Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Behöver kardan till kylfläkt/generator B10M
*Michael
inlägg 11 Jun 2012, 21:28
Inlägg #1


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



Skickar ett höftskott här. Min husbuss som jag knappt fattat själv att jag köpt ännu, behöver en ny kardan som driver kylarfläkt och generator.

Jag har inte hunnit kolla så mycket ännu, och det är en 84:a med THD100motor. Karossen är en Deltaplan 200. Någon som vet något eller har en?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 12 Jun 2012, 19:38
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Jag har för mig att det finns några skrotar nämnda här bland trådarna, ska visst finnas någon runt Hölö i Sörmland.

Lycka till

action-smiley-030.gif


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 12 Jun 2012, 19:54
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej .
Jag har för mig att det är samma som satt på gammla Volvo Typ Duett mm och även på vanliga kraftutag till lastbilar.
Vad är felet knutkorsen eller axelen?

Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 12 Jun 2012, 20:27
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 995
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34



Plocka ut och mät upp den, jag har en NOS kardan som kan passa...
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Michael
inlägg 12 Jun 2012, 23:04
Inlägg #5


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



Försökte kika lite idag men oj så trångt det är att komma åt. Bussen står i mitt garage och är ihopsjunken i fjädringen. Där blir en utmaning. Och ursäkta nybörjarfrågan, men hur skall man gå tillväga för att lyfta den? Blir det att köpa en bastant domkraft plus pallbockar och lyfta i ramen, eller hur gör man? Nu kommer jag inte åt ett skvatt. Men däremot såg jag att kardanen verkar vara tvådelad och intakt i sin främre del. Verkar vara något stödlager som sitter ca mellan motor och fläkt. Känns som att jag vill kalla det för två axlar. Den främre axeln är alltså monterad och hel, och går mellan stödlager och fläkt samt är inkopplad på generatorn som sitter fram snett under kylaren. Den bakre går mellan stödlager och motor och saknas alltså.

Så det blev just lite lättare. Men jag undrar verkligen hur jag skall komma in under på ett säkert sätt. Känns som första problemet att lösa.

Tack för alla svar förresten!
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Jan HBV 283
inlägg 13 Jun 2012, 11:36
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 212
Registrerad: 4-December 10
Från: Trosa
Medlemsnummer: 1614



finns det tryckluftintag ngnstans? kanske går att få in luft av extern komressor så den kommer upp lite. thumbup.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Michael
inlägg 14 Jun 2012, 09:36
Inlägg #7


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



Ja det finns tryckluftsuttag. Det är klart, får man upp höjden så kommer man säkert in under. Vill nog dock sätta in rejäla pallbockar i.s.f. I ramen kanske? Vet någon ifall det finns speciella lyftpunkter på B10:an?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 14 Jun 2012, 18:35
Inlägg #8


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



Hej Michael!

Jag har också en Volvo THD 100-motor. Drivaxel mellan motor och fläkt är borttagen och
och ersatt av en kraftig elmotor som driver fläkten, den styrs av en termostat och ett relä.
Bifogad bild


Generator för 24 v är placerad ovanpå motorn (pannkaka) tillsammans med en 12 v generator. Där sitter dom väl skyddade.
Bifogad bildBifogad bild
Ovanifrån ..........................................Framifrån

Detta arrangemang har fungerat i bussen i många år utan minsta problem, men det finns säkert lika många åsikter om detta som det finns bussar. Elektrisk fläkt är väl annars det vanligaste idag på moderna fordon och en fördel är kanske att fläkten fortsätter att gå även när man stängt av motorn med för mycket överskottsvärme…

Detta kan kanske vara ett alternativ även för dig om du inte får tag på en ny axel…


Vi ses action-smiley-030.gif
Börje HBV216
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Michael
inlägg 15 Jun 2012, 18:05
Inlägg #9


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



Snyggt arrangemang där med generatorerna och fläktmotorn. För min del känner jag dock att jag hellre får dit en hel kardan. Men just nu känns den svåraste frågan som hur jag skall komma åt den. Mitt bussgarage har lite höjd kvar innan taket, så där klarar jag mig nog. Men vad tror ni?

Min tanke vore någon lösning med fasade kraftiga plankor som jag kör upp den på. Alternativt rejäla pallbockar och domkraft. Vad tror man? Jag har verkligen aldrig mekat med tunga fordon. Dock en massa med bilar.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 16 Jun 2012, 16:37
Inlägg #10


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 995
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34



Far på biltema och köp deras största pallbocka, har för mig att dom klarar 6 ton... Pelardomktaft på 10 ton kostar inte många kronor heller, åsså en 2x8" planka på brädgårn så är problemet löst! thumbup.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 9 May 2024 - 05:24
Designed from: InfinityStyles.com