Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> TV-Boxer eller parabol ?
Benny HBV 249
inlägg 21 Jan 2012, 00:25
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 105
Registrerad: 25-September 11
Från: Borensberg
Medlemsnummer: 2133



Jag funderar på vilken lösning jag ska installera i bussen.
Rundstrålande antenn på taket och Boxer eller parabol.

Hur har ni andra gjort?
För och nackdelar?

Antar att det kan vara svårt att få bra mottagning med antenn för marksänd TV men kanske för mycket "mek" med parabol när den ska riktas.

Tacksam för utförliga svar med olika argument.

/Benny


--------------------
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 21 Jan 2012, 09:07
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Benny.
Vi har en vanlig gammal antenn från en gammal husvagn på bussen. den är lite trög att hitta bilden med. så nu i år är det en plan att byta ut den till en som är avsed för digital motagning.

Sen har vi en vanlig 24 tums platt tv sittande på väggen med inbyggd dvd och boxser modul, den kör vi på en vanlig 150 watts omformare från 24 volt.

Har man sedan lite lokalsinne eller en karta från televerket om vart tv masterna står så riktar man bara in antennen ungefärligt åt det hållet den logger. sedan slår man på tv på automatsökning så kommer dom stationerna in som är tillgängliga, sedan får man fin lira lite med antennen.

Boxerkortet som vi har har vi även när vi är hemma. på kortet har vi fullt utbud på.

Men det är ytterst sällan vi ser på tv när vi är ute med bussen. Men möljigheten fins.

Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 21 Jan 2012, 13:40
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



Vi har också en platt-TV med DVD som går på 12v eller 220v. Vi har idag en ”husvagns-antenn” som jag har klippt av spröten på till VHF(annalogaTV1), vilket gör antennen lite smidigare. Digitalkanalerna går ju på de tidigare TV2 (UHF) frekvenserna.

Men den måste ju alltid riktas mot den lokala sändarmasten och även på min lista så finns utbyte till rundmottagande antenn som förenklar livet och har fördelen att passagerare kan titta under färd. Man måste förstås göra nya kanalsökningar vartefter man byter sändarmaster under färden...
Med parabol är ju detta omöjligt om man inte har en väldigt avancerad motorstyrd parabol inbyggd i en kupol som man kan se på fartyg.

När man köper rundmottagande antenn är det viktigt att man inte snålar utan köper en
större antenn med en ordentlig förstärkare. Det finns mycket billigt skit på marknaden.

Åker man ner i Europa är ju Boxer värdelöst men parabolen fungerar där med rätt abonnemang.
Parabolen går ju också här hemma på det fåtal platser som det marksända systemet har
vita fläckar…

Det finns alltid för och nackdelar med allt och vi tittar faktiskt väldigt sällan. Men rätt vad det är så får väl barnbarnen barn och då kanske man kan lura med dom ut, och det lär väl inte gå utan TV och DVD! laugh.gif



Börje action-smiley-030.gif

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lasse&Anna HBV160
inlägg 21 Jan 2012, 14:27
Inlägg #4


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 96
Registrerad: 23-October 07
Medlemsnummer: 481



Hej

Vi har köpt en vanlig Digital antenn på Biltema med förstärkare i ,för 300kr och det har funkat klockrent med boxer.Vi har bättre motagning i bussen än hemma laugh.gif
Det finns ju regninga dagar på sommaren ,då är det ju skönt att kunna se en bra film.Men klart att boxer inte har det största utbudet och om man ska åka utomlands är ju en parabol att föredra. crash_2.gif

/Lasse
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Göran HBV 222
inlägg 21 Jan 2012, 15:35
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 158
Registrerad: 18-March 10
Medlemsnummer: 1191



CITAT(Benny HBV 249 @ 21 Jan 2012, 00:25 ) *

Rundstrålande antenn på taket och Boxer eller parabol.

Egentligen tycker jag du ska börja med kraven!
Vad är det du vill uppnå? Vad vill du se? Vem vill se vad?
Är det barn/barnbarn som ska ha något att göra på långresor?

Lösningen för att se direktsända nyheter kan skilja sig ganska rejält jämfört med om barnen vill se Flåklypa Grandprix för hundrade gången!

Personligen har jag inga behov av att se TV, däremot vill barnen ibland se filmer och serier. Jag har löst det genom att ha sådana filmer på USB-minnen, datorer, iPad, NextBase och liknande enheter (jag provar mig fortfarande fram i teknikdjungeln).
Det har gjort oss helt oberoende av uppkoppling.

Men, sedan finns det några fler uppkopplingsalternativ:
- Mobilt internet. Med 3G får du tillgång till så väldigt mycket mer än bara TV. Många lösningar är numera dessutom billiga. Kanske har du redan ett bra abonnemang, då skaffar du lättast ett tvillingkort som du sätter i en router och sedan använder valfri enhet för att spela upp det du vill se.

- Trådlöst nätverk. På många campingar, utanför bekanta, i städer osv finns det trådlösa nätverk. Normalt snabbare och billigare än mobilt internet. Är det här ditt enda uppkopplingsalternativ så blir du ibland utan uppkoppling. I synnerhet i skogen...! :-)

- Lokalt lagrad media. Har du alla filmer (och musik) lokalt lagrad så slipper du alla uppkopplingsbekymmer. Det kräver lite planering innan resan men har du med dig några hundra filmer så kan det regna mycket! Givetvis inget alternativ om du vill se direktsända program.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 15 May 2024 - 11:04
Designed from: InfinityStyles.com