Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

6 Sidor V  1 2 3 > »   
Reply to this topicStart new topic
> den efterlängtade resan, reseberättellse
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 3 Oct 2018, 00:38
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 328
Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527



Halloj på er alla.

då vi har hållit på i 5-6 år med våran b58 från 1962 så många år nu och det fortfarande är en del saker kvar som kostar en del pengar,så köpte vi en vanhool b10m 1985 så vi kunde få göra
en resa till mora å få prova på de hela nån gång.våran sonen fick följa med å vi valde å inte ha bråttom upp till mora.
så vi stannade till på olika platser å sov efter vägen så att sägga.just bara för att det inte skulle bli så tråkigt å bara sitta i bussen för sonen.
bussen gick som en dröm den 6 växlade lådan med split gjorde att man hela tiden kunde ha en bra dragväxel.
strax innan rättvik så kände jag att bussen saktade ner lite typ 15-20% av drag kapasiteten,sen kom den igen.
well vi stannade till i rättvik å gick runt i stan å fikade å bara måde gott,efter några timmar så var vi vid bussen igen å jag kastade en blick under den,uj uj de var pölar under bussen
av disel detta var ju ingen höjdare.då motorn är av den liggande typen under golvet så valde jag å köra direckt upp till mora som ju ligger ganska nära rättvik. jag har en kompis där
uppe som har tillgång till bil om jag skulle behöva delar
sagt å jort vi kom fram dit å skulle börja meka på en gång, det var ju bara å glöma då motorn är inbäddad så dröjde de ju ett bra tag innan den svalnat så man kunde börja å kolla på den,
samtidigt så var de ju 28-30 grader ute så de hjälpte ju inte till presis
började å titta nästa dag i stället på fredagen ,motorn var blöt av disel men jag kunde inte hitta nånting som läkte hur jag än letade.större delen av förmiddagen på fredagen gick åt till
detta.
då jag inte kunde hitta felet,så valde jag å ta mej till volvo i mora med bussen för å se om nån mekaniker kunde hjälpa till å kolla vad det kunde vara för fel.
in på volvo å snackade med dom å dom sa att vi har väntetid på 2 veckor så kan du komma tillbaka då? jag förklarade läget å verkarn var hygglig å sa att han skickar ut en mekaniker
som fick hjälpa mej å lokalisera vad som kunde vara fel.efter en stund så kom de en kille i overall å började å kika på motorn,sen gick han in å hämtade spegel å fick lampa kom tillbaka
å fortsatte.
han kom fram till de att på matarpumpens undersida den mot motorn alltså som man inte såg satt en diskus formad sak å den läckte sa han .de är en sorts tryck utjämnare för disel
trycket ..
vi tackade för hjälpen å frågade om dom hade nån tryck utjämnare.men se de hadde dom inte bussen var för gammal å hadde gått ur rullorna hos volvo,men dom tipsade om en annan firma i mora
som låg på andra sidan stan.
sagt å jort vi åkte dit å frågade om han hadde någon tryck utjämnare,,näpp de hadde han inte den sissta sålde han veckan före ,men han mena på att man kunde plugga hålet där diskusen
skulle sitta i värsta fall,,jag frågade om han inte kunde kolla i lagret om han inte hade någån liggandes nånstans,då vi hadde en bit hem till arlanda å åka .han kollade å fick fatt i en
som satt på en nyrenoverad moter som hadde kommit in förra veckan,å den fick jag köpa för kaffe pengar,de vill sägga jag fixade lite kaffe bröd till dom så fick jag prylen bock å tack smile.gif
glad i hågen hem med bussen till polaren vänta tills den hadde svalnat åsså försöka å byta den där diskusen de var inge lätt sak ,men de gick till slut,men samtidigt som jag håller på
med detta så ser jag ,då jag ligger ovanför motorn å skruvar att de droppar från ett disel rör.
de vissade sej att returen från spridarna går genom ramen på ett ställe som e svårt å se å där hadde den legat å skaft mot ramen å blivit hål,så när jag var klar med diskusen så blev de
en resa med bilen ner till mekonomen å köpa en slangbit samt slangklämmor.
jag tänkte jag får fortsätta på lördag å meka,men se de ville inte dom himmelska makterna.
i stället så gick nästan hälften av en tand bort då den sprack
jisses siken tandvärk fick skölja munnen med vatten å sen spotta ut de, inom 10sec in med nästa mun vatten å skölja
gick de över 10 sec så började tårarna å komma fram.så gick störe delen av lördagen,skölja å spotta,samtidigt ringdes det för å få tag i en sjour tandläkare,i hela dalarna på en helg så
finns de bara i falun å tillgå å de e ju en bra bit dit från mora.tur i oturen så när tanden sprack å en stor bit lossnade så kom nerven fram.de var den som jorde så förba..at ont.
lördag sen eftermiddag så tänkte jag att jag prövar å borsta med tandkräm så de inte fanns nå matrester i tanden som hjälpte värken på vägen.de skulle jag inte ha jort de värkte till
nå så in i norden så de var bara å skölja med vatten som en idiot för å lindra värken.men 30 minuter efter de så försvan all värk .nerven i tanden dog helt enkellt.pua vilken mardröm
de var.så på sen eftermidagen på lördag så fixade jag det läkande röret med slangen.
efter det så fungerade bussen som den skulle,så kompisens familj å min familj tog bussen och åkte till rättvik på sena kvällen å spatserade runt i en gudomligt behaglig temperatur å
bara njöt av å bara vara,på dagtid var de ju 30 plus ute så då orkade man ju ingeting.
sen på måndagen så forsatte vi till sollerö camping å var där ett tag innan vi sen drog oss hemmåt.

