Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

2 Sidor V  1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> Köksutrustning, ventilations kontroll, Vilken typ av utrustning...
*Rasmus
inlägg 17 Feb 2008, 01:44
Inlägg #1


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 14
Registrerad: 5-February 08
Medlemsnummer: 561



Hej
Jag funderar över vilken köksutrustning jag ska använda mig av.
Jag vill INTE behöva göra nån gasolventilations kontroll eller dylikt.
Är det bara El som gäller i så fall?

Jag har funderat på spritspis får man ha det?
Kyl/frys och micro på el som man jämt ska kunna använda (tips?).
En ugn ska det också vara (men den behöver man ju inte använda om man inte har ström utifrån).

Vad skulle ni rekomendera? Övrigt så ska jag försöka köra så mycket som möjligt på 24v och dom saker som ska ha 12v eller 230v hade jag tänkt haft "spänningsomvandlare" till.

Vart kan man köpa kompressor eller så till 24v för kyl/frys? Håller en kompressor? Eller måste det vara något annat system (utan rörliga delar)?

Tack på förhand
MvH
Rasmus
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Håkan HBV 179
inlägg 17 Feb 2008, 15:00
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 184
Registrerad: 16-January 08
Medlemsnummer: 533



blomma.gif hej ja har läst många har sprit kök som man
har i båtar de kan de ju inte klaga på om man köper en som ej fastmonteras
man får ha lösa tex gasolkamin som finns på hjul kanske kan
montera den så den når vasken med slangen då kan man ha en lös gasplatta oxå thumbup.gif
man kan ju alltid ta ut den vid bes så slipper man diskutera med dem

mvh håkan


--------------------
håkan i sveriges trädgård....
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Rasmus
inlägg 17 Feb 2008, 19:03
Inlägg #3


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 14
Registrerad: 5-February 08
Medlemsnummer: 561



Hej igen
Det är lite det som är att den ska vara fast. Jag måste ha en fast monterad spis när jag ska typa in bussen. Och då beror det på vad jag ska sattsa på för någon spis.
För efter besiktningen vill jag ha "rätt" spis, men spritkök vore ju smidigt och om det ska vara el så blir det en induktionshäll men det behövs en sån dyr spänningsomvandlare för att det ska fungera.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Håkan HBV 179
inlägg 18 Feb 2008, 13:57
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 184
Registrerad: 16-January 08
Medlemsnummer: 533



shockkk!.gif kan du inte sätta in en vanlig spis220v o sen slänga ut den när du typat den då, eller måste den vara i hela tiden
ja har 220vspis med kyl dinnet tror ja den heter men vill kanske ej ha den där alltid, kan ja inte ta ut den då?
tror ej de kollar andra gången när man bes när den är typad o klar
kan nån annan som typat sen bes fler gånger kollar de spis kyl räknar sängar var gång haee.gif

mvh håkan


--------------------
håkan i sveriges trädgård....
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Charsten HBV 21
inlägg 19 Feb 2008, 11:06
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1060
Registrerad: 24-November 04
Medlemsnummer: 9



Ventilationsbesiktning måste göras i alla fall även om du sätter in en spritspis.

En sak till som ni bör tänka på är att om ni inte gjort bes. och det brinner så gäller inte försäkringen....jaja bussen kanske man kan stå ut med att den brinner upp men om det står en 2 miljoners husbil på varje sida som oxå brinner upp då får man nog skaffa flera jobb för att kunna betala skadeståndet.

Och till sist för er egen hälsa, se till att allt blir riktigt gjort och godkännt.

Sedan tycker jag att vi skall hjälpas åt och hålla våra fordon lagliga och inte fila på de regler som finns, vi måste försöka vara seriösa så att våra fina bussar inte får ett dåligt rykte.

Charsten HBV 21


--------------------
Mercedesåkare
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Sonja HBV 133
inlägg 19 Feb 2008, 12:29
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 298
Registrerad: 19-March 07
Medlemsnummer: 318



Ja Carsten du har rätt det är allas säkerhet det gäller. shockkk!.gif

Ni som funderar haee.gif wacko.gif gå in på AVL MTC http://www.gasolkontroll.se/Info.aspx?PageID=faq&sm=34


--------------------
Ha en dag som ni vill ha den .
Sonja + Kajsa + Gussi HBV 133
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Rasmus
inlägg 19 Feb 2008, 19:57
Inlägg #7


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 14
Registrerad: 5-February 08
Medlemsnummer: 561



Hej igen
Det får nog bli en el-spis.

