Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Oljebyte!, vilken olja ska jag välja?
Hasse HBV 253
inlägg 30 Jun 2012, 09:27
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 520
Registrerad: 9-February 12
Medlemsnummer: 2207



Nu är det dags för oljebyte och har hittat lite oljor från OKQ8 på Swedol. Eftersom jag inte har hundra koll så lägger jag ut ett par förslag här och hoppas någon annan vet bättre.


MOTOROLJA Q8 T 750 SAE 15W-40

Motorolja av SHPD-typ för bensin- och dieselmotorer i lastbilar, bussar och entreprenadmaskiner. Godkänd för förlängda bytesintervall upp till 10 000 mil för Volvos lastbilar och bussar i fjärrtrafik utrustade med Euro 3-motorer. Utvecklad även för Euro 4-motorer. Speciellt anpassad för mycket hårda driftsförhållanden. Användbar året runt. Möter de högsta europeiska och amerikanska kvalitetsnivåerna. Utvecklad för dieselmotorer med låga emissionsvärden.

OF-619506, 20 liter, 528.-

Den här oljan känns lite för modern och det framgår inte om det är en mineralolja eller inte, vad en SHPD-typ är för något är höljt i dunkel haee.gif

Det finns också en ren mineralolja 15-40w avsedd för tunga fordon med dieselmotorer som jag misstänker är den som passar sig bäst till gamla dieselmotorer.

Mvh Hasse

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlägg 5 Jul 2012, 21:49
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Jag vet inte så mycket. Men när jag köpte min buss så var det Castrol Tection 15w-40.
Har sedan pratat med en åkare som sa att det är en bra olja. 600kr för 20 liter.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 6 Jul 2012, 13:53
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



Nej, jag vet inte så mycket oljor heller men eftersom det är ganska tyst i tråden så kan jag ta lite plats delge mina små erfarenheter. Säkert är det många som skrattar åt mig nu…

Jag har provat den olja du anger Hasse, Q8 T 750 SAE 15W-40.

Det var 2008 och jag var på Volvo-verkstaden för min första service på bussen efter att jag hade köpt den.
”Byt alla oljor var min beställning på Volvo, och endast det bästa är gott nog”, och det
blev ovanstående motorolja.
Året efter vid nästa oljebyte blev det samma olja hos Volvo.

Men året därpå blev det av olika skäl Q8 T 760 SAE 10W-30.

Bara efter några mil blev ”maskinljudet” från motorn lägre och lägre. Motorn började gå
så tyst och jag fick börja öppna ”chaufförsfönstret” för att höra varvtalet från avgasröret... laugh.gif
Jag har en pannkaka med välisolerat golv ovanför så det är ju ganska tyst hur som helst.
OBS, jag menar nu inte att jag hade typ lagerknack eller ventilslammer som försvann, utan
jag menar det maskinljud som finns normalt från rörliga delar i motorn.
Jag kan inte förklara det här, men så upplevde jag det…

Jag byter olja varje år och sedan dess alltid haft 10W-30 och motorn spinner som en katt.

Bifogad bild
Tittar man i instruktionsboken så ser det ut så här, och där borde jag kanske ha tittat först. Jag har THD 100.

Med mina små kunskaper om viskositet borde min upplevelse kanske blivit tvärtom.
15W-40 är tjockare både varm och kall och borde väl ”fylla” ut bättre i lager och annat…

15W till exempel (W=winter) anger oljans egenskaper kall, vid noll grader. Ju lägre siffra ju ”tunnare” olja.
Det andra talet anger oljans egenskaper varm, vid 100 grader, ju högre tal, ju ”tjockare” olja.

Fast egentligen skall man väl prata om oljan smörjförmåga vid noll grader (W)
och vid hundra grader, och inte tunn eller tjock olja…

Hoppas någon som kan det här med oljor kan rätta mig och förklara lite mer. Jag tror inte att
jag inbillar mig motorns beteende, men jag kan ju också ha fått vaxproppar i öronen
i samband med oljebytet…

En annan sak , med 15W-40 så vågade jag inte starta utan att köra motorvärmaren ordentligt först om det var under +5 grader.
Det ”lät” inte bra helt enkelt de första minuterna…
Med 10W-30 är det en tydlig skillnad när det är kallt. Fast jag kör
motorvärmaren även nu om det ges tid till det och är lite kyligt.

Ralf,
jag är inte insatt när det gäller oljemärken, men Castrol har man ju med sig från
modersmjölken. Jag hade alltid förr Castrol i mina bilar och MC.
Sen kom en period när jag hade bilar (firmabilar) som skulle in på märkesverkstad för service
och man har ingen aning vad dom häller i, och skiter i det också. Bara serviceboken blir stämplad ordentligt. Nu har vi egna bilar som jag byter olja på och då är det Castrol igen.

Jag kan inte motivera det, men jag kände mig trygg med Castrol på 60- och 70-talet
och oljan kan väl inte ha blivit sämre än dom andra märkena i alla fall?


