Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

6 Sidor V « < 3 4 5 6 >  
Reply to this topicStart new topic
> den efterlängtade resan, reseberättellse
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 7 Mar 2021, 09:41
Inlägg #61


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 328
Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527



hallå alla.

ja ni har helt rätt,mitt fel jag tog fel på namnen

men du är så välkommen att lufta din mening du med börje smile.gif

ja de lät ju som en diger arbets order de där bertil
upptäckte häromdagen att min buss gör samma sak,den försöker att tända men de blir inte mera,när jag slår på disel värmaren.

antingen för lite disel eller så är de för lite vatten i den.
de brukar gurgla i systemet när man slår på,men inte nu så hoppas på de e för lite vatten.
ska kolla på de endera dagen här å se
just nu så är ju sola tebacks igen å de e skönt,men de e kallt som attsingen å stå ute å mecka nu
men nån dag blir de väll utan blåst så man kan undersöka de hela smile.gif

åsså börje jag håller tummarna för din besiktning hoppas de blir blankt igen

våran lady (bussen heter så vanhoolen) är ju en 85a å den har inte skötts ordentligt av förra ägarna så den är ganska rostig tyvär,men vi håller liv i den så länge de går.
om de inte kommer nåt super dyrt å laga så ska den ut på vägen igen e tanken.

trotts denna corona så kan man ju endå njuta av hela sverige å luffa runt i
de var alles för denna gången

ha de bra alla

kurre




User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 4 Apr 2021, 15:12
Inlägg #62


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 328
Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527



hallojsan på er alla

så är de påsk å våren har kommit då de e fullt med tussilago efter vägen.
bare värmen kommer så blir de bra.
vi har fått tag i ett halvt hus å hyra så vi ska flytta den första juli.
så nu är de alleman på däck å packa å greja,så inte så mycke tid för bussen just nu,men de ska bli skönt å flytta ut på landet å kunna ha bussen inom gångavstånd så man kan grejja när man har tid,utan å behöva räckna in restiden i de hela.här nere hos oss i arlanda så växlar vädret välldigt mycket mellan grått å vind å soligt mellan varven.
jag har fått hem min kina värmare jag väntat på,den går på disel å ger som mest ut 8 kilowatt luftvärme.tänkte ha den som komplement till den stora värmaren,tror den lilla ska räcka om de blir lite kuligt eller de regnar ute å man e i bussen,så behöver man inte starta den stora diselvärmaren.
man spar både disel å el om jag kör den lilla i stället när vi står still

well de var lite om vad vi gör (tänk så mye man samlat på sej genom åren hua liga)

go forsättning på påske till er alla,ha de gott

kurre
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 11 Apr 2021, 13:43
Inlägg #63


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Kurre. Så ni skall flytta? Men ett halvt hus? Vart har andra halvan tagit vägen. haee.gif Men vad praktiskt att få gångavstånd till bussen. Här i Karlstad har inte våren riktigt kommit än utan det finns faktiskt lite snöhögar kvar på nordsidan där det blivit skottat. Vi var ute en liten vår tur neråt landet under påsk för att lufta vingarna lite. det var faktiskt en hel del husbilar ute men vi såg inte en enda buss efter vägen. Glöm nu inte att meddela adressändring nu är du flyttar. och låt nu inte bussen stå stilla och övergiven.
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 1 May 2021, 20:35
Inlägg #64


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 328
Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527



hej på er alla.

jo man kan säga tommy att de e ett halvt hus smile.gif
de e ett en plans hus å vi hyr övervåningen å några andra undervåningen
men till övervåningen tillkommer en terass 3 meter bred å 10 meter lång

de finns tydligen folk som gillar å bo i en källare typ, som dom under oss

men nu ska vi äntligen slippa å frysa på vintrarna som vi har i denna lght

nya huset har vatten buren värme i alla golv utom i dushen där e de elektriskt golvärme,samt en luft värme pump i köket som ävän kan ge kyla på somrarna.
så de ser vi verkligen fram till
vi har okså ett loft som våran sån ska få bo i

så de e mycke som händer just nu å här,1juli ska vi flyta in

ja de ska bli sååå skönt å ha bussen på gångavstånd,så man kan göra saker när man vill utan å behöva åka bil som tar tid.

platsen för bussa blir längre in i skogen där vi ska bo ,så jag kan använda elverket när jag vill å köra på

ja de var välldigt tyst här nu,well vi får se hur långt vi hinner med bussa i år,senast nästa sommer ska den ut på vägen igen,om allt går väll kanske i slutet av denna sommar
man kan ju åka sverige runt fast de e covid,man kan träffas ute å fika så möjligheter finns ju.
vad härligt å höra ni varit ute på en tur,blir väldigt avis på er smile.gif
ska försöka å sälja bamsen i sommar med,de räcker med en buss



well de var lite av vad som händer här
ha de gott alla

kurre
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 14 May 2021, 22:12
Inlägg #65


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 328
Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527



halloj alla.