Men till kyl/frys?
Vad rekomenderas?
Vad ska man undvika?

Micro?
Är det någon som har provat någon 24v micro? Fungerar dom bra? rekomenderas?

Tack så länge
MvH /Rasmus
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Charsten HBV 21
inlägg 19 Feb 2008, 20:13
Inlägg #8


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1060
Registrerad: 24-November 04
Medlemsnummer: 9



Allt du behöver veta eller om du vill köpa kyl/frys mm. tala med Tommy HBV1

//21


--------------------
Mercedesåkare
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 20 Feb 2008, 16:50
Inlägg #9


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Jag hade tänkt att köpa en 230V 140cm kyl med frys på toppen och koppla detta till en 1000W inverter (växelriktare). När jag sedan har tillgång till ström kopplar jag över på "landström". Kylskåpet drar ca 180W (230V) när det kör max. Fricampar vi får vi väl starta elaggregatet en stund.

Är jag för snål när jag funderar så här? Jag har mest den hemska tanken i huvudet att ett Dometic-kylskåp som går på 24V kostar runt 15 lakan...



Som spis hade jag tänkt att använda en bänkspis med ugn. Denna hade jag tänkt bygga in i inredningen. Spisen kommer jag inte köra på invertern såklart - tar för mycket ström, så det blir till att puttra med elaggregatet om vi fricampar!

Kanske någon kan komma med bättre förslag?



Tommy, jag tänkte skicka ett PM till dig, men det verkar jag inte ha behörighet att göra som "simpel" forumanvändare? Du får gärna PM:a mig din mailadress....



--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 20 Feb 2008, 18:54
Inlägg #10


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Tom
Pm funkar inte om man inte har full behörighet.
Men min mail är
hbv1@bilokyltjanst.se
eller bil.o.kyltjanst@telia.com
du kan även ringa
070-3991828
Hälsningar
Tommy
HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Dennis o Helena
inlägg 2 Mar 2009, 19:44
Inlägg #11


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 97
Registrerad: 5-June 06
Medlemsnummer: 90



CITAT(*Tom @ 20 Feb 2008, 17:50 ) *

Jag hade tänkt att köpa en 230V 140cm kyl med frys på toppen och koppla detta till en 1000W inverter (växelriktare). När jag sedan har tillgång till ström kopplar jag över på "landström". Kylskåpet drar ca 180W (230V) när det kör max. Fricampar vi får vi väl starta elaggregatet en stund.


Jag tänkte vara smart och göra precis detta. Men nu råkar det vara så att ett kylskåp har rätt hög startström och min 1000w omvandlare klarar inte av att starta kompressorn.
Så köp en rejäl omvandlare (minst 2000w gärna mer) eller en som ger ren sinusspänning ifall du tänkt driva kylen med den.

Angående försäkringar och "olagliga" spisinstallationer så skulle jag inte tro att du blir skadeståndsskyldig om du inte tänt på med vilje. Däremot kan du kanske bli utan ersättning på helförsäkringen för din buss om de upptäcker att du inte besiktigat med en fast installerad sprit/gasolspis.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Filip
inlägg 3 Mar 2009, 13:54
Inlägg #12


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 10
Registrerad: 10-February 09
Från: Åstorp
Medlemsnummer: 939



Sådär gör jag med.
Jag har den största omvandlaren swedol hade.
Klarar 2kw i 20 min, 1,6kw kontinuerligt.
Den har dessutom 230v in. Vilket gör att man aldrig behöver
"flytta sladden" vid landström, den väljer själv
landström när den kan.
Funkar kanon.
Testade en 2kw värmefläkt när det var minusgrader i bussen.
Det var inga problem.
Man ska däremot tänka på att belastas omvandlaren med
vad den tål drar den 100 a/h!
Men det är en billig lösning om man vill ha en stor kyl.
Hoppas du är hjälpt.

