Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Startproblem, Felkopplade batterier
Markus
inlägg 3 Apr 2006, 18:31
Inlägg #1


Oregistrerad









Hej!!

Har en Scania CR 111 M som ska renoveras, dock ej till husbuss, Ni verkar vara kunniga här, hoppas det går bra att ställa frågor ändå.

Batterierna har blivit felkopplade doh.gif , efter uppladdning, alltså plus på minus och minus på plus. Markeringarna på batterianslutningskablarna har med åren blivit nötta, så det var svårt att urskilja vilket som var minus- och pluspol, vilket gjorde att det blev felkopplat.

Efter detta går naturligtvis inte bussen att starta normalt varken fram eller bak, dock går det att starta med hjälp av mejsel på startmotorn.
När nyckeln trycks ner i tändningslåset går säkringen för startkretsar direkt.
Har prövat med att byta ut startspärrreläet, men det hjälpte inte. sad.gif
Någon här som ev. kan tipsa om vad som kan vara fel?

Mvh Markus

Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 3 Apr 2006, 20:24
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Om jag inte missminner mig så sitter det ett antal dioder i en box bak i motorummet dom är till för att skjilja vaktsystemen åt. Skulle man koppla fel som du gjort så skjuter nog dioderna kanske inte alla men det räcker med en.
Om du inte finner felet så hör av dig. jag har lite kopplingsscheman på dom.
(Jag jobbade som elektriker på Scania på den tiden när dom gick i trafik)
men minnet kan svikta?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Markus
inlägg 4 Apr 2006, 20:00
Inlägg #3


Oregistrerad









Hej.

Tänker du på elskåpet som sitter innanför högra motorluckan, med den mesta elektroniken samlad i såsom laddningsregulator, automatik för kylarfläktar, startspärrelä mm.? Såvitt jag känner till hittar jag inga dioder där wacko.gif , endast olika reläer för tex startkretsar, som vi har provat att byta, dock utan framgång.

Glömde att nämna att när nyckeln trycktes ner när batterikablarna satt fel, så rök det ur själva nyckelhålet till låset. Som tidigare nämnts, så går fortfarande säkringen för startkretsar direkt så fort nyckeln får kontakt med låset.

En annan fråga, är det du som är Tommy i värmland som saknar en Scania-verkstadspärm du lånat ut för ett par år sedan? Isåfall hör av dig, då din adress och nummer har tappats bort.

Mvh Markus
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 5 Apr 2006, 08:14
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Ja Det är den Tommy. Var det du som låna pärmen.? Om jag inte mins fel så bodde du i Örebro, eller om jag skicka pärmen dit.
Du kan maila mig om du vill. Eller så skickar du pärmen, (för den saknas i min sammling Verkstadsböcker)

mail <bil.o.kyltjanst@telia.com>
Adressen är
Bil&Kyltjänst AB
Orkangatan 4
652 21 Karlstad.
Tack för att du hördeav dig om pärmen.
Tommh HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Björn HBV33
inlägg 7 Apr 2006, 13:52
Inlägg #5


Oregistrerad









Hej

Har du provat att koppla bort själva "tändningslåset"? För när du kopplade fel lade du 24 V på jorden, och när du körde ner matningsnyckel blev det tvärkortis ordentligt. Något kan ha smält i låset, eller någon kabel kan ha fått höljet avbränt.
Fulladdade batterier ger en enorm strömstyrka.
/Björn
Go to the top of the page
+Quote Post
Guest
inlägg 11 Apr 2006, 08:40
Inlägg #6


Oregistrerad









Björn: Jag förstår inte hur du tänkter riktigt, det skall ju aldrig bli kortis mellan de båda polerna i ett elsystem vilken väg du än kopplar in batterierna.

Detta gäller förståss inte om det är dioder inblandade, men de flesta tändningslås har inga dioder.

