Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Taklucka öppningsmekanism
Roger HBV341
inlägg 11 Aug 2015, 08:39
Inlägg #1


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 96
Registrerad: 15-September 14
Medlemsnummer: 4346



Hej vänner.

Jag har en fundering kring takluckorna. Jag har standard/orginal mekanismen idag som gör att jag kan skjuta upp dem i fram och bakkant. Har ni någon fiffig lösning för att kunna öppna den helt så att man kan sticka upp huvudet och mecka med något på taket. haee.gif ( en parabolantenn tex) I dagsläget så ser det ut som att jag måste fram med spärrskaft och ringnycklar för att demontera ena delen av handtagen och rotera upp det i sidled. Har ni bytt hela mekanismen eller låser ni fast luckan i mekanismen på något annat fiffigt sätt?

Glid försiktigt på vägarna action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Peeter HBV63
inlägg 16 Aug 2015, 06:41
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 174
Registrerad: 3-December 04
Från: Märsta
Medlemsnummer: 13



Det man kan göra är att ersätta ena sidan med att svetsa fast mutter på baksidan eller "popnut" mutter och sätta dit ett "stjärnvred" som har gängad en stång ingjuten
t.ex. länk till vred
Enkelt att bara skruva ur och öppna luckan helt....

Har gjort så på min bakre lucka och det som också behövs är något slags stopp så luckan stannar kvar uppe när den ställs upp.

// Peeter Hbv63




CITAT(Roger HBV341 @ 11 Aug 2015, 09:39 ) *

Hej vänner.

Jag har en fundering kring takluckorna. Jag har standard/orginal mekanismen idag som gör att jag kan skjuta upp dem i fram och bakkant. Har ni någon fiffig lösning för att kunna öppna den helt så att man kan sticka upp huvudet och mecka med något på taket. haee.gif ( en parabolantenn tex) I dagsläget så ser det ut som att jag måste fram med spärrskaft och ringnycklar för att demontera ena delen av handtagen och rotera upp det i sidled. Har ni bytt hela mekanismen eller låser ni fast luckan i mekanismen på något annat fiffigt sätt?

Glid försiktigt på vägarna action-smiley-030.gif


--------------------
Tidigare misslyckanden är vägvisare till kommande framgångar.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 29 April 2024 - 11:45
Designed from: InfinityStyles.com