well så såg min semmester ut i år ,men lika glad e jag för de att vi kom i väg nån gång på buss semmester smile.gif

tjirrio på kurre
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 3 Oct 2018, 22:47
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



Grattis till nya bussen!

Men vilket äventyr första resan blev! shockkk!.gif
Då är det tur att man har goda vänner och andra snälla människor längs vägen som ställer upp. thumbup.gif

Jag hoppas att resorna framöver blir enklare!

Börje action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 4 Oct 2018, 01:21
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 328
Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527



tack för de.

men den nya är i så dåligt skick så ska sälja den till sommaren

de var snöstorm å 3cm snö med vatten i samt mitt i natta när
jag köpte bussen .

så ska fixa en del saker å sen få i väg den smile.gif

ha de gott alla
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 12 Jan 2020, 02:27
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 328
Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527



hejsan igen!

de blevo dags å skriva lite nytt i min tråd här smile.gif
om ändrade planer vi håller på å plockar ur volvo b58 från 1962
sen säljer vi den å behåller tills vidare volvo van hool 1985
så länge ,den får gå så länge den kan,,fick 3 nerslag på besiktningen sisst nu ,ett däck som måste bytas å de e fixat,,styrstag höger fram samt avgasrör,,fick bra å veta med ,byta lite balkar i bakvagnen där skuffen är.
lika bra å ta de med , så de dröjer ett tag å komma ut på vägen igen nu

stora problemet är att komma under en turist buss då den är så låg,samtidigt så sitter stänkskydden med en typ järn ram runt dom så när man lägger 2 planker ovanpå varandra så skuffar stänskyddet undan den översta plankan,,mycke förargligt de där ,men de ska väll fixa sej så småningom på någe vis
nu har de ju regnat välldigt många dagar,annars kan man ju lägga ut en pressening å krypa på,,så allt ligger i träda just nu da

håller på lite på insidan i stället,ska sätta upp 12 volts fläktar i par så man får 24 volt å sätta dom på dom vattenburna elemmenten så man kan få upp värmen fortare när man kommer dit å ska göra nånting

vi åkte ju en sväng i somras till mora å fick köpa nytt batteri på biltema ,när vi senare kom hem fick vi byta de andra med på biltemqa i uppsala i stället,,de visade sej senare att de ena var de fel på ,så åkte i dag å bytte de i uppsala
innan jag ger mej ut med bussen så får jag köpa 2 till om jag ska klara å ha kylskåpet på hela natta å sen kunna starta på möra

well de var lite om vad jag pysslar med just nu då

ha de gott alla så länge
kurre
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 17 Jan 2020, 18:16
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 328
Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527



hallojsan.

tänkte skriva lite om värme .
dom bussar som har vattenburen värme i sina element (som min buss)de blir ju en goer värme när den väl har kommit upp,står man utan ström å kör diselvärmaren så går de ju kalas då termostaten i bo utrymet reglerar på å av.

min tanke är att de borde gå å få upp värmen snabbare i bussen när man kommer dit å bussen e kall.
de tar ju inte lång stund föränn man känner värme i elemten men då elementen bara ger värme där dom sitter å inte får någån rotation på luften
så tar de ju lång tid innan man får den där gosiga värmen.

