Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Gasolinstallationer?, Även där det finns el?
*Jaska
inlägg 25 Aug 2013, 13:51
Inlägg #1


Advanced Member
***

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 34
Registrerad: 28-July 13
Medlemsnummer: 3548



Hej bussfolk,

Man har sagt mig att det numera är tillåtet att placera gasflaskor intill batteribankar lite hursomhelst, liksom det är tillåtet att dra 15 meter gasslang löst genom ett fordon...

Kan det verkligen vara sant att EU har kört över Sverige och att det numera helt saknas regler på gasolområdet?

Kommentarer?
Det låter lite för fritt för att kunna vara sant... haee.gif


--------------------
Luleå. Det är hit man kommer när man kommer hem. Där gäddan slår i vassen.
Där klara bäckar porlar, och midnattssolen strålar ger liv.
Där djupa skogars sus bara ibland överröstas av djurens lockrop.
Där fåglarna kvittrar, och midsommarjäntorna fnittrar.
Det är Lule...
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Svea HBV77
inlägg 25 Aug 2013, 16:31
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1045
Registrerad: 1-June 05
Medlemsnummer: 43



Jag vet att det numer inte behövs besiktiga in sin gasolutrustning. Utan du får själv ansvara för riktig installation och ventilation. Däremot kan du på bilbesiktningen göra en gasolkontroll som tidigare om du vill.

//Sussie
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Gösta HBV 307
inlägg 24 Feb 2014, 19:56
Inlägg #3


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 57
Registrerad: 23-November 13
Medlemsnummer: 4056



Man får inte hur som helst efter eget godtycke utföra gasolinstallation. Alla som har nöjaktig kunskap får göra det. Men det innebär inte att man är fritagen från plikten att skaffa sig information om de regler som gäller. När det gäller längden på Gasolslangen är det av avgörande betydelse var slangen är plaserad

Mellan flaskan och reduseringen = 0,7 m

redusering till rör 1,5 m

redusering till förbrukare 1,5 m

rör till förbrukare 1,5 m

Slang får inte monteras på slät yta. Alltså inte direkt på rör med slangklämma

Vid alla vägggenomgångar måste nötskydd finnas på slangen.

Straffskalan vid skada som uppkommit vid oriktig installation är avhängig vad som är rimligt att man bör känna till. Alltså har installationen utförts av person som har kunskap men ändå slarvar kan påföljden bli ganska kännbar, och vållande regeln gäller. Så läs på. Min egen uppfattning om gasol i fordon är att det är förträffligt. Men då endast mot att allt utförs på ett riktigt sätt. Och det kan man ju inte som övernattningsgäst i en husvgn veta. Och jag misstänker att det kan bli blandade reaktioner mot den som vill kolla gasinstallationen i ett främmande fordon.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Erik HBV 467
inlägg 24 Feb 2014, 20:29
Inlägg #4


Newbie
*

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 6
Registrerad: 24-February 14
Från: Bohuslän
Medlemsnummer: 4174



CITAT(Gösta HBV 307 @ 24 Feb 2014, 19:56 ) *

Man får inte hur som helst efter eget godtycke utföra gasolinstallation. Alla som har nöjaktig kunskap får göra det. Men det innebär inte att man är fritagen från plikten att skaffa sig information om de regler som gäller. När det gäller längden på Gasolslangen är det av avgörande betydelse var slangen är plaserad

Mellan flaskan och reduseringen = 0,7 m

redusering till rör 1,5 m

redusering till förbrukare 1,5 m

rör till förbrukare 1,5 m

Slang får inte monteras på slät yta. Alltså inte direkt på rör med slangklämma

Vid alla vägggenomgångar måste nötskydd finnas på slangen.

