Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Reparera övre bälgplattor främre bak B10M
*Michael
inlägg 17 Oct 2015, 16:37
Inlägg #1


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



Min buss är ungefär så riven och nerplockad som den kommer bli just nu. Och den står uppallad högt utan hjul i nuläget. Alltså är det nu jag måste ta tag i de sista reparationerna av infästningarna till luftfjädringen innan jag bygger vidare.

Allt är i ordning utom de övre plattorna vid bakaxelns främre del. På höger sida har det börjat deformera sig, och på vänster sida ser det förvisso bättre ut, men borde stärkas upp.

Svets är inga problem, och att tillverka en bälgplatta hittar jag säkert någon som kan göra. Men jag inser att kapandet är ett problem då en vinkelslip inte kommer åt på sina ställen. Dessutom blir man ju lite nojig över hur noga det är med måtten.

Har någon bytt eller lagat dessa så är jag nyfiken. Bälgar och tillhörande prylar har jag koll på, men jag reder inte riktigt ut dessa plattor och deras infästningar.

Min amatörmässiga ide är att kapa till fyrkantsrör el. liknande och lägga in mellan rambalk och platta då det ju är ett mellanrum. Vad gäller plattorna så funderar jag på om man kunde lägga dit en extra utanpå för att få upp dimension och styrka.

Vad tror ni?

Se bifogade bilder.

IPB bild

IPB bild

IPB bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
JohnyoAnnSofie HBV120
inlägg 18 Oct 2015, 20:31
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 381
Registrerad: 2-October 06
Medlemsnummer: 108



Hej Michael

Förstår inte riktigt vad du menar men bilderna visar ju bara själva fundamentet mot ramen som sedan själva topp plattan ska vila mot.
Det är ju inte millimeter noga bara det blir frisk plåt igen.
Ta till lite vad gäller plåt tjockleken.
Har du sedan bälg med lös övre platta eller hopbyggd så vilar det ju på samma sätt mot det nya fundamentet.
Har nyss bytt dom övre plattorna på min men behövde inte förstärka infästningarna mot ramen.
Lycka till
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Michael
inlägg 19 Oct 2015, 13:59
Inlägg #3


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



Jag kallar det bälgplattorna men du förstod rätt. De lösa plattorna skall jag köpa nya och byta. Det är ju inga konstigheter.

Det är alltså "fundamenten" på bilden som är problemet. Vad gäller själva "LP-skivorna" på bilderna så funderar jag på att lägga på en nytillverkad skiva utanpå.. Borde ju inte vara så farligt med några mm extra (?). Och den ihåliga skruven som håller ihop lilla plattan och ansluter slangen är ju ganska lång i gängorna.

Det jag framförallt inte blir klok på är hur man skall komma åt att kapa bort de dåliga järnbitarna som förbinder med ramen. En vinkelslip lär inte komma åt. När detta är utlistat så tänkte jag byta bit för bit utan att ta loss den stora fasta skivan. Känner att det kan vara bra att låta stora plattan sitta kvar så att inget hannar ur läge.

Alternativet är att låta något proffs nytillverka kompletta fundament. Men då kvarstår problemet med att få bort det dåliga från ramen intakt.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Hans-Åke & Malin HBV254
inlägg 19 Oct 2015, 18:53
Inlägg #4


Member
**

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 11
Registrerad: 17-March 12
Medlemsnummer: 2229



Hej. Det är en hel del jobb med att byta dessa. Du ska nog undvika att låta de gamla rostangripna delarna vara kvar. Du borde nog försöka få bort allt och ersätta med ny 5mm plåt.Om du inte får bort den gamla rosten så kommer det garanterat att dom nya delarna är borta på några år.
Det som du måste ha för att få bort gamla delarna med är en Plasma skärare eller gasbrännare men jag fördrar att du försöker hitta en plasma. Jag bytte båda rambalkarna fram dom var helt bortrostade. Det går bra med en plasma och en riktig bra svets och lite tålamod och ett antal timmar. Bifogad bild
När du är klar så är det bra om du målar med en bra färg och fyller i lite i balkarna med linolja.
Lycka till MVH HBV 254 Hans-Åke
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 20 Oct 2015, 20:12
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 995
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34



Hmmm, man måste säga att det görs en del bra jobb i den här klubben! thumbup.gif
Är sant som det är sagt, ta bort allt som är ruttet så det finns friskt material att svetsa i sen blir det ju som nytt!
Och hitta aldrig på att lägga en ny plåt över en gammal, blir bara ett konstant fuktigt mellanrum som rostar flera gånger fortare än innan.
Lycka till med rostlagandet! action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 27 April 2024 - 07:19
Designed from: InfinityStyles.com