Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Hur tömmer man sitt avlopp?
*Ylva
inlägg 7 Apr 2010, 12:51
Inlägg #1


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 2
Registrerad: 1-April 10
Medlemsnummer: 1201



Hej!

Vi är nybörjare på detta!
Kan någon svara mig på hur det går till och vad det kostar när man är ute på vägarna och behöver tömma sitt avlopp, fylla på vatten i tanken och tvätta sina kläder? Vi vill helst inte bo på campingplatser.

Tacksam för svar!
Ylva
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Svea HBV77
inlägg 7 Apr 2010, 20:07
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1045
Registrerad: 1-June 05
Medlemsnummer: 43



Hejsan Ylva.
Ja hur gör man hmm.gif
Jag ska beskriva hur vi gör. Vi är ute och åker, fricampar för det mesta, men när det är dags för tömning/fyllning/tvätt så tar vi in på en camping eller så kollar man i matrikeln för denna eminenta förening och ser om någon bor i närheten för då kan man ju hälsa på thumbup.gif

Vatten kan man ju annars fylla på en bensinstation om det tryter, tvätta kan man göra för hand i en å, och toan...ja, man ska ju inte tömma det i naturen men men...

Ha det så bra.

//Sussie
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 7 Apr 2010, 21:58
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Ja, campingplatser (åtminstone då och då) för att fylla och tömma är ett bra tips!
Själva är vi gamla vana husvagnscampare och då var det mycket campingplatser för vår del. Ungarna har vant sig vid bekvämligheten och det blir en hel del campingar nuförtiden med, konstigt nog tycks de tro att världen går under för att man ber dem spara lite på strömmen o inte ha precis ALLT igång samtidigt. Sedan är det väl bekvämt att ha en kiosk och annat på bekvämt gångavstånd.
Förra året stod vi en del på platser där vi "bara" hade tillgång till ström, och det fungerar ganska bra verkar det som. I år har vi köpt nytt elverk, så nu finns ingen ursäkt längre, de får väl köra tills batteribankarna är slut, sen får vi väl brumma lite (förutsatt att det inte är massa folk som störs av det i närheten).
Helst skulle jag vilja stå mitt i skogen vid nån liten sjö eller så, men övriga familjen tycker om att ha lite mer action omkring sig.

Beträffande tvätt så har vi löst det på campingplatserna då vi varit ute längre perioder. Men nu i vinter har jag faktiskt köpt en liten minitvättmaskin (3kg kapacitet) med inbyggd torktumlare. Drar såklart massvis med ström, men jag hoppas att vi kan ha tvättmaskinen igång medan vi kör mellan platserna. Dock kommer den troligen inte bli installerad inför sommarens aktiviteter, har lite annat jag vill pyssla med först....

Vad gäller vatten och påfyllning av detta så har vi än så länge aldrig kört slut trots att vi duschat i bussen. Vi har totalt 700 liter vatten, och en fördel här är att vi hade pyttetankar i husvagnarna (och i förra bussen) så där är ungarna vana vid att vara sparsamma, annars åkte de ju på att hämta vatten smile.gif


--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Ylva
inlägg 28 Apr 2010, 13:58
Inlägg #4


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 2
Registrerad: 1-April 10
Medlemsnummer: 1201



Hej igen!

Tack för era svar.

Vi kommer att behöva tömma våran avloppstank på sk. Truckstop. Jag behöver veta mer om just Tuckstop.
Jag har googlat och letat på nätet men jag hittar inte någonstans där jag kan få information om var Truckstop faktiskt finns. Håller på att bli galen! Vänder mig nu till er med mer erfarenhet.
Kan någon hjälpa mig?

MVH Ylva
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Carl-Albin HBV72
inlägg 28 Apr 2010, 14:08
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 301
Registrerad: 22-March 05
Från: Dalby utanför Uppsala
Medlemsnummer: 30



Kolla efter rasta matställena där IDS finns de är de som har truckstopskorten och lite mer . Men även andra rastställen för lastbilar har servicen med

Truckstopp = Q8/IDS
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Göran HBV 222
inlägg 28 Apr 2010, 20:26
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 158
Registrerad: 18-March 10
Medlemsnummer: 1191



CITAT(*Ylva @ 28 Apr 2010, 14:58 ) *

...jag hittar inte någonstans där jag kan få information om var Truckstop faktiskt finns.

En förteckning finns på www.truckstop.nu, det är inte enbart Q8/IDS i den listan.

Är det just Q8/IDS du söker så titta på www.ids.q8.com, där hittar du deras stationer. Där kan du även söka stationer utanför Sverige.

www.statoil.se börjar du med att zooma in önskat område av Sverige för att sedan kryssa för TruckDiesel så hittar du deras stationer.

www.preem.se kan du filtrera sökning och även kryssa för "Lämplig för 24 m släp" så du kan hitta stationer som inte är alltför små och krångliga.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 28 Apr 2010, 21:48
Inlägg #7


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Ett tips på vägen.
Leta upp bussbolag som kör beställningstrafik dom har egna tömmningar vid sina depåer. en vänlig fråga om man kan få tömma brukar inte vara några bekymmer får killen vid luckan sen en slant så är alla nöjda.

Kör man i Norge så dräller det av tömnings stationer efter vägen. men det är Norge det (jag menar riktiga tömningstationer som tillhandahåls av stat eller avlops stationer)
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Torgny J HBV 66
inlägg 29 Apr 2010, 07:58
Inlägg #8


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 735
Registrerad: 9-January 05
Från: Varberg
Medlemsnummer: 17



Vi kör till reningsverken och tömmer skiten mm
I Karlshamn kunde de inte ta emot vår skit men
Jag det är inga problem vi stannar utanför grinden och tömmer det i diket sade jag

DÅ BLEV DET FART PÅ DEM OCH VISST KUNDE DE TA EMOT VÅR SKIT OCH ÄVEN FÖSE OSS MED NYTT VATTEN ATT DRICKA


--------------------
Há Dé Gôtt
Volvo Buss Skalman
Solveig och Torgny
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ewa HBV11
inlägg 29 Apr 2010, 08:52
Inlägg #9


Häxa
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 876
Registrerad: 21-November 04
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 2



Bra att det ordnade sig Torgny.
Alla bemödar sig ju inte med att åka till ett reningsverk för att fråga om tömning så det borde ju blivit glada direkt över ditt besök wub.gif


--------------------

Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 29 April 2024 - 14:03
Designed from: InfinityStyles.com