Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

2 Sidor V < 1 2  
Reply to this topicStart new topic
> Kamin, Ska ha en kamin i bussen
*Daniel
inlägg 26 Jan 2013, 21:29
Inlägg #16


Advanced Member
***

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 36
Registrerad: 29-October 12
Medlemsnummer: 2302



Bildbevis ! wub.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Martti o Marianne HBV 274
inlägg 26 Jan 2013, 22:27
Inlägg #17


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 89
Registrerad: 6-February 11
Från: Skåne/Näsum
Medlemsnummer: 1853



CITAT(*Daniel @ 26 Jan 2013, 21:29 ) *

Bildbevis ! wub.gif

Ja bild bevis vore bra tongue.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Svea HBV77
inlägg 28 Jan 2013, 19:00
Inlägg #18


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1045
Registrerad: 1-June 05
Medlemsnummer: 43



Okay, så här kan det se ut när vi sitter där och har trevligt. Notera gärna vinglas och dunk som står så prydligt uppställt toast.gif

Bifogad bild

Och här ser vi sittgruppen, lite risigt kort men men...Bifogad bild

Och till din fråga vad vi gör om vi blir utan ström mitt i natten. Ja men det ska vi ju inte bli, laddar batterier med solpanelerna dagtid. I värsta fall får man starta elverket om det blir riktig kris. Pelletskaminen drar väldigt lite ström, en cirkpump drar ju också om man har sånt system.
Vi körde hela förra sommaren utan att stå på ström överhuvudtaget. Gick bara fint thumbup.gif

//Sussie
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Martti o Marianne HBV 274
inlägg 29 Jan 2013, 20:19
Inlägg #19


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 89
Registrerad: 6-February 11
Från: Skåne/Näsum
Medlemsnummer: 1853



CITAT(Svea HBV77 @ 28 Jan 2013, 19:00 ) *

Okay, så här kan det se ut när vi sitter där och har trevligt. Notera gärna vinglas och dunk som står så prydligt uppställt toast.gif

Bifogad bild

Och här ser vi sittgruppen, lite risigt kort men men...Bifogad bild

Och till din fråga vad vi gör om vi blir utan ström mitt i natten. Ja men det ska vi ju inte bli, laddar batterier med solpanelerna dagtid. I värsta fall får man starta elverket om det blir riktig kris. Pelletskaminen drar väldigt lite ström, en cirkpump drar ju också om man har sånt system.
Vi körde hela förra sommaren utan att stå på ström överhuvudtaget. Gick bara fint thumbup.gif

//Sussie

Härligt bygge ni har tongue.gif är med inne på solpaneler så å elverk har jag med tror minsan det lutar åt pelletskamin för övrigt har jag ingen annan värme i bussen ja förutom en defroster så om man skall ut å köra så gäller det å klä sig varmt :S tyvärr så hade förra ägaren rivit ut alla värmefläktar sad.gif

Ha det bäst

mvh

Martti
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Hasse HBV 253
inlägg 26 Apr 2013, 10:18
Inlägg #20


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 520
Registrerad: 9-February 12
Medlemsnummer: 2207



Hallå Martti!

Hur har det gått med ditt kaminprojekt?

Mvh

action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Martti o Marianne HBV 274
inlägg 26 Apr 2013, 15:24
Inlägg #21


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 89
Registrerad: 6-February 11
Från: Skåne/Näsum
Medlemsnummer: 1853



CITAT(Hasse HBV 253 @ 26 Apr 2013, 11:18 ) *

Hallå Martti!

Hur har det gått med ditt kaminprojekt?

Mvh

action-smiley-030.gif

Hej du Hasse tyvärr så står allt stilla just sad.gif har inte haft ork å bygga...fast måste greja till taket har läckt in lite...förbennade silkon ätade kreatur till fåglar... :S
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Hasse HBV 253
inlägg 26 Apr 2013, 22:47
Inlägg #22


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 520
Registrerad: 9-February 12
Medlemsnummer: 2207



Asch da, men ibland blir det ju så att man inte orkar det man vill. Å andra sidan får du möjlighet att spana in min och andras skorstenslösningar innan du går till operation.

