Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

2 Sidor V  1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> Norrlands växel
Tommy HBV 1
inlägg 18 Nov 2005, 16:45
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Torleif.
Jag fortsätter här i denna länk där den mera passar in.

Norrlandsväxelen behöver ingen styrenhet. det är endast en likströmsmotor som du polvänder med växlings knappen för den. Växlingsknappen den sitter antagligen på växelspaken eller på instrumentbrädan.
Växelgaffelen i bakaxelen är fjäderbelastad så växlingen sker när hastigheten på hjulen i växelen roterar med samma hastighet. Det är därför väldigt viktigt att man gasar rätt när man växlar.( växlar man fel så låter det som f-n där bak) Det fodras faktiskt lite träning. Det ska sitta ett termiskt överhettnings skydd på matarledningen till Växlingsknappen, som ska skydda motorn om den inte går till ändläget i bakaxelen Den ska efter rätt stoppas där av en ändläges brytare för både hög och lågväxel läge.
Man ska aldrig växla när fordonet står stilla, då kan den låsa sig i neutral läge.

I Volvos instruktionsbok för B58 tror jag det står ingående hur man kör Norlänningen. thumbs.gif

Växla aldrig i nerförsbacke om du inte är hundra på att du kan. Det är då den kan låsa sig i friläge med påföljd att du inte har någon motorbroms. doh.gif

Hälsningar Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Torleif HBV87
inlägg 18 Nov 2005, 16:59
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 293
Registrerad: 4-September 05
Medlemsnummer: 58



Hej Tommy!

När vi hittade de avklippta kablarna vid strömbrytaren trodde vi också att det bara var att leta rätt på någon anslutning vid bakaxeln. Men vi hittade inte något sådant. I stället upptäckte vi tryckluftsledningar där som vi sedan följde ända fram till motorn. Där hittade vi en tryckluftskoppling som inte såg ut att vara original och tror därför att det funnits en styrenhet där och att systemet sålunda styrs med tryckluft. Har du hört talas om något sådant system?

Torleif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 18 Nov 2005, 17:29
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej igen.
Aldeles riktigt. jag kom på det när jag stog i duchen nu. Mercedes har den typen också. Antagligen så sitter det en magnetventil som styr luften till cylindern eller så är det som på mercan typ Skräcken en luftventil på instrumentet som du växlar med. cylindern i bakändan är fjäderbelastad åt ena hållet jag tror det är högväxel och när den trycksätts så blir det lågväxel. Kablarna du såg kan vara till en växel som sitter på hastighetsviren som växlas om så att mätaren ska gå rätt. Det kan tänkas att den är plomberad också, för det fick man göra då det var kilometer räknare monterade i bussarna och att man inte skulle kunna fuska med skatten.
Tommy HBV 1.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Torleif HBV87
inlägg 19 Nov 2005, 10:44
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 293
Registrerad: 4-September 05
Medlemsnummer: 58



Eftersom knappen med de avklippta kablarna sitter på växelspaken måste man väl anta att manövreringen skett därifrån och inte från instrumentbrädan. Sen måste väl magnetventilen styras på något sätt och hur görs det om det inte är till det kablarna har varit? unsure.gif
Och som sagt vi misstänker att just enheten med magnetventilen helt enkelt är bortplockad av någon anledning. Då vore det ju intressant att veta hur den ser ut och om den går att få tag på.

Torleif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 21 Nov 2005, 19:04
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Torleif.
Jag har aldrig kollat hur Daf har på sin Växel. Men du skriver att det gick tryckluftsledningar från bakaxelen. Var det två st ? Gick båda fran luftcylindern? var båda bortkopplade vid motorn? Det kan i så fall vara att du ska ha en skivtventil till växlingen.
Men det kan också vara att ena luftslangen går till diftspärren om du har någon sådan på dussen. Du kan inte ta ett kort på axelen och skicka över? Du kan ju även ta kontakt med Ola HBV 27 han håller ju på att byta bort sin Daf bit för bit så han kanske har en sådan ventil som du saknar.
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
jørn hbv99
inlägg 5 Jul 2006, 07:26
Inlägg #6


Advanced Member
***

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 26
Registrerad: 3-February 06
Medlemsnummer: 74



hvor sitter sikringene til norrlandsvexelen , i en b 58 .skulle også hatt en instruksjonsbok til volvo b58 ,er det noen som har en å selge?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Torleif HBV87
inlägg 26 Jul 2006, 13:43
Inlägg #7


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 293
Registrerad: 4-September 05
Medlemsnummer: 58