Straffskalan vid skada som uppkommit vid oriktig installation är avhängig vad som är rimligt att man bör känna till. Alltså har installationen utförts av person som har kunskap men ändå slarvar kan påföljden bli ganska kännbar, och vållande regeln gäller. Så läs på. Min egen uppfattning om gasol i fordon är att det är förträffligt. Men då endast mot att allt utförs på ett riktigt sätt. Och det kan man ju inte som övernattningsgäst i en husvgn veta. Och jag misstänker att det kan bli blandade reaktioner mot den som vill kolla gasinstallationen i ett främmande fordon.


Bra och korreckt information!

I princip samma regler som gasol i fritidsbåtar.

På tiden egentlig. Det va krångligt förr..............


--------------------
[i]Det är aldri för sent att ge upp
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Jan HBV 283
inlägg 24 Feb 2014, 22:50
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 212
Registrerad: 4-December 10
Från: Trosa
Medlemsnummer: 1614



CITAT(Gösta HBV 307 @ 24 Feb 2014, 19:56 ) *

Man får inte hur som helst efter eget godtycke utföra gasolinstallation. Alla som har nöjaktig kunskap får göra det. Men det innebär inte att man är fritagen från plikten att skaffa sig information om de regler som gäller. När det gäller längden på Gasolslangen är det av avgörande betydelse var slangen är plaserad

Mellan flaskan och reduseringen = 0,7 m

redusering till rör 1,5 m

redusering till förbrukare 1,5 m

rör till förbrukare 1,5 m

Slang får inte monteras på slät yta. Alltså inte direkt på rör med slangklämma

Vid alla vägggenomgångar måste nötskydd finnas på slangen.

Straffskalan vid skada som uppkommit vid oriktig installation är avhängig vad som är rimligt att man bör känna till. Alltså har installationen utförts av person som har kunskap men ändå slarvar kan påföljden bli ganska kännbar, och vållande regeln gäller. Så läs på. Min egen uppfattning om gasol i fordon är att det är förträffligt. Men då endast mot att allt utförs på ett riktigt sätt. Och det kan man ju inte som övernattningsgäst i en husvgn veta. Och jag misstänker att det kan bli blandade reaktioner mot den som vill kolla gasinstallationen i ett främmande fordon.

Jag ifrågasätter inte uppgifterna, men var kommer de ifrån ? Vem har bestämt detta?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Gösta HBV 307
inlägg 25 Feb 2014, 08:51
Inlägg #6


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 57
Registrerad: 23-November 13
Medlemsnummer: 4056



Hej ! Uppfattar att det är gamla förhållningsregler som har sitt ursprung i praktiskt tänkande och att de har gällt som grund i flera desennier, när den bekanta gasolbesiktningen togs bort och allt på gott och ont blev avreglerat, så fanns dom reglerna kvar och behövde inte ens dammas av, för dom hade egentligen aldrig avskaffats.

De firmor som tillhanda höll gasolutrustning till husvagnar graderade upp kraven över tid, bland annat skulle gasen kunna rinna ut av sig själv vid lägsta punkten den gula ettiketten som kom,var också en sådan produkt, som talade o hur många personer som fick vistas i gasolinstallerat utrymme. Där ju så med lagar och förordningar att de ändras efter olyckorna som sker, i förebyggande syfte.

Men vem som bestämmer det vet jag faktiskt inte. Men i tidens begynnelse var det ju också fritt att sota sin egen skorsten, ingen sa till husägaren det ska vi allt undersöka om du gjort, och det var ingen som la sig i om du körde full du kunde köpa hur mycket dynamit du önskade utan att nån höjde på ögonbrynen.
I dag kan man inte ens sätta in 10000:- på banken utan att redögöra från vem man stulit dem.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Gösta HBV 307
inlägg 25 Feb 2014, 20:06
Inlägg #7


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 57
Registrerad: 23-November 13
Medlemsnummer: 4056



Hej! Jan nu har jag en som säkert kan ge besked om gasteknik. Det är fogas.se

Dom hade brochyrer men jag har tillfälligt strul så programmet som behövs, går inte installera. Vänligen Gösta
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 28 April 2024 - 20:09
Designed from: InfinityStyles.com