Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Hur har ni löst uppallning eller andra sätt för att kunna meka under?
*Michael
inlägg 15 Nov 2014, 18:30
Inlägg #1


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



Jag har diverse jobb att pilla med under bussen. Och då jag har en luftfjädad B10M så är det ju inte smidigast av allt att komma under säkert. Nästa problem är att jag väl inte direkt är vare sig ballerina eller atlet. Vad jag hittills gjort är att slita som ett djur med domkrafter och pallbockar. Hur tungt och jobbigt som helst. Sen blir det inte roligare av att jag har lite mentala problem med sådant här sedan en granne förolyckades på hemskast möjligaste vis under sin bil. (Var rädda om er!!)

Nu står bussen inomhus i min gamla fabrikslokal med betonggolv. Återstår bara att få upp den i luften tillräckligt för att kunna jobba säkert. Men när en hel dagsranson av energi går åt att palla upp bakänden (raka armar och långa pinnar till domkraftskräket) samt insikten om att jag inte får in någon domkraft under framaxeln, dödar min energi totalt.

Hur har ni andra som är i samma situation löst detta?

Jag har förvisso egentligen redan en lösning på problemet, men jag luftar gärna tankarna mer er också. Kan ju även komma andra till hjälp.

Jag ringde en polare som är väldigt duktig snickare och även är väldigt praktiskt lagd och har kört lastbil och mekar med det mesta. Han kommer förbi imorgon för lite mätning osv.

Idén jag har är att låta honom bygga åtta kraftiga uppkörningsramper i trä. Först skall man köra upp bussen på de första fyra som är lite lägre. Väl uppe på dessa skall den nyvunna karosshöjden tillåta fyra andra ramper som s.a.s agerar "andra våningen".

Vad tror vi om detta?

Mina prioriteringar:

1: säkerhet till varje pris. Inget får kunna gå fel, och det måste kännas tryggt pga min "domkraftsångest"

2: Väl uppe på ramperna vill jag ändå kunna palla upp bussen så jag får hjulen i luften. Lär behöva förhöjande plattform för domkraften för att då nå upp till axel. Hur skall man tänka där? Blir ju en oerhörd påfrestning på liten yta.

3: När alla jobb undertill är klara så kommer jag behöva justera fjädringens bälghöjder. Men egentligen är det samma sak som punkt 1. Det måste vara idiotsäkert.

Tankar om detta?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 15 Nov 2014, 20:27
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Så här har jag pallat Lilla Fröken.
Bifogad bild
Hoppas det kan vara till nån nytta.
När jag ska lyfta blir det massiva träklossar, ca 50 cm långa, lagda i kors till rätt nivå och sen en pelardomkraft av lämplig kapacitet, hittills har 10 ton räckt.

Lycka till action-smiley-030.gif


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Kjell HBV 209
inlägg 17 Nov 2014, 17:27
Inlägg #3


Newbie
*

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 7
Registrerad: 7-August 12
Medlemsnummer: 2263



Har här ett bra sätt.Lätt att annpassa höjden


Bifogade miniatyrbild(er)
Bifogad bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 17 Nov 2014, 19:49
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



laugh.gif


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Oscar HBV 319
inlägg 17 Nov 2014, 23:00
Inlägg #5


Advanced Member
***

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 42
Registrerad: 22-January 14
Medlemsnummer: 4144



CITAT(*Michael @ 15 Nov 2014, 18:30 ) *

Jag har diverse jobb att pilla med under bussen. Och då jag har en luftfjädad B10M så är det ju inte smidigast av allt att komma under säkert. Nästa problem är att jag väl inte direkt är vare sig ballerina eller atlet. Vad jag hittills gjort är att slita som ett djur med domkrafter och pallbockar. Hur tungt och jobbigt som helst. Sen blir det inte roligare av att jag har lite mentala problem med sådant här sedan en granne förolyckades på hemskast möjligaste vis under sin bil. (Var rädda om er!!)

Nu står bussen inomhus i min gamla fabrikslokal med betonggolv. Återstår bara att få upp den i luften tillräckligt för att kunna jobba säkert. Men när en hel dagsranson av energi går åt att palla upp bakänden (raka armar och långa pinnar till domkraftskräket) samt insikten om att jag inte får in någon domkraft under framaxeln, dödar min energi totalt.

Hur har ni andra som är i samma situation löst detta?

Jag har förvisso egentligen redan en lösning på problemet, men jag luftar gärna tankarna mer er också. Kan ju även komma andra till hjälp.

Jag ringde en polare som är väldigt duktig snickare och även är väldigt praktiskt lagd och har kört lastbil och mekar med det mesta. Han kommer förbi imorgon för lite mätning osv.

Idén jag har är att låta honom bygga åtta kraftiga uppkörningsramper i trä. Först skall man köra upp bussen på de första fyra som är lite lägre. Väl uppe på dessa skall den nyvunna karosshöjden tillåta fyra andra ramper som s.a.s agerar "andra våningen".

Vad tror vi om detta?

Mina prioriteringar:

1: säkerhet till varje pris. Inget får kunna gå fel, och det måste kännas tryggt pga min "domkraftsångest"

2: Väl uppe på ramperna vill jag ändå kunna palla upp bussen så jag får hjulen i luften. Lär behöva förhöjande plattform för domkraften för att då nå upp till axel. Hur skall man tänka där? Blir ju en oerhörd påfrestning på liten yta.

3: När alla jobb undertill är klara så kommer jag behöva justera fjädringens bälghöjder. Men egentligen är det samma sak som punkt 1. Det måste vara idiotsäkert.

Tankar om detta?

Har tyvärr inget garage till vår buss (än så länge), men den står på en stor betongplatta utomhus, med ca 200 mm armerad betong, jag funderar på att såga och gräva ut en smörjgrop där, så att jag kan stå obehindrat under bussen och jobba, nackdelen är väl att jag måste bygga åtminstone tak över först för att slippa stå upp till knäna i lera och sörja fram på höstkanten... laugh.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Michael
inlägg 22 Nov 2014, 18:40
Inlägg #6


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



Så här blev det. -Bortse från alla lösa plankor. Det är bara lite extra stoppblock i brist på bättre.
IPB bild


Här kan man se lite hur det är byggt. 50mm tjocka plankor på högkant. Plankornas mittpunkter är ca 10cm ifrån varandra. Så det är mer trä än luft i "lådan". Limmat och hopspikat med 22mm plywood. Blev kanske väl tilltaget, men jag gillar säkerhet. Men hade de varit några kilo tyngre så hade det blivit lite jobbigt. Så här i efterhand hade jag nog velat ha lite längre konstruktion. Dels för att undvika burnoutmärkena i första bilden, och dels för ökad trygghet när man väl kommit upp. Blir lite tvärt när man väl tagit fart för att forcera uppförsbacken.
IPB bild


Här ser man lite bättre hur mycket plats för åtkomst som skapats. Bussen ser ganska sned ut. Beror på att den är det. Indikatorstagen för bakre luftfjädringen glappar. Och det glappar mer på ena sidan. Så den är ganska mycket högre på högersidan bak. Ingen illusion alltså.
IPB bild


Mest som stämningsbild. Här ser ni lite var jag befinner mig med projektet också.
IPB bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 22 Nov 2014, 21:06
Inlägg #7


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Ser bra ut de där! thumbup.gif


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 27 April 2024 - 11:21
Designed from: InfinityStyles.com