//Filip
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*putte
inlägg 8 Mar 2009, 18:32
Inlägg #13


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 24
Registrerad: 28-November 08
Medlemsnummer: 880



Hej jag kan rekomendera origo spritspis fungerar mycket bra,lite långsammare än gasol,besiktning???? jag behövde inte göra någon .
haee.gif kylskåp använder jag en 110 liters kompressorkyl 24v. mickro 24v fungerar bra de med lite dyra i inköp ca 9000kr.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Carl-Albin HBV72
inlägg 9 Mar 2009, 07:59
Inlägg #14


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 301
Registrerad: 22-March 05
Från: Dalby utanför Uppsala
Medlemsnummer: 30



Såg dena artikel i unt idag


Publicerad: 090309 07:00 Unt.se » Uppsala » Artiklar » Artikel


Färre kontroller trots ökad olycksrisk
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, vill minska säkerhetskontrollerna av husbilar och husvagnar - trots att de tror att det kommer att innebära fler dödsolyckor. Förslaget får skarp kritik från Husvagnsbranschens riksförbund.








Läs upp
Skriv ut Skicka Kommentera

Sedan 15 år har Sverige särskilda regler för säkerhetskontroller av värme- och ventilationssystemen på husbilar och husvagnar i Sverige. Det innebär att alla importerade fordon måste kontrolleras innan de registreras.
­- Det är unikt för Sverige. I andra länder räcker det med att tillverkaren påstår att han följt reglerna, säger Lars Erik Paulsson på Husvagnsbranschens riksförbund.
Enligt AVL-MTC Motortestcenter, som utför kontrollerna, upptäcks fel på 85 procent av fordonen. De vanligaste bristerna är att kylskåp, spis och gasolvärmare monterats fel. Brister som enligt testcentret skulle innebära en allvarlig säkerhetsrisk om de inte åtgärdas.

Nu vill Myndigheten för samhällsskydd och beredskap att kontrolltvånget upphävs från 29 april. En anledning är att EU-kommissionen hotat om stämning för fördragsbrott eftersom Sverige har andra regler än de andra medlemsländerna. En annan är att en del av kraven redan regleras av Transportstyrelsen.
- Det blir dubbla krav på samma sak vilket ger privatpersoner och företag onödigt komplexa regler att följa, säger Torkel Schlegel, myndighetsjurist på MSB.
Men alla krav omfattas inte av Transportstyrelsen. Tas de nuvarande kraven bort upphör till exempel kontrollen av kylskåp och spisar i fordonen. I sin egen konsekvensutredning skriver MSB: "Sammantaget är det troligt att det uteblivna kravet på återkommande kontroll, installationskontroll av gasoldrivna kylskåp och spisar i fordon samt övriga borttagna krav på vissa fordonstyper kommer att leda till en viss ökning av antalet olyckor inklusive dödsolyckor."

Sedan de obligatoriska kontrollerna infördes har ingen dödsolycka skett i en husbil eller husvagn som uppfyller kraven. Däremot har mellan 0,5-2 personer dött per år på grund av bränder eller kolmonoxidförgiftningar i äldre husvagnar och husbilar.

Varför vill en myndighet som arbetar med säkerhetsfrågor göra en förändring som ökar olycksrisken?
- Visst kan det finnas en liten risk att det blir fler olyckor. Men vi anser att risken är acceptabel men tanke på vinsterna. Det kommer att bli mycket billigare och lättare för konsumenten att köpa fordon i övriga unionen, säger Torkel Schlegel.
Husvagnsbranschens riksförbund är emot förslaget trots att det skulle innebära ekonomiska fördelar för medlemmarna.
- Om kontrollerna upphör är det troligt att olyckorna ökar. För oss, som bor i ett kallt klimat, är det extra viktigt med kontroller av gasol och ventilation. Jag tycker att man borde arbeta för att få övriga EU-länder att införa våra krav i stället för att ta bort dem, säger Lars Erik Paulsson.



User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 9 Mar 2009, 22:50
Inlägg #15


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Frågan är om det sker fler olyckor inom övriga EU?! Jag tror faktiskt inte det. Sedan är det ju självklart att det sker fler olyckor i äldre fordon - utrustningen blir ju inte yngre med tiden. Däremot är det ju på plats med upplysning om faran med gasolanläggningar, exempelvis hos SBP. Det handlar ju om ren bevarelsedrift att ha koll på tuber slangar och ansluten utrustning...
Jag är själv ganska skeptisk att ligga o sova bredvid en gasoltub oavsett om det råkar vara en ny eller gammal anläggning.


--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

2 Sidor V  1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 10 May 2024 - 03:45
Designed from: InfinityStyles.com