Vi ses/ Jag hoppas att tråden följs upp, för olja är viktigt!
Börje action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Hasse HBV 253
inlägg 6 Jul 2012, 20:18
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 520
Registrerad: 9-February 12
Medlemsnummer: 2207



Tack Ralf och Börje för att ni delar med er av era erfarenheter thumbup.gif

Den här och nästa vecka kör jag en ordenlig serviceomgång, har intensivjobbat med bussen sedan i måndags. På repertoaren står oljebyte, veniljustering, tankmontering, byte av tveksamma kylarslangar, byte av spridarspetsar och en massa mer saker, helt klart tuff vecka och på söndag går jag på igen men mer om det lite senare.

När det gäller oljan så ringde jag Scania och bad om råd vilket resulterade i att jag åkte dit med en dunk som dom tankade upp för ett bra pris, vad det är för olja vet jag inte men som verkstadschefen uttryckte det så tyckte han att jag skulle ha det allra bästa.

Jag bara älskar Scaniaconcernen, dom är grymt bra på alla sätt, just nu så är mina favoriter boysen på verkstan i Älvsjö, tjänstvilligare och trevligare får man leta efter.



action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Krilla HBV64
inlägg 6 Jul 2012, 22:29
Inlägg #5


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 62
Registrerad: 13-August 05
Från: Björneborg
Medlemsnummer: 52



Hallo olje vänner.
Angående oja så är det förklarat för mig att tex 15w40 står för 40 är oljan när den är kall å 15 blir den när den blir varm, så inför vintern ska man isåfall ha en lägre summa å på sommaren högre. I mc hade man förr såkallad rak olja med det menas den har w30 eller w40, sommaren hade man då w40 eller 50, medans vår å höst hällde man i w20 eller där omkring.
Bara för att oljan skulle vara i rätt viskositet när det var kall likaså varmt.

Men sedan vad som gäller kvalite' på olja så ju äldre å längre motorn har gått, desto finare ska oljan vara, men tänk noga på om det är till turbo eller inte, skillnaden är ganska stor.

För dom 3 viktigaste uppgifterna för en olja är 1: smörja motorn 2: kyla motorn 0ch 3 rengöra motorn, å då är det viktigt att det är rätt olja för de behoven som behövs för just specifikt din motor, turbo olja för turbo motor, å enklare olja för sugmotor.

Sen ska man tänka på att inte ta olja för en bensinmotor till en diesel motor, eller vice versa. Olja för bensin motor rengör inte lika bra som dieselmotor olja, vice versa så är oljan för diesel motorer FÖR rengörande för bensinmotorer.

Hoppas att jag inte krånglat till det för er, utan rätt ut frågetecknen istället.
Men som sagt oljan är mycket viktigare en bara lite smörja som pumpas runt i motorn.

Mvh Krilla
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlägg 22 Aug 2012, 15:45
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Jag har en liten fundering. Skall besikta bussen nästa fredag, kan knappt sova på nätterna cry.gif
Nu droppar det en, två droppar olja ifrån motorn när jag stannar. Har haft i Omega 917 i motor oljan, dyrt men prisvärt sägs det. Tänker även hälla i växellådan i förebyggande. Men jag vet inte volymen på lådan. Känns lite överabetat att tömma lådan för att kolla. Är det någon som vet hur mycket växellåds olja det skall var i en B58-65?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 22 Aug 2012, 17:10
Inlägg #7


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



Hej!

Du skriver inte vad du har för låda…

Jag har en Volvo B58-60 med en THD 100 motor och Manuell låda K191.
Den lådan rymmer 10,5 liter.

Jag tror att halvautomat Wilson rymmer 9,0 liter.

Vi ses
Börje action-smiley-030.gif

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlägg 22 Aug 2012, 18:26
Inlägg #8


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Tack Börje
Jag vet inte vad varken motor eller lådan heter. Motorn är på 250 hk med turbo. Jag utgår från att det är liknande volym i lådan som din. Det är ju inte så noga med medlet.

/Ralf
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlägg 30 Aug 2012, 12:15
Inlägg #9


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Nu när jag ändå är på gång och spiller i lite medel här och där så undrar jag hur mycket ojla bak axeln rymmer.

/Ralf
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 30 Aug 2012, 17:46
Inlägg #10


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



CITAT(*Ralf @ 30 Aug 2012, 13:15 ) *

Nu när jag ändå är på gång och spiller i lite medel här och där så undrar jag hur mycket ojla bak axeln rymmer.

/Ralf


Min bakaxel rymmer 9,5 liter, Volvo B5860.

Börje action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlägg 31 Aug 2012, 22:51
Inlägg #11


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Nu har jag gått igenom dom 15 svettiga minuter det tog att besikta bussen. Åter besiktning så klart.... angry.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 9 May 2024 - 02:09
Designed from: InfinityStyles.com