Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Batteriladdare
*Nicklas A
inlägg 16 Oct 2010, 16:41
Inlägg #1


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 83
Registrerad: 1-December 08
Medlemsnummer: 883



En fråga till någon kunnig här på forumet. Kan man ladda 2st inkopplade bussbatterier (24v tillsammans) med 2st 12v laddare.
Om man kopplar dom + och - på respektive batteri så borde det ju fungera bra eller???

Finns det problem liknande det att man inte ska plocka ut 12v ur det ena batteriet ur ett 24v pack?

Det här är ju självklart snåltarmen i mig som tänker. Det är ju mycket billigare att köpa 2 skapliga 12v laddare mot en bra 24v laddare.

Vänta med spänning på svar.

Mvh Nicklas
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Mathias
inlägg 16 Oct 2010, 18:11
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 124
Registrerad: 8-March 07
Medlemsnummer: 303



Hej,

inte att rekommendera, precis samma problem som med uttag.Eftersom batterierna kommunicerar kommer laddarna att ladda med fel spänning/effekt.

En bra laddare kostar inte mer en ett par batterier. Skall du börja klabba med laddningen kommer du behöva byta batterier ofta.

Jag har batterierna på underhållsladdning konternuerligt. De mår prima när de nästan alltid är fulladdade.

/Mathias

CITAT(*Nicklas A @ 16 Oct 2010, 17:41 ) *

En fråga till någon kunnig här på forumet. Kan man ladda 2st inkopplade bussbatterier (24v tillsammans) med 2st 12v laddare.
Om man kopplar dom + och - på respektive batteri så borde det ju fungera bra eller???

Finns det problem liknande det att man inte ska plocka ut 12v ur det ena batteriet ur ett 24v pack?

Det här är ju självklart snåltarmen i mig som tänker. Det är ju mycket billigare att köpa 2 skapliga 12v laddare mot en bra 24v laddare.

Vänta med spänning på svar.

Mvh Nicklas

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Hedberg
inlägg 3 Nov 2010, 23:31
Inlägg #3


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 6
Registrerad: 16-August 10
Medlemsnummer: 1275



Hej!

Ska du ha en laddare till bra pris som presterar bra och håller batterierna vid liv länge skulle jag nog köpt en Ctek. Och har du hemula pengar över skulle jag vilja rekommendera Mastervolt Chargemaster 24-80/3. Den laddar både bodel och startbatterier hur avancerat du nånsin kan tänkas vilja! Enda nackdelen är väl priset då...
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Jonas HBV 152
inlägg 4 Dec 2010, 14:52
Inlägg #4


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 77
Registrerad: 2-August 07
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 399



Hej,

Jag har i alla år kört en 24 V laddare på mina fyra 12 V batterier (som är kopplade till 24V). Det har faktiskt fungerat bra. Och är - som jag kan se det - fortfarande den billigaste och enklaste lösningen...?

Med några års mellanrum fallerar något av batterierna och behöver bytas ut - och med ca 10 års mellanrum har batteriladdaren fallerat (bussen står också utomhus, under tak, om vintern). Men så länge man testat batterierna och ser att de tar emot laddning - och byter när det är dags - så har det fungerat:-) Två nya 70 Ah batterier kostar som en halv tank.

Det som är bra med 24 V laddaren, som är placerad alldeles intill batterierna, är ju givetvis också att när batterierna är helt färdiga (jag sparar inte startbatterierna...), så behövs det bara någon kvarts laddning i "startläge", så startar bussen. (Säkert inte särskilt hälsosamt för batterierna - men det har passat mitt användandebehov).

Men vad vet jag, kanske har jag använt ett stolligt system genom åren...;-)
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Nicklas A
inlägg 5 Dec 2010, 12:35
Inlägg #5


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 83
Registrerad: 1-December 08
Medlemsnummer: 883



Tackar för svaren.

I detta fall så vann förnuftet över snåltarmen och jag har köpt en 24v C-tek. Nu när bussen står långtidsparkerad så har jag alla batterin hopkopplade så att jag laddar både bodel och startbatterin samtidigt.

// Nicklas
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 27 April 2024 - 20:53
Designed from: InfinityStyles.com