Man kan undra vad det är för en sorts fågel som stoppar i sig silikon, dom jag har här käkar bara mina utlagda frön och brödsmulor. Lik förbannat fick jag inte förrådet helt tätt, läcker fortfarande in cry.gif Antagligen handhavandefel av bussägaren wacko.gif

action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Martti o Marianne HBV 274
inlägg 27 Apr 2013, 20:54
Inlägg #23


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 89
Registrerad: 6-February 11
Från: Skåne/Näsum
Medlemsnummer: 1853



jo hasse jag vet exakt vad det är för fåglar som äter silokonet....är fylle kajor ;O

Men nåja bygget har stått still en stund men har nu bestämt mig att ha en ved eldad braskamin och en nån sort diselaktigt, men sen grunnar ( inte Gunnar) jag på toan med, själv har jag enbart goda erfarenhet av mulltoaisar lite mer jobba med dem men det är det med vattentoisar med...funderar på en sepparet skiten hamnar i påsen å det våta går ner i tank....men samtidigt blir det inte lite sug på det hållet man inte bör ha sug....bakåt...tänk lukten sugs åt fel håll när man kör...finns kanske nån muff eller så för skitlukten vill man ju inte ha bussen... ja fast har man hund så ä det problemet löst...

påtal om annat så ä det väldigt synd att jag inte komma på årsmötet ligger å grunnar ( inte Gunnar) på det som attan HBV verkar vara ett härligt gäng tongue.gif Du verkar vara en händig karl du vet inte om du hört talas om Vikingamarkanden här i Näsum...googla på "gudahagen" tongue.gif du kommer med största sannolikhete å bli väldigt intresserad av det...ja ni övriga med. nu ä det lägg dags tanten min ville sova i bussen inatt å jag ä inte den som tjabbar emot ;P så bussen den står (jag sa bussen!!!) precis utanför häcken...hm fan det lätt lite dumt det med..natt natt på er
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Martti o Marianne HBV 274
inlägg 27 Apr 2013, 21:36
Inlägg #24


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 89
Registrerad: 6-February 11
Från: Skåne/Näsum
Medlemsnummer: 1853



för återkomma till buss bygget har bestämt å hålla bygget så enkelt som möjligt inte en massa el prylar å sådant. Har bott i en sommarstuga utan riktig värme och utan vatten..de som frös fick gå upp elda och var man kaffesugen då fick allt gå ut å hämta kaffe vatten....fast nåja kändes lite skumt när man körde ner vattenskopan i vattenhinken å det så plång!!!...kaffe vattnet hade frysit till is ibland...å inte snacka om mulltoan ibland på sommaren när man satt ute å vinden blåste från fel håll...urk vem f*n har fesat tänkte man...men nåja vara bara nån som gjorde sina behov nr 2 i mulltoan..men säga vad man vill om restprodukterna av mulltoan rosorna och diverse andra växter trivdes med det..mycket jobb med mulldasisar...men vem har har sagt att man måste göra nr 1 i dem...men sen å andra sidan en mull toa behöver ha lite fuktighet med......

har även haft en massa funderingar på solceller o dyligt...vet ej hur det skall bli med den frågan...tror man klarar sig utan el med varför krångla till det med en massa elprylar för? visst ä det bra å ha nått som laddar upp batterieran när man fri campar men vad är det som säger att man behöver bara bryta huvudströmen? så ä ju den saken fixad? sen så är det skoj å se halv åtta nyheterna med men vad ä det för fel att lyssna på nyheterna via radio å i stället sitta ner å blicka ut över en spegelblank sjö en sen kväll. Har tänkt så här ju mer tekniska prylar man har destomer beronde av el man och är man jätte beroende av el då kan man lika gärna stanna hemmma...

har även haft en massa funderingar på solceller o dyligt...vet ej hur det skall bli med den frågan...tror man klarar sig utan el med varför krångla till det med en massa elprylar för? visst ä det bra å ha nått som laddar upp batterieran när man fri campar men vad är det som säger att man behöver bara bryta huvudströmen? så ä ju den saken fixad? sen så är det skoj å se halv åtta nyheterna med men vad ä det för fel att lyssna på nyheterna via radio å i stället sitta ner å blicka ut över en spegelblank sjö en sen kväll. Har tänkt så här ju mer tekniska prylar man har destomer beronde av el man och är man jätte beroende av el då kan man lika gärna stanna hemmma...

nu tror väl alla att han den där Martti Aikio ohmy.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

2 Sidor V < 1 2
Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 28 April 2024 - 21:48
Designed from: InfinityStyles.com