efter att ha funderat på detta ett tag så bestämde jag mej för å göra ett experiment med 12 volts fläktar som kopplas i par så man kan köra dom på 24 volt samt hänga på dom på elementen så man får lite fart på den varma luften.
de såg ut så här när jag knepat å knåpat några dagar
Bifogad bild

jag har satt 3 par på varje sida i bussen,de e kvar å dra matningen till fläktarna samt säkring och på å av knapp.
återkommer när de e jort så får ni höra resultatet

ha de gott kurre
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 18 Jan 2020, 18:03
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Kurre. Så har vi gjort i i nögra bussar som jag har varit involverad i. Men vi har använt 24 volts fläktar och även då seriekopplat dom med alternativ brytare parallell. Sen har vi kopplat om vattensystemet med en trevägskran så att inte motorn är med i värmeuppvärmningen vid stillastående. Det finns många varianter på system inkoppling. ungefär som alla vägar bär till Rom.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 22 Jan 2020, 00:46
Inlägg #7


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 328
Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527



Hej tommy

okey då är jag på rätt spår då med andra ord smile.gif

min buss har ju 2 system i samma de vill säga
framme hos föraren finns det en vrid pott som man kan ställa värmen med å de gäller då den värmen som kommer från motorn när man kör.
de sitter en elektriskt styrd ventil som dras med luft
så den slår av å på efter den värmen man ställer in med vridpotten
sen finns de ju diesel värmaren i samma system så går på en annan termostat
å håller värmen

men de låter intresant de du säger om å sätta in en 3 vägs kran så man kan utesluta motorns system

då ska jag passa på å fråga dej tommy
jag har fundering på å sätta en tank där bak i systemet.
min tanke med de är att diselvärmaren inte ska behöva gå så ofta med lite mera vatten i systemet

vad tror du om det ?

ha de gott alla
kurre

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 24 Jan 2020, 16:04
Inlägg #8


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Kurre.
Helt rätt tänkt av dig enligt min mening iallafall när det gäller en tank.
Du kan i den tanken också samtidigt lägga i en slinga för varmvatten. tar du en rulle kopparrör och monterar in så kan du ju räkna ut på volymen av rörens innerdiameter hur många liter varmvatten du får. Är vattnet i tanken 80 grader så blir det några liter. men glöm inte att fixera slingan så den inte vibrerar av.

Sen om du nu kör den stora pannan på tanken med den cirkulationspumpen som tillhör pannan. (den drar bra mycket ström) så kan du sedan ha en mindre pump för cirkulationen i radiatorsystemet.

Men den bästa lösningen enligt min uppfattning är att byta ut pannan till något mera avsedd för det vi använder våra fordon till. Nyare värmare tar mindre ström samt betydligt mindre bränsle. sen så jobbar dom på det viset att ju närmare rätt vattentemperatur så taktar dom ner på effekten och samtidigt minskar både bränsle och strömförbrukning.
Men allt som man skall ha kostar pengar.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 27 Jan 2020, 21:15
Inlägg #9


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 328
Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527



hej tommy

tack för svaret

jo de sista stämmer ju bra de laugh.gif

finns ju åkså ideer på att sätta in gasol som får värma,men frågan e om de blir billigare eller dyrare har du nån erfarenhet om de ?

hejs
kurre
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 28 Jan 2020, 07:27
Inlägg #10


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Kurre.
Det med gasol är jag ingen anhängare av.
Tar slut när man minst anar det och definitivt på natten när det regnar och blåser ute och kylan har gjort sitt intåg i bussen.
Men många tycker det är toppen.
Sen är det väl som så att har du en gasolanläggning inkopplad så är det inte alla som tål det övertrycket som är i ett radiatorsystem i en buss.
Då måste man installera en värmeväxlare och ett separat system för gasolvärmare anläggningen.
Och där är det också många som tycker det är bra.
Då får man ett helt separat värmesystem anpassat till bodelen.
Men för en buss med lite volym så går det åt några kw s effekt på gasolpannan för att värma upp den volymen.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 28 Jan 2020, 11:20
Inlägg #11


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



Hej Kurre!

I min buss är värmen uppdelad i två kretsar. En vattenburen krets för ”bodelen”
med nya radiatorer runt alla väggar i hela bussen.
I ”kördelen” har jag kvar originalradiatorer och defrosteranläggning.
Kretsarna har ”kontakt” med varandra via en värmeväxlare.
Jag har en mellanvägg och dörr mellan kördelen och bodelen.

Värmen i bodelen tillförs på 3 olika sätt. Gångvärme, gasol eller el.

Från motorns kylvatten. Från förarplatsen öppnar jag en kran till en krets som får motorns kylvatten att passera genom värmeväxlaren
och därmed kan jag reglera temperaturen på bodelens radiatorer under körning.
På andra sidan värmeväxlaren har jag en separat cirkulationspump för bodelens radiatorvatten som också styrs också från förarplatsen.

