Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Justering bälghöjd B10M (utdrag ur manual inkluderad)
*Michael
inlägg 8 Nov 2014, 17:59
Inlägg #1


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



Tänkte justera höjden då bussen har slagsida bak. Se gärna bifogad bild ur rätta sidan på manualen. Kanske kan hjälpa någon annan också...

Ganska enkelt och självförklarande jobb. Mät och justera. Tänkte bara att de som tidigare gjort det kanske har lite erfarenheter av att göra det på gamla bussar till skillnad från Volvos manualfolk.

Sen visade det sig att det troligen inte alls behöver justeras, utan att problemet beror på stort glapp i kullederna till indikatorstagen. Så vad tror ni? Justera i.a.f. så bussen iaf höjer sig till rätt höjd eller bara ge upp och skaffa nya leder? Då blir man förstås nyfiken på hur man får tag på sådana 2014.

Ganska kul jobb för mig som har Citroëns gashydrauliska fjädring på mina fem fingrar. Problemet är bara att den bakgrunden skrämmer vettet ur mig inför sådant glapp som min buss ligger inne med. På en cittra betyder 1mm på höjdregulatorn 1cm i fjädringshöjd. Men B10:ans indikatorstag tycks mer vara 1 - 1 s.a.s.

Vet inte egentligen om jag behöver så mycket hjälp med detta. Mer kanske att det är kul att diskutera. Fler än jag har väl luftfjädring, och min buss som saknar inredning och framförallt golv är ju ett bra exempel för andra.

Jo, ni som har justerat höjden, har ni erfarenhet av huruvida man måste gå till stora skillnader för att hitta rätt? Vad jag menar är alltså om det funkar att smådutta vid justering eller om man måste t.ex höja till något för högt värde, och sen vara snabb med att stänga flödet vid målvärde? (Oj, gick det där att begripa?)

Jag gör ett nytt försök...

På en cittra hjälper det sällan att justera indikatorstaget någon halv millimeter och tro att det skall pysa till och röra sig. Man får justera lite, sen tynga ner eller lyfta bilen med handkraft så att den börjar justera, och sen se var den hamnar. Detta är ju inte så svårt på en personbil med väldigt mjuk fjädring. Sätter man sig så går fjädringen ner och sen reser sig. När man kliver ur sätter sig bilen i det läge du justerat. Dags att mäta och ev. justera igen.

Ursäkta ordbajset, men nu fattar ni kanske hur jag tänker. Bussen reagerar ju knappt alls på att en person kliver ombord. Och att ställa sig och lyfta eller tynga ner med kroppsvikt är dödfött. Alltså återstår att mäta och fippla med höjdregulatorns reglerarm. Men frågan är då hur mycket man måste greja innan det blir ett trovärdigt "är-värde". Man vill ju inte skruva ihop och sen se att det blev fel efter första spontanjustering.

(Konsten att skriva en roman om en höjdjustering...) drink.gif


Bifogade miniatyrbild(er)
Bifogad bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 27 April 2024 - 10:11
Designed from: InfinityStyles.com