Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Rekommenderad isolering m.m?
*Michael
inlägg 26 Mar 2014, 20:56
Inlägg #1


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



Jag håller precis på att riva gammal inredning baktill på min Deltaplan från 1984. Det skall rostlagas i ramverket som består av fyrkantsprofiler. När detta är klart skall jag förstås sätta in ny isolering innan jag sätter upp innerväggar. Och här har jag några frågor.

1. Bör jag tänka på någon form av fuktspärr? Man ser alltid att snickare sätter upp plast i hus. Eller skall man bara ha yttervägg, isolering mellan och innervägg? Min buss hade frigolit inpassat i ramverket.

2. Vad för typ av isolering skall jag ha? Frigolit verkar ju ha tjänat syftet väl. Men det känns lättare att lägga in glasfiberull t.ex. Vad tycker ni?

3. Följdfråga på isolering. Jag vill inte gärna ha en massa resonans i bussen. Frigoliten verkar ha ljuddämpat väl. Om nu glasfiberull el. dyl. används. Blir det sämre ljudmässigt? Borde jag i.s.f. sätta asfaltsmatta på den nakna plåten? Kanske jag borde göra det oavsett vad?

4. Vad för skivor skall jag satsa på när jag börjar bygga? Antar att spån och MDF är uteslutet. Återstår väl plywood eller OSB. Vad tycker ni?


Kan säga att det är med viss ångest jag river. Har ju aldrig snickrat innan. Men en sak är säker. Att riva känns bra för själen. cheers.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 27 Mar 2014, 20:40
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Jag håller på att riva ur våran buss, dvs allt inpå plåten och har tittat på lite olika alternativ. Inredningen som jag river ur var byggd i mitten på 1980-talet med spånskiva, gullfiber mm. Vatteninträngningar har jag hittat "överallt".

Utan att vara "kunnig" eller expert har jag kollat in och bestämt mej för följande:
PU-skumisolering. Kostar en del, kan tydligen inte utföras själv.
Denna fastnar på plåten och därmed blir det ingen kondensering på insidan. Det bidrar också till att dämpa resonans i plåten.

HDF-skiva.
Har kollat med Brandéns i Ljusdal. Deras HDF-skiva används till ytterdörrar på hus. Jag kommer att köpa den skivan fast grundmålad på bägge sidor för att klä sidor och tak. Har inga priser.

Själva inredningen bygger jag i rent trävirke och plyfaskiva.

Gullfiber verkar ha en tendens att behålla vatten och är därför i mina ögon olämplig som isolering och spånskiva vill gärna svälla och sedan mögla.

Detta var mina tanker och funderationer.
Lycka till
action-smiley-030.gif


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 28 Mar 2014, 22:49
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 328
Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527



Hej! Michael

Jag rev min buss tom å målade insidorna på plåten med sån här svart färg för plåt tak

sen skar jag till frigolit eftersom jag fått en massa gratis,
sen tog jag sånt här skum som utvidgar sej ,å la på lite först å sen tryckte jag dit frigoliten å när de satt sej ,så fyllde jag övriga skrymslen å vrår med skummet,men att varningens ord tar du för mycke skum så trycker de ut väggen,så man får ta de försicktigt om man gör så smile.gif

sen vart de plyfa på de

så jorde jag i min buss smile.gif

MVH

Kurre action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Gösta HBV 307
inlägg 31 Mar 2014, 06:46
Inlägg #4


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 57
Registrerad: 23-November 13
Medlemsnummer: 4056



Hej! Det finns nog oliga sätt att lösa isolerings problematiken det ena behöver nödvändigtvis inte vara helt förkastat, har man tex gratis frigolit kanska man bör välja det
Många har ju en massa saker som ska åtgärdas samtidigt, som det byggs buss, trädgårdar, verandor, hustak och ja jag vet inte allt, men det är många saker att ta hänsyn till. Är man helt ekonnoiskt oberoende, vill ha ut farkosten på vägen fort nog. Då handlar man efter det.
Det finns emelertid vissa grundläggande saker som man inte kan hoppa över. Att hålla fukten ute är viktigt. Den kalla väggens prinsip, Att läsa på om fuktspärrar lönar sig givetvis, men det mystiska med en fuktspärr verkar vara att det finns lika många åsikter om den som det finns snickare.
Att göra som fabriker i produktion låter bra. Men en enskild byggare har gummilister och andra möjliga läkageinträngar uppifrån, och fartvinds inträngdfukt att ta hänsyn till. Även förvaringssättet mellan körningarna har ju betydelse. Har fordonet tillfälle att torka upp i en uppvärmd och venitlerad lokal.Då blir komentaren, ditt lyllo, så här skulle jag också vilja att min trotjänare kunde förvaras.
Det är intressant att få ta del av din slutliga lösning, så berätta gärna hur du gjort och och vad du kom fram till. Lycka till.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Daniel
inlägg 6 Apr 2014, 14:20
Inlägg #5


Advanced Member
***

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 36
Registrerad: 29-October 12
Medlemsnummer: 2302



Proffsen använder ju liggunderlags material, sånt är lätt att jobba med och går att svetsa ihop med varandra med en lite puff med varmluftspistolen å sen trycka ihop, går ej att få i sär... Det finns ju dessutom många typer av dessa med olika stora porer, de som är för / mot kyla och värme samt de som är för ljuddämpande ändamål. Ingen sv vilka kan absorbera någon som helst fukt och så är det relativt billigt. 3000kr för 100m x 12mm typ
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Conny
inlägg 9 Apr 2014, 11:50
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 122
Registrerad: 10-September 12
Medlemsnummer: 2286



Håller själv på att renovera och är också nyfiken på bra tips och idéer. Kan bara tillägga att jag i nuläget siktar på frigolit och fogskum även om inlägget om liggunderlagsmaterial lät intressant. Vet bara att jag vill slippa ha nåt material som drar åt sig vatten och ända tills jag började riva i bussen så trodde jag att frigolit var ett sådant material. Tog bort en skiva från taket sidan om takluckan och den var riktigt tung för att vara frigolit. Insåg då att den var mättad av vatten. Den kändes inte blöt och det rann inget från den men den fick stå några veckor och sen kunde jag känna att den var mycket lättare i övre delen så på nåt sätt så rörde sig vattnet neråt i den. Den var fortfarande tyngre än normalt flera månader senare. Tror dock att denna har sugit åt sig vatten i flera år. Skivan var ju upptryckt mellan takets metallreglar så vattnet har haft chansen att från den läckande takluckan, stå kvar där utan att kunna rinna iväg.


--------------------
Alpus 260 SR byggd på Volvo B10m -85.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Chris HBV 132
inlägg 9 Apr 2014, 12:50
Inlägg #7


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 175
Registrerad: 14-March 07
Från: 38040 Orrefors
Medlemsnummer: 312



Vanlig frigolit är inte att rekommendera då det har förmågan att suga in sig massvis med vatten. Byggskum likadant.
Det där "liggunderlaget" kallas Trocellen och är ett av dem bästa material för husbil-/husvagnsisolering då det inte drar i sig vatten.
Går att få tag i det i olika dimensioner.
För att limma fast det på plåt eller annat borde man använda MS-Polymerbaserad foglim typ "super7" från byggmax. Finns likandana lim i alla byggvaruhus bara kolla att det är ms-polymerbaserad och ingen vanligt silikon eller lim.
Det kommer hålla i evigheter, jag lovar.

hälsning
Chris


--------------------
"Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer"
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 29 April 2024 - 05:03
Designed from: InfinityStyles.com