Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> elproblem
Jeppe HBV 344
inlägg 21 Oct 2013, 17:59
Inlägg #1


Newbie
*

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 7
Registrerad: 13-October 13
Medlemsnummer: 3910



Har en scania -87 fd bokbuss . nyligen flyttade jag bussen 50m dagen efter hade jag "tappat" bort all ström till bussen , batterierna fullladdade .hjälp var skall jag börja leta
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 22 Oct 2013, 16:19
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Kolla om huvudströmbrytaren är avslagen?
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Jeppe HBV 344
inlägg 22 Oct 2013, 17:16
Inlägg #3


Newbie
*

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 7
Registrerad: 13-October 13
Medlemsnummer: 3910



CITAT(Tommy HBV 1 @ 22 Oct 2013, 17:19 ) *

Kolla om huvudströmbrytaren är avslagen?
Tommy HBV 1



Hej tommy .har koll på huvudströmbtytaren. Har även försökt koppla förbi den utan resultat.När jag mätt strömstyrkan får jag fram 9.4 v vid huvudströmbrytaren .Min mistanke är jordfel någonstans men frågan är var.Någon som råkat ut för något liknande???eL ÄR INTE MIN STARKA SIDA.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 22 Oct 2013, 17:50
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Om du har så lite borde du koppla lös batterierna, kolla vad dom ger var o ett, kolla om det finns nog vatten i cellerna och ladda dem. Om nåt dygn mätar du igen. Om volt-talet efter ett dygns laddning ligger runt 11 volt är det troligen nåt vajs på batteriet/erna.
Om dom visar 12 volt (givetvis var för sig) montera med väl rengjorda polskor.
Medan batterierna laddas hinner du kolla alla anslutningar till startmotor och chassi. Ta isär och slipa metallblankt och vid jordanslutning(arna) kan du försöka få tag på nya taggbrickor att lägga mellan jordkabel/fläta och chassi.

När du nästa gång kollar med batterierna anslutna, ha en rejäl startkabel till hands. OM du fortfarande får dåligt värde vid huvudströmbrytaren, "brygga över" med startkabeln o se om du får bättre fart på starten. Om så, byt strömbrytaren, men köp en som tål rejält med ampere!

Instrument o belysning kan också dumma sig, då är det första att kolla matningen till säkringsdosor etc. Samma här är att putsa och ta bort oxider, blankt o fint ska det va. smile.gif

Lycka till action-smiley-030.gif

ps. Strömstyrkan = ampere, Spänning = volt, så att det inte blir några missförstånd. Det kan leda till elände o kabelbrand mm ds


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Jeppe HBV 344
inlägg 22 Oct 2013, 18:06
Inlägg #5


Newbie
*

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 7
Registrerad: 13-October 13
Medlemsnummer: 3910



CITAT(Lars och Elisabet HBV 251 @ 22 Oct 2013, 18:50 ) *

Om du har så lite borde du koppla lös batterierna, kolla vad dom ger var o ett, kolla om det finns nog vatten i cellerna och ladda dem. Om nåt dygn mätar du igen. Om volt-talet efter ett dygns laddning ligger runt 11 volt är det troligen nåt vajs på batteriet/erna.
Om dom visar 12 volt (givetvis var för sig) montera med väl rengjorda polskor.
Medan batterierna laddas hinner du kolla alla anslutningar till startmotor och chassi. Ta isär och slipa metallblankt och vid jordanslutning(arna) kan du försöka få tag på nya taggbrickor att lägga mellan jordkabel/fläta och chassi.

När du nästa gång kollar med batterierna anslutna, ha en rejäl startkabel till hands. OM du fortfarande får dåligt värde vid huvudströmbrytaren, "brygga över" med startkabeln o se om du får bättre fart på starten. Om så, byt strömbrytaren, men köp en som tål rejält med ampere!

Instrument o belysning kan också dumma sig, då är det första att kolla matningen till säkringsdosor etc. Samma här är att putsa och ta bort oxider, blankt o fint ska det va. smile.gif

Lycka till action-smiley-030.gif

ps. Strömstyrkan = ampere, Spänning = volt, så att det inte blir några missförstånd. Det kan leda till elände o kabelbrand mm ds



TACK FÖR TIPSEN .Har kollat batterierna, som är nya.
tydligen är det till att dra in magen och krypa in under bussxxxx
igen och försöka komma åt kablarna till startmotorn . finns det även en jordfläta mellan motor och kaross som det fanns på äldre personbilar ??
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 22 Oct 2013, 21:41
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Ajaj, krypa är skitgöra sad.gif

Utan att veta håller jag det troligt att du kan hitta några jordflätor, om inte annat för radioavstörningens skull.

På maskiner har man ofta en "egen" jordkabel från startmotorn till batteri och så torde det kunna vara på din buss, den kan givet spöka så det är väl samma procedur, ta isär o putsa upp.

Man kan även här använda en rejäl startkabel för att "byta jordpunkt" och därigenom få en aning om det är jordfel.

Återigen
Lycka till action-smiley-030.gif



--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 23 Oct 2013, 19:41
Inlägg #7


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej igen
Sitter Huvudströmbrytaren på + sidan eller - sidan ?
Ganska viktigt med tanke på att du fick 9.4 volt vid mätningen. Det verkar som om det är en spänning som kommer till brytaren genom en spole. ( om det nu inte är ett jordfel på - sidan) Det är inte som så att du även har en elektromagnetisk brytare någon stans som inte är aktiverad? Det där med elsystem på bokbussar är en djungel många gånger.
Mitt förslag är att kolla + ledningen från batteriet vart den går. (troligtvis till startmotorn om huvudbrytaren sitter på minus sidan) Då skall alltså minuskabelen från batteriet gå till huvudbrytaren och därefter direkt i chassiramen.
Då blir det alltså tvärsom om brytaren sitter på + sidan. Batteri + huvudbrytare och sedan vidare till Startmotorn. Batteri minus går då direkt i chassit

Kolla samtidigt att du har ordentlig jord till multimetern när du mäter spänningsfall på plussidan (gärna en separat kabel direkt från minus polen på batteriet)
Och tvärs om när du mäter spänningsfall på minussida.
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 29 March 2024 - 16:12
Designed from: InfinityStyles.com