Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Underhållsladdning
JohnyoAnnSofie HBV120
inlägg 8 Nov 2020, 09:57
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 381
Registrerad: 2-October 06
Medlemsnummer: 108



Tänkte visa min lilla ide om att på ett enkelt sätt slippa sova dåligt under vintern vad gäller dom dyra startbatterierna
Fick ju byta för nåt år sedan och det är ju dyra grejor
Problemet med 24 volts laddare är ju priset när man redan har flera små Cetec laddare för 12 volt liggande
Borrade ett litet hål i bussgolvet ner till batteriutrymmet som på Scania ligger under förarplatsen
Kopplade ifrån ordinarie kablar och parallell kopplade batterierna för 12 volt och kopplade på från Cetec laddaren som kan ligga i kupe´n och mysa
Nu behöver jag inte oroa mig
Bifogad bild

Mvh Johny
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 29 Nov 2020, 21:27
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 328
Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527



Hallojsan på er alla.

jag har start batterierna 2 st samt anslutit ett extra batteri till varje.med andra ord jag har 4 st batterier ,men ej kopplat som 2 st 24 pack. utan kopplat som ett enda 24 pack med alla 4ra batterier.
körde ett år med en 24 volts laddare.
jag upplevde att de laddade inte ricktigt jämnt på nå vis.
sen satte jag på 2 st laddare varav den ena är en c teck laddare.
jag fick en mycket jämnare laddning på batterierna med 2 laddare.

samtidigt så vill jag på peka att man må kontrollera sin c tekladdare
jag köpte ett nytt batteri till min märsa jag hade tidigare,den bilen var ganska stor så den stog för de mesta med el sladden i vilket resulterade i att den ctekladaren som var monterad i bilen å som sades vara en laddare man kunde ha på hur mycke som hellst för den e såppas inteligent så den skulle klara å ta hand om batteriet .

presis innan ett år så började batteriet å koka.så jag åkte till batteriexperten där jag köpt batteriet å dom kollade å testade både batteri å batteriladdaren.
resultatet blev att ladaren var okey men batteriet sönderkokat.
jag fick ut ett nytt på garantin å det sa att de var fel på batteriet.

men innan ett år hadde gått så kokade det batteriet sönder åkså,då började jag å kolla laddaren själv ordentligt å de visade sej att den överladdade batteriet.jag köpte en ny ctekladdare å den jorde samma sak.så i mina ögon är inte namnet ctek en laddare som håller vad dom lovar.

din ide där ser ju ut å fungera bra smile.gif

kan ävän tala om att mina 2 solceller nu mera går med 2 regulatorer ,så jag får 12 volt laddning på varje batteri i bussen å de verkar fungera mycke bättre än å samman koppla 2 solceller å sen köra 24 volt laddning


de var en del av vad jag har upplevt ha de gott alla

kurre
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
4 användare läser det här ämnet (4 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 28 April 2024 - 23:16
Designed from: InfinityStyles.com