Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Söker begagnad drivlina till Mercedes Benz LP 1013, Turbomotor + automat till 12 ton tågvikt sökes
Bertil HBV30
inlägg 28 Jul 2013, 17:14
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 311
Registrerad: 15-March 08
Medlemsnummer: 598



Hej


Vi har behov av automatisk växellåda till vår Mercedes Benz LP 1013 årsmodell 1980 med 130 Hk sexcylindrig sugmotor och alternativen som passar till den är få, eller inga alls så vi måste kolla vilka motoralternativ som finns. Stor risk att vi inte kan fortsätta åka "äkta MB" men det får vi ta om det blir så.

Vår husbil väger 7,1 ton i tjänstevikt och vi kommer ibland vara många som reser så vi väger några ton till med vatten och packning. Totalvikten får vara drygt 10 ton vilket vi kommer få utnyttja efter att ha registrerat den som PB II. Även släp på upp till 1500 kg kommer vi att dra efter den. Räknar med turbomotor och helst en växellåda med utväxling som ger lägre motorvarvtal än i dag (möjligen en ”split” från manuell låda) för lägre bränsleförbrukning.

När jag funderar så tänker jag att distributionsbilar och skolbussar hade ju manuell växellåda, tror att de flesta lite äldre fordonen hade det. Så vi kanske blir tvungna titta på nyare och dyrare alternativ, under 90-talet började väl mer tunga fordon (bl.a. MB) med automat komma. Bussar med automat har väl oftast motorer och växellådor som är alldeles för stora samt tunga för att sätta i vår husbil, eller? Visst är MB första önskemålet men sen kommer Scania, allt är en prisfråga. Kan väl tänka mig annat märke på drivlinan bara det är ett paket som hör ihop, effekten räcker till och lådan håller för tågvikt upp till 12 ton. Det första jag tänker på när det gäller äldre lastbil med automatlåda är sopbil, det fanns väl bl.a. Scania 80 (DS 8) och Volvo F4/F6. Men jag tror att Scania- och Volvosexan respektive automatlådorna är för tunga för vår bil så vi får hoppas det finns något för 10-12 ton lastbil.


#1 Vilka lämpliga kombinationer av motor och automatisk växellåda finns för vår husbil?

#2 Motorbyte tänkte jag göra genom sidorutan. Men funkar det? Bör man gå in framifrån för att göra motorbyte? Blir det svårt att få ihop motor och låda om man ska skjuta ihop allt i sidled? Verkar det vara en bra idé för att slippa ta ur framrutan och eventuellt skära sönder och svetsa ihop fronten igen? Ska jag skära ner och svetsa ihop gör jag det i varje fall hellre i högersidan eller sätter i en förardörr på vänster. Egen dörr vill jag ju ha i vilket fall!


Fundera och skriv tips för att lösa detta på bästa sätt.



mvh Berra action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 28 Jul 2013, 20:30
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 995
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34



Är det inte enklast att skruva ner framaxeln och ta ur motor/låda neråt-framåt?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Bertil HBV30
inlägg 30 Jul 2013, 12:37
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 311
Registrerad: 15-March 08
Medlemsnummer: 598



Hej

Det verkar som det inte finns mycket kunskap om detta vilket förvånar mig. Själv har jag inte en aning om hur motorn sitter monterad och om det räcker med att ta ner framaxelbalken. Kanske måste man skära bort motorfästen från ramen, eller nåt.

Hoppas kunskapen kommer in och svarar.

mvh Berra haee.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 9 May 2024 - 16:44
Designed from: InfinityStyles.com