Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

2 Sidor V  1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> Sveas skorsten, Bilder på rökrör och skorsten
Göran HBV 222
inlägg 26 Jul 2011, 12:54
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 158
Registrerad: 18-March 10
Medlemsnummer: 1191



Då jag stötte på patrull med min egen skorsten sökte jag hjälp och fick tips från Åke och Sussie, när jag hälsade på hos dem så tog jag ett antal bilder. Det bästa tipset var säkerligen att använda rör till avgassystem (från Mekonomen), det grövsta röret i standardsortimentet fungerade utmärkt att elda i. Åke hade dessutom ett extra finurligt tips, nämligen att montera röret lite vid sidan av centrum vid anslutningen till braskaminen. Genom att göra så blir det möjligt att justera röret och förenkla passningen då det ska gå genom taket.

Vi pratade lite om motstånd genom skorsten och hur man får till bästa draget, deras vinklade avslutning ovan tak skyddar mot regn och snö rakt uppifrån utan att introducera extra motstånd för luften. Det ska visserligen gå att få extra drag genom utnyttjande av olika gas/tryck/volym-effekter (tex pga Venturieffekt) men det är utanför min kompetensnivå. Personligen har jag tänkt experimentera med lite olika avslutningar den dagen jag har kommit genom taket...!

De påpekade att deras bygge inte alls är klart, för egen del är jag dock oerhört glad att jag fick komma och titta på deras bygge och att jag får lägga upp bilder! