man importerar en 2005 års modell). Vågar inte tänka på vad en nyregistrerad buss får för skatt när en normalstor husbil kan få runt 8.000:- i skatt!!!

Japp...den är skattebefriad, men vad har fordonsskatten med bilprovningens prissättning att göra?

Chris


--------------------
"Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer"
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 5 May 2011, 07:18
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Om man registrerar om fordonet till annat fordonsslag så påverkas skatten - det är väl den enda egentliga kopplingen smile.gif
Det förutsätter ju dock att fordonet är skattepliktigt...

Det var endast av ren nyfikenhet jag undrade hur mycket skatten kunde tänkas bli då den tydligen ändrats betänkligt på nyregistrerade PBII fr.o.m. 2011. Tidigare var ju maxbeloppet på 5.018:-, men med nya bestämmelser blir det ju alltså dyrare för många.
Jag tror dock att det bara gäller nyregistreringar, alltså inte fordon som varit registrerade som annat i Sverige tidigare.

Vi kan ju låta frågan vara öppen och istället glädja oss åt att de inte satt käppar i hjulet för oss när det gäller skattebefrielse - det har ju med varit på tapeten att förändra (ej retroaktivt såklart)...


--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 1 May 2024 - 06:44
Designed from: InfinityStyles.com