Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Denna eviga batterifrågan/frågorna. Batteripack bobatt, Bobatterier uppdelade i flera pack
Fredde HBV 394
inlägg 23 Sep 2016, 13:03
Inlägg #1


Member
**

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 19
Registrerad: 12-September 16
Medlemsnummer: 5098



Ställer frågan här där jag vet att det finns enormt mycket kunskap.
Har idag 2*105ah som startbatterier.
Bobankarna är uppdelade i följande konstellation.
2*230ah nytt
4*120ah nytt
2*106ah nytt
Har idag huvudströmbrytare från startbatterierna och en huvudströmbrytare från bobatt.
Har dessutom batteriväljare så att jag kan välja från vilket av dom 3 packen jag vill ta strömmen.
Gjorde så eftersom dom 3 packen alla har olika ah.
Går det att koppla ihop alla 3batterbankar och sätta utjämnade mellan för att ta lika mycket ström från alla bankar samt sätta in victrons batteriövervakare där man ser förbrukning och amp kvar osv.
Dessutom hur laddar jag enklast för att strömmen ska gå till alla batterier och fylla samtliga.
Idag har jag 3st separata laddare (smartladdare 15ah 24v)
+ en separat till startbatterierna.
Vrider alltid av huvudströmbrytaren till startbatterierna vid första stoppet för att veta att jag aldrig ska bli utan ström på min resa.
Funkar bra som det är men går ju att göra saker och ting enklare.
Ös på med smarta lösningar
Mvh HBV 394
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 26 Sep 2016, 12:43
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Fredde.
Jag har i stort sett samma uppbyggnad på elen som dig. Slår alltid från brytaren till Startbatterierna vid första stoppet och sedan kör endast på belysningsbatterierna. Jag har även så kopplat att alla kablar har sådan area så jag kan starta bussen på bodelsbatterierna. det du skriver om olika Ah på batteribankerna så har jag den uppfattningen att det har ingen betydelse. Laddningen styrs av spänningen och är alla batterier sammankopplade så blir alla fulladdade på samma gång. Det som kan skilja är om du har våtcellsbatterier nife eller gel batterier dom har olika laddnings spänning. Men jag har även kört sådana batterier tillsammans utan problem.
Det du kan tänka på är att om du har stått stilla och använt belysningsbatterierna så dom är urladdade och du starta på starbatterierna, Så slå av startbatterierna efter du startat så laddar generatorn bättre. Orsaken till detta 'är att batterispänningen på startbatterierna är hög och lurar då generatorn till att ladda mindre.

Så har jag det kopplat och har fungerat perfect sen 1986.

Kul att du skriver här på forumet. Det är ju mycket lättare att finna tillbaka till inläggen här om man jämnför mede Facebook.
MVH
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 23 April 2024 - 20:15
Designed from: InfinityStyles.com