Hej Tommy m.fl. tekniskt kunninga.
Efter ett långt uppehåll tar jag upp ämnet igen, för nu har jag gjort efterforskningar och närstudier.
Norrlandsväxeln har inte kopplats bort p.g.a problem utan tvärtom för att undvika problem. Det gjordes nämligen när bussen gick i linjetrafik på vägar utan backar. För att undvika problem med rep och service tog man helt enkelt bort manövreringen. Den borde alltså fungera om man sätter tillbaka manövreringen. Men frågan är hur den ser ut, var den ska sitta och hur den kopplas in igen.
Som synes på bild går det två luftledningar framåt bussen och jag gissar att det har suttit något där ledningarna slutar någonstans framme i bussen.

Torleif



Bifogade bild(er)
Bifogad bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Torleif HBV87
inlägg 26 Jul 2006, 13:44
Inlägg #8


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 293
Registrerad: 4-September 05
Medlemsnummer: 58



Ytterligare en bild


Bifogade bild(er)
Bifogad bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Torleif HBV87
inlägg 26 Jul 2006, 13:45
Inlägg #9


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 293
Registrerad: 4-September 05
Medlemsnummer: 58



Och en närbild


Bifogade bild(er)
Bifogad bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 26 Jul 2006, 16:50
Inlägg #10


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Torleif.
Jag tycker det ser ut som om du fotat snabblossningsventilen till bromsen.
Den höga cylindriska burken som sitter på sidan är ju själva motorn. Går det luftslangar till den? eller är det el ledningar. Du skriver att luft ledningarna går frammåt. Har du sett slutet på dom ?
Hör av dig
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Torleif HBV87
inlägg 27 Jul 2006, 12:25
Inlägg #11


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 293
Registrerad: 4-September 05
Medlemsnummer: 58



Hoppsan, där fick jag lära mig något nytt. Jag hade ingen aning om att det överhuvud taget fanns en snabblossningsventil. huh.gif
Men om man då tittar på rätt enhet så finns det inga luftanslutningar till den. Jag såg ju inga anslutningar över huvud taget. doh.gif
Nu har jag emellertid tagit mig ytterligare en titt och skrapat bort den svarta geggan du ser på mittten och då hittade jag två kabelstumpar som alltså var avklippta jäms med godset. Således skulle det väl då bara vara att ansluta nya kablar där, men problemet är ju nu att man inte kommer åt tillräckligt mycket av kablarna. Kan man helt enkelt ta bort hela motorn, skruva upp den och sätta in nya anslutningar som det sedan går att sätta matningskablar på? haee.gif


Torleif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 27 Jul 2006, 16:16
Inlägg #12


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Det tror jag går alldeles utmärkt. Motorn går att köra åt två håll. Man polvänder den alltså. Det du sedan behöver är en strömbrytare som skiftar polaritet eller du kan även använda en vanlig knapp och koppla in ett växel relä.
Det du bör ha är en termisk självåterställande säkring på matningen till motorn, för skulle inte motorn gå till ändläge så brinner den, Inne i motorn så fins det ändlägeskontakter som bryter bort strömmen när växlingen är klar. Säkringen har till uppgift att skydda den samt återgå automatiskt till driftläge när den har kallnat.
Lycka till och dra en repa med gittaren
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Torleif HBV87
inlägg 28 Jul 2006, 09:25
Inlägg #13


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 293
Registrerad: 4-September 05
Medlemsnummer: 58



Hej igen!
Bara en liten fråga om polvändningen. Jag fattar det hela så att motorn är ojordad och man växlar strömriktningen i de två anslutningskablarna. Är det så matningen ska ske? haee.gif

Torleif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 28 Jul 2006, 15:07
Inlägg #14


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Yes.
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Torleif HBV87
inlägg 2 Aug 2006, 10:51
Inlägg #15


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 293
Registrerad: 4-September 05
Medlemsnummer: 58



Nu har jag också tittat lite närmare på omkopplaren som satt på växelspaken ( och som jag då förutsätter användes för norrlandsväxeln ). Omkopplaren har två lägen och tre anslutningar som jag döper till 1, 2 och 3. I ena läget kopplas 1 och 2 ihop och i det andra läget kopplas 2 och 3 ihop. Någon polvändning går väl knappast att fixa med den knappen så då blir det väl så att jag också måste använda ett växelrelä som du nämner. Har du något tips om var jag hittar ett sådant?

Torleif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

2 Sidor V  1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 27 April 2024 - 09:52
Designed from: InfinityStyles.com