Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Kondens i sidofönster
Stefan Färlind HBV 78
inlägg 20 Feb 2006, 20:30
Inlägg #1


Advanced Member
***

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 28
Registrerad: 5-November 05
Från: Hultsfred
Medlemsnummer: 65



Hej!

Har sedan en tid haft kondens i sidorutorna på våran husbuss. Planerar nu i samband med renoveringen invändigt åtgärda detta och behöver råd och tips:

Hur monterar man ur och i rutorna enklast utan att skada gummilister mm ?
När det har bildats en vit beläggning på rutorna är det då för sent för en renovering eller går det att polera bort?
Finns det firmor som tillverkar nya bussrutor till gamla bussar (Säffle -70) och i såfall till en vettig penning?
Finns det någon firma som säljer begagnade rutor till dessa bussar?
Är det svårt för en normalhändig personal all lägga om rutorna själv?
Tacksam för detaljerade beskrivningar.

Med vänliga hälsningar

Stefan Färlind, HBV 78
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 20 Feb 2006, 21:53
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Jag har haft kontakt med en välkänd glasfirma som tillverkar rutor. Både enkelgas och dubbel. Det fins även tonade rutor. Vi var ett gäng som beställde rutor för ett antal år sen och kostnaden var då billigare än att lämna in dom gamla för renoverning. Jag vet många som försökt att fixa sina gamla rutor men risken att det blir en flopp är stor. Jag kan kolla om kontakten fins kvar. men förutsättningen är att dom jobbar bara mot företag och det måste vara en order som är intresant för dom. men blir vi några st som behöver nya rutor så är det ju ok.
Dom som är intreserade kan ju visa sitt intresse här.

Det som är dyrt är gummilisten så var rädd om den.

Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lennart HBV89
inlägg 23 Feb 2006, 10:04
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 170
Registrerad: 22-September 05
Från: Åsele
Medlemsnummer: 59



Hej. sad-smiley-046.gif .Själv har jag bytt och rengjort sidofönster på två bussar en Vanhool och en Säfle-78års. Det är ganska jobbigt,när det gäller rengöring av fönstren när dom har blivit vita tag en tunn kniv och dela rutan använd flytande såpa eller ett annat glidmedel. När du skall ta bort det vita använd en rakbladskrapa sedan går det ganska bra att putsa med autosol kromglans tvätta rent med T-röd. Det finns en Finsk tunn gummilist som man lägger på aluminiumlisten sedan man har rengort den nogrant täta även med Silekon (Använd ej några vassa verktyg i närheten av fönstret).. doh.gif.

MVH Lycka till! Lennart action-smiley-030.gif Du kan ju slå en phone02.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Svea HBV77
inlägg 23 Feb 2006, 14:51
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1045
Registrerad: 1-June 05
Medlemsnummer: 43



Tjaba.
För att göra ett litet inlägg i debatten. Vår gamla glasmästare här i byn sa att det var inga problem alls att åtgärda rutor med kondens o vitt glas. Han hade gjort det åtskilliga gånger. Problemet är väl att ha rätt verktyg när man gör det.
Själva har vi också såna fönster, men å andra sidan så har vi betydligt viktigare saker att åtgärda innan man bryr sej om fönstren biggrin.gif

//Sussie
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Björn HBV33
inlägg 8 Mar 2006, 15:08
Inlägg #5


Oregistrerad









Hej

Har samma problem i min gamla turistbuss.
Men det skall vara lufttomt och helt tätt mellan glasen, annars börjar ju problemen igen. Så att göra det själv blir nog svårt om man inte har tillgång till en vacuumkammare eller så.

En annan mera radikal metod är förstås att slå sönder den inre rutan och köra med enkelglas, fast då blir ju givetvis värmeisoleringen sämre.

Att köpa gammalt glas från skrotade bussar som är runt 30 år är ingen större ide, de är oftast lika dåliga. Vi plockade rutor från en Säffle ledvagn byggd ca 1990, och i hela bussen fanns det bara 3-4 rutor som inte drabbats av kondens.

/Björn HBV 33
Go to the top of the page
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 8 Mar 2006, 19:54
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 995
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34



Alltså ni som begriper sånt här får rätta mig om jag har fel, men jag har fått för mig att det inte skall vara lufttomt (vaccum) mellan rutorna MEN det skall vara tätt runtom hela ramen och det skall vara "ugnstorr" luft, alltså 0 % luftfuktighet mellan glasen. Har man vaccum där så sugs glasen mot varandra på mitten, inge bra.... sad.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Björn HBV 33
inlägg 8 Mar 2006, 21:34
Inlägg #7


Oregistrerad









Hej igen

Kanske har du rätt om vacuumet, men inte sugs väl rutorna ihop isåfall? Men tätt måste det vara, hursomhelst. Kondensen bildas ju av luften mellan rutorna som kyls ner och då avsätter fukt. Tommy vet nog, eftersom han pratat om detta förut.

