Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Gas alarm
Ralf HBV 263
inlägg 8 Aug 2013, 20:14
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Är det någon som är intresserad att köpa gas/propan alarm. Jag har hittat en på 24 volt på nätet. Kruxset är att minsta ordern är 5 st. Då blir det ca 150 kr var med frakt till er. Dom kostar 507:- för alla fem. Sedan så kostar det väl en 50:- att skicka inom Sverige.

Här är länken:
http://www.aliexpress.com/item/Free-shippi.../913537848.html

drink.gif

MVH Ralf
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlägg 9 Aug 2013, 16:44
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Jag trodde att här skulle vara fullt med svar idag ;-)
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 10 Aug 2013, 21:59
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Jag tänker så här;
En hel del har valt att avstå från Gasol och de som inte avstått har antingen: 1. Redan skaffat varnare, 2. Litar på sin gasinstallation och avstår varnare, 3. Avvaktar och köper en dyrare varnare för att man tror att det är bättre kvalité.
Eller så är det helt enkelt så att folk har fullt upp med annat än att sitta här på forumet som vi smile.gif

Jo, det finns förresten fler alternativ. Själv har jag en dyr varnare som jag köpte för något år sedan, men eftersom jag har valt att avstå från att installera gasol så ligger den fortfarande i sin kartong!


--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlägg 10 Aug 2013, 23:26
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Ja så sant Tom. Är nog så. Varnara är ju en färsk vara tydligen, räcker ca 7 år har jag hört så 5x7. Då har jag varnare i ca 35 år framåt shockkk!.gif
Jag tog ur min spishäll, och satt in en gasol istället. Så om det är någon som är intresserad av 2 plattors elspis i mått 29x51 så har jag en.
Så här blev det med den nya. Med 220 tändare.


Bifogade miniatyrbild(er)
Bifogad bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Jan HBV 283
inlägg 11 Aug 2013, 08:35
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 212
Registrerad: 4-December 10
Från: Trosa
Medlemsnummer: 1614



CITAT(Ralf HBV 263 @ 11 Aug 2013, 00:26 ) *

Ja så sant Tom. Är nog så. Varnara är ju en färsk vara tydligen, räcker ca 7 år har jag hört så 5x7. Då har jag varnare i ca 35 år framåt shockkk!.gif
Jag tog ur min spishäll, och satt in en gasol istället. Så om det är någon som är intresserad av 2 plattors elspis i mått 29x51 så har jag en.
Så här blev det med den nya. Med 220 tändare.

Den ser ju bra ut. Var säljs den?
/ J
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlägg 11 Aug 2013, 12:22
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Den heter Möjlig och finns på Ikea, länk:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00237149/

Jag har en liten blå tub under hällen i skåpet, så det är bara att vrida av när man är klar. Men känns ändå som ett larm är att före dra när man har tuber i bussen. En arbetskamrat hade en p11 som var i stort sätt full i stugan. Men när hon kom dit efter någon dag så kände hon skitlukt i stugan. Det var p11 som hade läckt ur sig all gas fast den inte var ikopplad. Så även om man har gjort en bra installation så kan det omöjliga hända.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Jan HBV 283
inlägg 11 Aug 2013, 13:47
Inlägg #7


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 212
Registrerad: 4-December 10
Från: Trosa
Medlemsnummer: 1614



CITAT(Ralf HBV 263 @ 11 Aug 2013, 13:22 ) *

Den heter Möjlig och finns på Ikea, länk:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00237149/

Jag har en liten blå tub under hällen i skåpet, så det är bara att vrida av när man är klar. Men känns ändå som ett larm är att före dra när man har tuber i bussen. En arbetskamrat hade en p11 som var i stort sätt full i stugan. Men när hon kom dit efter någon dag så kände hon skitlukt i stugan. Det var p11 som hade läckt ur sig all gas fast den inte var ikopplad. Så även om man har gjort en bra installation så kan det omöjliga hända.

Är den gjord för gasol, eller behöver den nya munstycken oxo?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlägg 11 Aug 2013, 15:15
Inlägg #8


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Letade lite på forum om det där med munstycke. Hittade på ett ställe att det är alltid Gasol munstycket som sitter Ikeas hällar för det är fortfarande det som används mest i hushållen.

Men jag fick 2 par andra med. Vet inte om det är så att det är rätt i från början. Men hur märker man om det är fel?
Provat den och fungerar utmärkt.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlägg 11 Aug 2013, 16:01
Inlägg #9


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Måste nog rätta till texten över! Det jag läste var att den inte var godkänd för annat än Naturgas. Men det var 2010 i ett forum.
Nu är den godkänd för Natur och stadsgas. Den enda skillnaden på munstyckena som jag fick med är hålen. Det dåliga är att dom ligger tillsammans i en liten omärkt påse.
Det är ju meningen att en behörig installatör som vet skillnaden på dom skall installera..
Har ännu bara kokat vatten på den, kan vara så att den brinner för bra. Att det inte går att smyga/sjuda såsen. Men då är det ju bara att dyta till modellen mindre antar jag. För dom största är till Stadsgas verkar det som.
Länkar:
http://www.byggahus.se/forum/vitvaror/1368...stadsgas-3.html
https://www.facebook.com/ikeasverige/posts/10151202673001137

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Jan HBV 283
inlägg 12 Aug 2013, 06:54
Inlägg #10


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 212
Registrerad: 4-December 10
Från: Trosa
Medlemsnummer: 1614



CITAT(Ralf HBV 263 @ 11 Aug 2013, 17:01 ) *

Måste nog rätta till texten över! Det jag läste var att den inte var godkänd för annat än Naturgas. Men det var 2010 i ett forum.
Nu är den godkänd för Natur och stadsgas. Den enda skillnaden på munstyckena som jag fick med är hålen. Det dåliga är att dom ligger tillsammans i en liten omärkt påse.
Det är ju meningen att en behörig installatör som vet skillnaden på dom skall installera..
Har ännu bara kokat vatten på den, kan vara så att den brinner för bra. Att det inte går att smyga/sjuda såsen. Men då är det ju bara att dyta till modellen mindre antar jag. För dom största är till Stadsgas verkar det som.
Länkar:
http://www.byggahus.se/forum/vitvaror/1368...stadsgas-3.html
https://www.facebook.com/ikeasverige/posts/10151202673001137

Om den funkar som den ska behöver man ju inte byta thumbup.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlägg 13 Aug 2013, 11:53
Inlägg #11


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Ne så sant, men som jag misstänkte så funkade det för bra. Hittade i bruksen senare vilka munstycken det sulle vara. Trodde att det var rätt från början, för jag trodde naturgas och gasol ville ha samma munstycke. Vart mycke lugnare i lågan nu. Tror nästan jag byter tillbaka (Alla vill väl ha kaffet klart på morgonen under minuten) laugh.gif

/Ralf
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 28 March 2024 - 15:01
Designed from: InfinityStyles.com