Däremot kan röken från tändningslåset ha berott på att det drogs en jädrans massa ström eftersom det satt en diod någon annanstans och strömen gick genom den då batterierna var felkopplade.
Go to the top of the page
+Quote Post
Peo HBV 2
inlägg 11 Apr 2006, 16:37
Inlägg #7


Logdansare
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 874
Registrerad: 28-November 04
Från: V- Nysäter
Medlemsnummer: 10



Lägger du strömmen fel väg på ett minusjordat system går t.ex all ström genom generatorns diodbrygga och om du har otur bränna hela generatorn, sen har du i huvudcentralen en del dioder som styr olika kretsar och sammanlagt blir det en sjuhvetes ljusbåge när du slår på strömmen och det som tar smällen är den svagaste punkten, alltså tändlåset eftersom den inte har full kontakt. Men eftersom det går en säkring skulle jag luta åt att generatorn fått sig en törn.


--------------------
Busster
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 12 Apr 2006, 09:03
Inlägg #8


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej
Sitter det ett Bosch tändningslåslås i bussen. Då brukar huvudströmbrytaren aktiveras när startnyckelen trycks ner i botten. det är en separat kontakt som jordar magnetreläet så kontaktorn drar. Det kan mycket väl vara som björn dkrev att låset har tagit stryk. jag tror inte att generatorn har tagit skada i allstund den ligger skyddad via ett relä. Och skulle det vara generatorns dioder som gåt, då skulle det vara kortis redan då du lägger på batterikabelen.
Jag är i Sälen för tillfället men skall kolla elchemat när jag kommer hem.
Men ett tipps är kolla anslutning 50a tror jag den heter på tändningslåset.
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Marius
inlägg 12 Apr 2006, 23:53
Inlägg #9


Oregistrerad









Hei.

Vet ikke om det er samme tenningslås som sitter i BR86, men jeg opplevde at sikringen stadig gikk når jeg trykket inn nøkkelen på en slik. Dette var med en standard pinnenøkkel og skjedde hvis man trykket nøkkelen for langt inn.

Mvh
Marius Irgens
Go to the top of the page
+Quote Post
Markus
inlägg 2 May 2006, 17:47
Inlägg #10


Oregistrerad









Tack för alla tips, har nu provat att byta tändningslås men samma sak händer nu också, säkringen går sad.gif .

Fick ett tips från annat håll att batterierna kan ha blivit kortslutna vid felkopplingen och att det är det som gör att säkringen går. Någon som vet nått om det?


MVH Markus
Go to the top of the page
+Quote Post
Peo HBV 2
inlägg 2 May 2006, 18:53
Inlägg #11


Logdansare
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 874
Registrerad: 28-November 04
Från: V- Nysäter
Medlemsnummer: 10



Börjar tro att när du fick första kortisen så brann nog två kablar ihop eller att en kabel har smält och ligger mot gods och orsakar kortis. sad.gif Låter som ett tråkigt jobb att leta kortslutna kablar men det är nog det enda som återstår.


--------------------
Busster
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Markus
inlägg 2 May 2006, 19:09
Inlägg #12


Oregistrerad









Så du tror inte att det kan bero på att batterierna har tagit skada?
Go to the top of the page
+Quote Post
Charsten HBV 21
inlägg 2 May 2006, 19:16
Inlägg #13


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1060
Registrerad: 24-November 04
Medlemsnummer: 9



Jag hade kortis i ett startbatteri i höstas och det enda som hände var att jag aldrig fick ström så att det räckte.......då var det tur att man hade 24 volt i bodelen oxå så att man kunde låna ström därifrån för att starta. tongue.gif


--------------------
Mercedesåkare
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Peo HBV 2
inlägg 2 May 2006, 19:48
Inlägg #14


Logdansare
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 874
Registrerad: 28-November 04
Från: V- Nysäter
Medlemsnummer: 10



Har du kortis i batterierna får du inte någon stöm alls eller mycket dåligt. Är det så att du trycker ner nyckeln och säkringen går så är det kortslutning någonstans så det är bara att börja koppla ur kablar tills det slutar ryka proppar.


--------------------
Busster
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 15 May 2024 - 02:46
Designed from: InfinityStyles.com