Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Bromsventilfäste, Byta fästet
*Tommi
inlägg 28 Jul 2006, 00:08
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 191
Registrerad: 24-August 05
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 54



Glömde att jag fick fästa den ena bakre bromsventilen med "plaststripps" under besiktningen. Tänkte titta lite på det nu, någon som har någon erfarenhet av dyligt ingrepp?
Det blev en hastig titt under besiktningen men jag tyckte att själva bromsventil huset (aluminium) hade oxiderat sönder vid fästet. Om man byter måste/bör man byta båda bromsventilerna? Måste/bör man byta slangarna? Något mer man inte får glömma? Om ventilen måste bytas är det någon som har eller vet vart man köper en till rätt pris? type.gif

Volvo B10M 1985 Säfle kaross


--------------------
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 29 Jul 2006, 16:22
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Tommi.
Jag fick ditt mail, men svarar här. Vad är det för bromsventil du menar? Du skriver slangar och båda ventilerna?????
Ta ett foto om du kan. Troligtvis är det snabblosningsventilen du menar,
Den fördelar ju tryckluften till bromsklockorna på samma axel och släpper ut den förbrukade luften från bromsklockorna, Skulle inte den finnas så skulle luften behöva gå tillbaka hela vägen till fotbromsventilen med den påföljden att bromsen skulle släppa sakta.
Är det bara fäster som är avergat så är det väl inga bekymmer. det går att tillverka ett nytt. MEN byter man till en ny ventil och kommer till bilprovningen så ser dom att här är det en som vårdar sin buss och ingen rackellpelle. och mycket lättare att få andra småsaker godkända..
Lite kontaklter med bra priser kanske fins. men då måste jag veta vad det är som felas.
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Tommi
inlägg 14 Aug 2006, 19:30
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 191
Registrerad: 24-August 05
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 54



Nu är det klart.
Jätte tack Tommy för hjälpen. banana_1.gif

Vill Ni se vad jag/Vi gjorde Kolla länken Bilder under HBV 83
Jag lovade Tommy i ett svagt ögonblick att berätta om min buss som har fått funderingar på att bli en Scania. doh.gif
Vi har monterat en SCANIA tryckluftslang under som går mellan fotbromsensreläventil och bakre bromsklockan. Sen får vi se hur hon trivs med det, går det bra och hon vill fortsätta "omvandlingen" får vi byta ut fler delar till Scania Error.gif men vi får väl hålla tummarna att det hela bara är ett sätt att visa att vi inte lider av Scaniafobi bloedmann.gif .

Men det finns säkert flera Scaniafober som skulle må gött av lite Scania delar eller vad tror du Mr.Uno??

Familjen hälsar och tack en gång till.


--------------------
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 28 May 2024 - 01:54
Designed from: InfinityStyles.com