nu närmar de sej sakta men säkert för flytten,å myrorna e flera i år än förra sommaren,så fort jag sålt ena bussen ska jag flyta dit den andra.
så man kommer under den igen å kan fixa,men allt blir försenat i år på grund av flytten.men vi hoppas hinna med å få bussen besiktad i år.
annars går livet sin gilla gång.

ha de gott
kurre
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 3 Jun 2021, 18:40
Inlägg #66


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 328
Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527



halojsan på er alla.

tyst e de här men skriver en rad endå

gammelbussen startade men efter en kort stund så stannade den igen
efter diverse felsökning så visade det sej att kolven som drivs av motorn å pumpar disel när motorn går,den satt fast,skit som kommit från tanken å sen att motorn inte går regelbundet utan får stå still längre stunder gör att diseln vi har i dag växer i tanken,de som biter på detta när man ska rengöra är E85 direckt från pumpen.
efter att ha plockat ner handpumpen å rengjort allt inklusive kolven som drivs av motorn,så startade bussen å går som en klocka igen smile.gif

hade i medel i tanken samt satte på ett filter innan diseln kommer in i pumpen,så nu ska de klara sej hoppas jag,lättare å byta filter än å plocka ner handpumpen igen.

tja de var lite av vad som hänt på den fronten,packar å jobbar för hela slanten nu.
tack å lov så har vi hyrt en städfirma å städa lgheten då vi inte hinner flytta å städa på 3 dagar.

well ha de bra alla

kurre
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 3 Jun 2021, 18:40
Inlägg #67


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 328
Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527



halojsan på er alla.

tyst e de här men skriver en rad endå

gammelbussen startade men efter en kort stund så stannade den igen
efter diverse felsökning så visade det sej att kolven som drivs av motorn å pumpar disel när motorn går,den satt fast,skit som kommit från tanken å sen att motorn inte går regelbundet utan får stå still längre stunder gör att diseln vi har i dag växer i tanken,de som biter på detta när man ska rengöra är E85 direckt från pumpen.
efter att ha plockat ner handpumpen å rengjort allt inklusive kolven som drivs av motorn,så startade bussen å går som en klocka igen smile.gif

hade i medel i tanken samt satte på ett filter innan diseln kommer in i pumpen,så nu ska de klara sej hoppas jag,lättare å byta filter än å plocka ner handpumpen igen.

tja de var lite av vad som hänt på den fronten,packar å jobbar för hela slanten nu.
tack å lov så har vi hyrt en städfirma å städa lgheten då vi inte hinner flytta å städa på 3 dagar.

well ha de bra alla

kurre
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 9 Jun 2021, 08:28
Inlägg #68


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Kurre. detta är ett vanligt fel att kolven fastnar. Har också ett objekt som väntar på samma åtgärd. Går bra så länge man handpumpar men sen finito. Jag hade även ur bottensilen och att det överhuvud tagit kommit bränsle igenom den är för mig en gåta. Men som du skriver så går det hyffsat bra med E85. men ännu bättre är Wurts industrirengörning på sprayflaska.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 5 Sep 2021, 21:14
Inlägg #69


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 328
Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527



Hej på er alla.
de vart liiite långt i mellan besöken här i forumet,jag ska bättra mej på de smile.gif
tack för upplysningen tommy.
tja nu e flytten klar,men inte fått nått förråd än så vi har flytt lådor står efter väggarna tills vidare.
Vi har sovit i bussen i sommar när de var som varmast,å de funkade ju bra.
fick färdigt min installation av en liten diselvärmare från kina,vilket visade sej fungera alldeles utmärkt,den ger ju varmluft men drar mycke mindre ström samt disel än den stora original diselvärmaren som värmer vattnet i bussen.
dom 2 stora myrstackarna breve bussen är snart ett minne blott så hoppas på man kan krypa under snart smile.gif

luft läkage på en slang under samt fixa avgas system,byta några 4kantsrör längst bak under bussen å till sisst så har den luft drivna dörr öppnaren lagt av sad.gif

men ska börja med å få upp bussen ordenligt då de är en turist buss så är det ju så lite mellanrum mellan kjolen å backen,jag hoppas ni andra har fått ut era bussar å tuffat runt lite i sommer smile.gif sverige e ju ganska stort å luffa runt i.
ha de gott alla

kurre
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 6 Sep 2021, 17:48
Inlägg #70


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 995
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34



Kul att det går framåt K + T, även om det går med myrsteg ibland...
Själv har jag haft bussen avställd några år men skrämde igång den för ett tag sedan vilket naturligtvis tog några dagar, hade fått in vatten i bränslesystemet inklusive i insprutningspumpen så en liten gjuten aluminiumlucka på pumpen frusit sönder... angry.gif
I enlighet med Murphys Lag (kan nåt jävlas så ska det) satt den på sidan som är åt motorblocket till så det vart till och riva diverse grunkor som var ivägen för att få ut pumpen och komma åt luckan....
Nu sitter det en ersättare i rostfritt på plats så händer det igen så sticker hela pumpen... wacko.gif
Nåja, efter diverse svavelos så var allt hopskruvat och det var dags för besiktning, (SBP = Svensk Bilägar Prövning som jag brukar säga, förstår inte varför det alltid ska vara så nervöst....).
Hur som helst lunkade gammlingen igenom med blankt protokoll + beröm, samt som bonus framtida besiktningsbefrielse pga. 50-årsdagen.... (Inte min, det var ett tag sedan laugh.gif )
Nu ska jag snart på semester över vintern, all inklosive, så nästa gång det rullas blir till sommarn.
Ha det över vintern!
Richard

