Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

2 Sidor V < 1 2  
Reply to this topicStart new topic
> dubbdäck, regeringsbeslut angående dubbdäck tunga fordon
*Mathias
inlägg 8 Dec 2012, 09:38
Inlägg #16


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 124
Registrerad: 8-March 07
Medlemsnummer: 303



CITAT(*Conny @ 6 Dec 2012, 12:08 ) *

Var ute och tittade på sidan på mina drivhjul igår, iaf de två yttre då de inre var svåra att se och då såg jag att det stod stämplat "regumerat". Hur löser man då det med att veta om man har M+S eller tre alptoppar på sina däck? Eller man får kanske inte regummera på ett vintermönster på ett sommardäck?


Där är du nog någonting på spåren. Sannolikt inte.

Åker man PB II brukar inte regummerat fungera ändå pga att de sänker fartklassningen på däcken. De måste vara godkända för 120 kmh....
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Nicklas A
inlägg 25 Dec 2012, 13:40
Inlägg #17


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 83
Registrerad: 1-December 08
Medlemsnummer: 883



Nu står det i klartext på transportstyrelsens hemsida att fordon över 30 år är udantagna vinterdäckskravet. Men det står också att fordonet ska kunna framföras säkert, så ställer man till något och har ej vintergodkännda däck så är man nog ganska rökt ändå. Även försäkringsbolagen kan ju tolka ev händelse anolunda.
Själv så bodde jag i bussen nu under julen. Det fungerade jättebra men det tog mig 15 min att slira mig in 10m in i garaget efteråt när det kommit 10 cm nysnö...

Nu står bussen inbackad för vintern och där får den stå tills det blir vår eller sitter riktiga drivdäck på.

God fortsättning på er alla.

// Nicklas
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Martti o Marianne HBV 274
inlägg 9 Jan 2013, 12:24
Inlägg #18


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 89
Registrerad: 6-February 11
Från: Skåne/Näsum
Medlemsnummer: 1853



CITAT(*Nicklas A @ 25 Dec 2012, 13:40 ) *

Nu står det i klartext på transportstyrelsens hemsida att fordon över 30 år är udantagna vinterdäckskravet. Men det står också att fordonet ska kunna framföras säkert, så ställer man till något och har ej vintergodkännda däck så är man nog ganska rökt ändå. Även försäkringsbolagen kan ju tolka ev händelse anolunda.
Själv så bodde jag i bussen nu under julen. Det fungerade jättebra men det tog mig 15 min att slira mig in 10m in i garaget efteråt när det kommit 10 cm nysnö...

Nu står bussen inbackad för vintern och där får den stå tills det blir vår eller sitter riktiga drivdäck på.

God fortsättning på er alla.

// Nicklas

Gör du nog rätt i! inte skoj kasa runt med flera ton, själv så kör jag lastbil dagligen och det kan jag tala om att det inte är skoj alls att åka pulka med en 20-tonare...när det varken går att bromsa eller styra ohmy.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

2 Sidor V < 1 2
Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 28 March 2024 - 20:33
Designed from: InfinityStyles.com