Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Elsystem, Huvudbry kring inkoppling av elverk, jordfelsbrytare, säkringar mm
*Mathias
inlägg 9 Sep 2008, 15:04
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 124
Registrerad: 8-March 07
Medlemsnummer: 303



Jag håller just på att dra om min el i bussen. Jag har för avsikt att ha ett elverk, inverter/laddare, "landströmsintag" jordfelsbrytare och säkringar. Jag har dock kommit till ett par frågeställningar som jag inte riktigt tar mig över:

1. Om jag kopplar in en vanlig säkring på fasen och lyckas vända på stickproppen (fasvändning) på landströmmen kommer jag ju inte att säkra av fasen utan nollan!? Löser då säkringen ut som den skall? Kommer jordelsbrytaren att lösa ut som den skall?

Måste jag inte ha en tvåpolig säkring?

2. Om jag har elverket gåendes ombord med jordning i chassiet, finns inte risk för att jag åkeromkring med en kondenor med en totalvikt på 18 ton? Jag måste ju kunna få en spänningsskillnad på jorden på 100 volt eller liknande?! Då måste det kunna smälla bra när jag sätter i landströmskontakten alt håller i bussen och kliver ner i en vattenpöl!? Eller är elverken jordade på ngt annat sätt.

3. Jag måste väl jorda jorden i chassiet?!

Kollade i grannens KABE husvagn och de har 2 poliga säkringar

Någon som vet något om detta?

Hur har Ni kopplat?

Mvh

Mathias
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Dennis o Helena
inlägg 9 Sep 2008, 19:53
Inlägg #2


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 97
Registrerad: 5-June 06
Medlemsnummer: 90



1. Förutsatt att säkringarna i "stolpen" är större än säkringarna du har i bussen så måste du ha 2poliga säkringar. Om det är samma storlek på dem så kvittar det om du bryter fasen eller nollan med säkringen. Jordfelsbrytaren är det anorlunda med, den måste bryta både nolla och fas.

2. Ambulanser m.m. som har 220v generatorer installerade brukar vara jordade i chassit. Vad som menas med kondenor vette tusan smile.gif
Kondensator kanske? Det är iaf ingen större risk. Eftersom räddningstjänst, militär m.fl. kör större elverk utan jordning i marken så borde det fungera.

3. Jo, jorda i chassit, annars kan det bli tråkigt ifall nån kabel blir avskalad och lägger sig mot plåten nånstans.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Mathias
inlägg 10 Sep 2008, 13:32
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 124
Registrerad: 8-March 07
Medlemsnummer: 303



CITAT(Dennis & Helena HBV103 @ 9 Sep 2008, 20:52 ) *

1. Förutsatt att säkringarna i "stolpen" är större än säkringarna du har i bussen så måste du ha 2poliga säkringar. Om det är samma storlek på dem så kvittar det om du bryter fasen eller nollan med säkringen. Jordfelsbrytaren är det anorlunda med, den måste bryta både nolla och fas.

2. Ambulanser m.m. som har 220v generatorer installerade brukar vara jordade i chassit. Vad som menas med kondenor vette tusan smile.gif
Kondensator kanske? Det är iaf ingen större risk. Eftersom räddningstjänst, militär m.fl. kör större elverk utan jordning i marken så borde det fungera.

3. Jo, jorda i chassit, annars kan det bli tråkigt ifall nån kabel blir avskalad och lägger sig mot plåten nånstans.

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Dennis o Helena
inlägg 11 Sep 2008, 09:39
Inlägg #4


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 97
Registrerad: 5-June 06
Medlemsnummer: 90



Du måste ju skriva nått i svaret, inte bara citera mitt inlägg smile.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 31 May 2024 - 14:54
Designed from: InfinityStyles.com