PS: Om någon har en frisk insprutningspump till en TD40-motor kan jag vara intresserad....DS
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 7 Sep 2021, 18:30
Inlägg #71


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 328
Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527



Hej igen på er alla.
härligt rickard att du fick fart på de hela å stort grattis till besiktningsbefrielsen smile.gif

tja än så länge e de varmt här,men de har ju varit nere på 4 grader en del nätter.Dom sägger att efter denna vecka så blir de kallare,brrr
gillar inte vintern vill ha sol ¨lagom med värme smile.gif

jag har tidigare plockat isär den kombinerade luft samt ström grunkan som sitter ovanför dörren å fick hjälp med å göra nya små runda plast pluppar som sitter i till å frånslag i denna grunkan,
men nu har de slutat å fungera så jag må nok plocka i sär de igen å se om jag kan göra nåt åt de hela,annars har jag ju inge som håller dörra stängd under körning.aja kommer tid kommer råd smile.gif

ha en trevlig semmester rickard så höres vi igen när du e på hemma plan

ha de alla

kurre
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Göran HBV 222
inlägg 12 Sep 2021, 21:30
Inlägg #72


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 158
Registrerad: 18-March 10
Medlemsnummer: 1191



CITAT(Kurre o Tina HBV 166 @ 5 Sep 2021, 22:14 ) *

...men ska börja med å få upp bussen ordenligt då de är en turist buss så är det ju så lite mellanrum mellan kjolen å backen...

Det vore intressant att se hur du pallar upp den på ett säkert sätt. Eller har du tänkt bygga en ramp att köra upp på?
Jag har också en låg buss numera så nu vågar jag inte krypa under. Tror egentligen inte jag får plats heller så upp måste den!
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 13 Sep 2021, 06:47
Inlägg #73


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 328
Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527



Hej igen på er alla.
hej på dej göran
jo jag kör upp på planker så jag får 2 plankers höjd sen får jag lyfta med domkraften,å när jag fått lagom höjd så pallar jag under med plank som ligger 2 på backen å sen 2 tvärs över dom sen 2 tvärs över dom andra hela tiden så de blir stadigt å bra,de går ju åt lite plank men de blir stadigt

då de har regnat samt lite andra jobb så har jag inte hunnit dit än
bussa står på 2 plank under varje hjul nu,så de som e kvar är att börja hiss upp den.


ha de gott alla
kurre
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 22 Dec 2021, 22:37
Inlägg #74


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 328
Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527



Hej på er alla.

Efter ett tags dvala så är jag igång å skriver igen.
har väll inte hänt så mycke sen sisst men liite i allefall smile.gif
har köpt nya bitar till avgas systemet svetsat skurit å slipat,
å nu sitter de där som de ska och är klart.(kallgalv på nya svetsar funkar kanon)

dörren hade ju slutat å fungera,å jag drog mej för å börja å rota i det hela.
men skam den som ger sej,repade mod å startade en kylig dag med det hela (hade ju lilla disel kina värmaren på så varmt i bussa smile.gif )
började å skruva ner paneler ovanför dörren å fick mej en glad överraskning.
det visade sej att den gamla luft slangen hade stelnat med tiden och gått av,så bort med det gamla å dit med en ny bit så fungerade dörra igen .
Nu är bussa klar så de går å besiktiga puhhh.
har en luft läcka kvar å leta på,dock inte så mycke så den inte går igenom
besiktningen.
fattas lite kosing så blir de besiktning vad de lider he he

de var liiite från mej

Ha nu en fröjdefull jul å nyår

Kurre
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 6 Jan 2022, 08:49
Inlägg #75


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Kurre.
Du är en trogen skribent här i Forumet. Tänk om vi hade flera!
Men kul att du håller på med bussen fastän orosmolnen med både Corona och bränslepriser hänger över oss. Typiskt fel du hade med luften till dörren. Dom där gamla plast(nylon) slangarna som sitter till luftstyrningen på många bussar blir som glasrör med tiden och går lätt sönder. Dom slangarna satt även på många bussar och lastbilar som hade torkarmotorer som gick på luft och dom var inte roliga att byta under instrumentbrädan. Hoppas på att det går bra med besiktningen och att du kommer ut på vägen i år så vi kan träffas. Förhoppningen är ju att vi i år kan ha ett fysiskt årsmöte men man vet ju aldrig. God fortsättning på dig och jobba inne i värmen i bussen. Tommy
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

6 Sidor V « < 3 4 5 6 >
Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 28 March 2024 - 22:54
Designed from: InfinityStyles.com