Bussens kylvatten går alltid igenom en varmvattenberedare för tappvatten till
disk och dusch. Den beredaren håller värmen på varmvattnet lång tid efter att jag har stängt av motorn. Beredaren är på 20 liter så det blir ganska många liter handvarmt vatten.
Jag har enhandsblandare överallt så det blir alltid ”lagom” temperatur på tappvattnet. Beredaren har också en 220v elpatron för varmvatten vid parkering.

När jag stoppat motorn så kan jag fortsätta cirkulera motorns kylarvatten med en separat
elektrisk vattenpump för att ta till vara överskottsvärmen i motorn till bodelen. Bra vid tillfälliga stopp eller bara för att ta tillvara gratisvärmen om vi fricampar…

Om jag har tillgång till ett eluttag, fungerar samma krets som ovan enligt följande.
Värmen på bodelens elementen drivs då av primusvärmarens elpatron. Den har 2 effektsteg
1000W och 2000W och styrs av en rumstermostat placerad inne i bussen.
Läget 1000W är bra om man står på ett eluttag med 6 amp.säkring.
Varmvattenberedaren har en 1000W elpatron som räcker mer än väl.

Om vi fricampar utan el går ovanstående primusvärmare in med gasolfunktionen.
Jag har en primus 2450, den har 3 brännare på 2100W st och ger då totalt 6300W.
Man kan reglera hur många brännare man vill köra och oftast går den bara på en brännare.
Det blir då ungefär samma som de två elpatronernas effekt.
Eftersom jag har en värmeväxlare snor inte motorn värme från bodelens värme
vid parkering.

Varmvatten för disk och dusch kommer vid fricamping från en separat
Truma Gasol-vattenberedare. När varmvattnet i den första beredaren har svalnat så går vi över till denna.

Det finns ju många åsikter om gasol men jag tror att det är säkert om man installerar
allt korrekt. Jag låter bilprovningen provtrycka systemet varje år.
Fördelen med gasol är att det är tyst.
Jag har 2 gasoltuber (PA11) som automatiskt skiftar från den ena till
den andra på natten om det tar slut.
Gasol är några få procent dyrare i drift än dieselvärmare.

Alla blir lyckliga på sitt sätt, det här är mitt sätt och jag har aldrig behövt frysa i bussen…

Vi ses
Börje action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 29 Jan 2020, 00:28
Inlägg #12


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 328
Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527



hej alla
å tack börje för en klar å fin redogörelse för hur de fungerar i din buss.

det låter som ett bra system du har fått till
med andra ord så är dieseln fortfarande aningen billigare å köra än gasolen

den är ju helt klart tystare än dieselvärmaren

så för min del så verkar de bättre å köpa 2 batterier till å sätta in ,så har jag ström så de klarar sej från den ena dagen till den andra ävän om värmaren står på så ska jag klara å starta dan efter utan problem..
lägger man sen till solpaneler som i regel börjar laddar rätt tidigt på möra.
så borde saken vara klar när de gäller ström smile.gif
just nu så har jag 2 st 40 watts solceller sitter på taket på vanhoolen
dom ger ju som max3,3 ampere.men de e ju under 100% förhållande de.
så om man räknar med 1-1,5 ampere per solcell så verkar ju inte de så mycke
men ack vad man bedrog sej , en solig dag så är batterierna maxade med dom 2 40 watts solcellerna,,dom har jag då kopplat på var sitt batteri då batterierna e på 12 volt styck, å de funkar kanon.
däremot så saknar jag 2 st 250 watts solceller då dom ger lite ävän när de e grå väder,vilket dom små 40 wattarna inte klarar av då dom är så små.
vore kul å höra från flera hur dom har löst sina värme å batteri problem smile.gif

hejs så länge på er
kurre
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 2 Feb 2020, 01:52
Inlägg #13


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 328
Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527



hallojjsan igen smile.gif

hua liga siken vinter vi har,bare regn å plusgrader å ingen snö.

det kliar i fingrarna å meka lite ,men ingen ide å ens försöka så länge de håller på så här

tänk om man hade ett garage å vara i ,de vore mumma de smile.gif

well inge nytt på fronten här just nu

hejs

kurre
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 9 Feb 2020, 22:03
Inlägg #14


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 328
Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527



hallojsan alla

var ute i 85an kallad ladyn i helgen å rumsterade om lite

å just nu drar de ute runt knuten som alldrig för så i dag blevo de å vara hemma hela dagen.

well inte så mye å säga just för tillfället jag får återkomma


kurre
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 11 Feb 2020, 22:27
Inlägg #15


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 328
Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527



halloj

så är då avataren bytt smile.gif

ingen mera som har en bra berättelse om sin buss å värme system ?

intressant å höra hur andra har gjort

hejs så länge kurre
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

6 Sidor V  1 2 3 > » 
Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 28 March 2024 - 20:24
Designed from: InfinityStyles.com