Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> "The Magic Bus" blir med vedspis
Hasse HBV 253
inlägg 5 Mar 2012, 09:47
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 520
Registrerad: 9-February 12
Medlemsnummer: 2207



Nu har jag legat ute i två veckor, parkerad utanför en mekanisk verkstad som en vän till mig har och jobbat med bl.a. vedspisen.

Tänkte lägga upp en lite bildserie om projektet, från början till färdig installation. Jag har haft tur, hittade spisen som är helt ny på Blocket för en struntsumma, jag har haft duktiga vänner som gett råd och kommit med innovativa ideér och tillhandahållit verktyg och sin egen tid.
Skriver inte så mycket mer utan är det något som någon undrar över så går det bra att fråga.

Bilderna föll av någon anledning bort så jag lägger bara upp en bild på det färdiga resultatet.
Bifogad bild

Är på det hela väldigt nöjd. Det blev lite industrilook vilket jag gillar.

Nu återstår det magiska ögonblicket att starta upp en liten brasa toast.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 5 Mar 2012, 12:02
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 995
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34



Ser jäkla bra ut på bilderna, bra med luft omkring så den borde ge bra värme. thumbup.gif
Har du bultat fast spisen på nåt vis så den inte kommer seglande och landar i knät på nån shockkk!.gif om ni är ute och åker på kostigar?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Hasse HBV 253
inlägg 5 Mar 2012, 14:50
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 520
Registrerad: 9-February 12
Medlemsnummer: 2207



Ha ha, du hittade den svaga punkten direkt...nej, den är inte fastbultad på något sätt....ännu wacko.gif Det löser jag i projekt vedspis del 2 (som infaller om ett par veckor) och del 3 tillägnas de små kosmetiska detaljerna som ännu är oplanerad. Håller mig undan kostigen fram till dess.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 5 Mar 2012, 21:13
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Kalas!! thumbup.gif


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Hasse HBV 253
inlägg 16 Mar 2012, 15:44
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 520
Registrerad: 9-February 12
Medlemsnummer: 2207



Nu har jag/vi legat ute några dagar och haft tillfälle att provelda ordentligt och kan konstatera att systemet fungerat mycket bra från första stund. Har eldat ganska varsamt då spisen är helt ny men tror att min tanke om att koppla ihop befintliga element med spisen är en god idé. nu har det inte varit så väldigt kallt, kanske ner till -6 grader och innetemperaturen landar då på ca +3 grader om ingen har varit uppe och matat elden under natten.

Varken jag eller frugan har något problem med svalare temperaturer, tycker trots allt att det är väldigt komfortabelt mot att ligga ute i det fria men....vintertid kan det ju bli så mycket kallare än så och min avsikt är att det ska vara fullt möjligt att bo bra oavsett årstid.

Förutom att koppla ihop ett vattenburet system så har jag tankar på något fläktliknande som kan fördela den luftburna värmen i rummet och som inte är eldrivet.

Jag kan också konstatera att (precis som jag misstänkte) så skulle det bli korsdrag från dörren och det blev värre än så, det blev halv storm shockkk!.gif Vår drömfångare i framrutan fladdrade för vinden och det drog kallt längs golvet och fötterna cry.gif

Ska som steg ett dra fram ett stängbart rör som går från undersidan av bussen och dras fram och mynna ut precis under luftintaget på spisen...och sätta nya lister på dörren.

För övrigt, är det bara jag som inte ser mina egna bilder på spisen?



User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 16 Mar 2012, 21:50
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3




Hasse Skrev!

För övrigt, är det bara jag som inte ser mina egna bilder på spisen?

Jag ser dom inte heller men vad jag kommer i håg så såg jag dom när dom var nyinlaggda?

Men Hase som du skriver så är det väldigt viktigt att kaminen får ORDENTLIGT med syre. annars så kan det hända otrevliga olyckor. Även vi Mäniskor behöver syre både i vaket tillstånd, och även sovande annars så kan man sova för evigt?
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Hasse HBV 253
inlägg 17 Mar 2012, 09:12
Inlägg #7


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 520
Registrerad: 9-February 12
Medlemsnummer: 2207



Vet inte om det är något stök med min dator, men bilderna syntes alldeles utmärkt när det var nyinlagt. Jag får väl helt enkelt lägga in dem igen.

Håller med Tommy, man kan förmodligen aldrig göra för mycket reklam om vikten av ordenlig tillgång på syre både för spis och oss människor och då gärna en enskild kanal som förser spisen med det den behöver så får vi ha fri tillgång till det som finns i rummet.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 29 April 2024 - 03:47
Designed from: InfinityStyles.com