Björn HBV33
Go to the top of the page
+Quote Post
*Tommi
inlägg 8 Mar 2006, 23:26
Inlägg #8


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 191
Registrerad: 24-August 05
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 54



Skall man vara riktigt petig så är det vattnet i luften som fäller ut vid sjunkande temperatur. Jag bifogar en bild på ett Mollier diagram så kan Ni se själva vilken temperatur och fuktighet luften mellan glasskivorma max kan ha.

Duger inte det har jag laggt ut ett litet program som räknar ut daggpunkter mm. på min hemsida www.husbussen.se under Råd och Tips

Lycka till


Bifogade bild(er)
Bifogad bild

--------------------
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*George
inlägg 9 Mar 2006, 23:28
Inlägg #9


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 316
Registrerad: 21-November 04
Från: Göteborg
Medlemsnummer: 6



En liten teknikalitet - när Tommi nu lägger ut sin hemsida med www före - varför blir den inte direkt klickbar i vårt forum?

hejs/GB
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Peo HBV 2
inlägg 10 Mar 2006, 09:19
Inlägg #10


Logdansare
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 874
Registrerad: 28-November 04
Från: V- Nysäter
Medlemsnummer: 10



Kanske http://www.husbussen .se funkar


--------------------
Busster
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Tommi
inlägg 10 Mar 2006, 18:32
Inlägg #11


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 191
Registrerad: 24-August 05
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 54



Va!!!

Har inte alla den under favoriter???

doh.gif

I ivern skrev jag bara url:n jag glömde att länka den..

Förlåt förlåt...

Men vad sägs om en Marjasin ???? (klipp & klistra)


--------------------
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Torleif HBV87
inlägg 17 Mar 2006, 19:19
Inlägg #12


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 293
Registrerad: 4-September 05
Medlemsnummer: 58



Var och hälsade på KG HBV 93 häromdagen. Han har samma problem med rutor som måste fixas. Han hade varit i Ö-vik och pratat med en glasmästare som kunde ordna bussrutor till ett pris av c:a 1500 kr/m2. huh.gif
Som har sagts tidigare intygar även han att det svårt att få tätt efter egen rengöring.
Men arbetet med demontering och montering kvarstår givetvis även om man köper nya rutor.
KG kommer att lämna information om hur hans fönsterbytarprojekt fortskrider. type.gif

Torleif

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Stefan Färlind HBV 78
inlägg 18 Mar 2006, 20:24
Inlägg #13


Advanced Member
***

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 28
Registrerad: 5-November 05
Från: Hultsfred
Medlemsnummer: 65



Hej!

Var priset per enkelglas?


MVH

Stefan Färlind, HBV 78


Ps. Hur lägger man in bilder i Forumet? Ds.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Torleif HBV87
inlägg 20 Mar 2006, 11:12
Inlägg #14


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 293
Registrerad: 4-September 05
Medlemsnummer: 58



Hej Stefan!

Jag har pratat med KG igen. Den som lämnade prisuppgiften till honom hade tyvärr missat att det skall vara härdat glas. Priset blir nu i stället c:a 2800 kr/m2 för dubbelglas ( 4 mm ). Man lämar in en ritning och får fönstret enligt den. mail_4.gif
Enligt uppgift beställer glasfirman i sin tur från ett företag i Norrbotten. Om man får reda på vilket företag det är, så kanske det går att beställa direkt och då borde det ju bli billigare.

Mvh

Torleif

PS
Ang bilder i forumet så finns det längst ner när du skriver ett inlägg en ruta för
bifogad fil där man anger sökväg och filnamn ( Använd "Bländra" och klicka dig fram till den fil som skall bifogas ).
Tänk på att bildstorleken är maximerad och gör ingen Förhandsgranskning av inlägget ( då försvinner nämligen bilden ) type.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Roffe HBV 76
inlägg 19 Apr 2006, 16:09
Inlägg #15


Oregistrerad









Hade, och har samma problem.
Förra sommaren slet jag bort spränglisten som tränger fast rutan, sedan så pillade jag fram rutan, torkade av den, rengjorde och monterade tillbaka den. Det sistnämnda var det knepigaste. Kommer ihåg hur min salig far pillade ner ett rep i skåran när de bytte bilglas, tryckte glaset mot gummit och drog i repet. Då lade sig gummiflänsen på rutans ovansida och när den sista delan av repet drogs så: PLOPP, satt rutan där. Försökte något liknande, det gick sisådär. Såpvatten är bra. Minns också att pappa hade ett verktyg, som var platt och lite böjt för att jobba med glas och gummi, i synnerhet att få tillbaka spränglisten var lite pilligt. Hursomhelst så var glaset fint ända till i vintras. Så nu ska jag pilla ur rutan igen och torka den, få se hur det går den här gången.
Lycka till!
/R
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 28 April 2024 - 20:09
Designed from: InfinityStyles.com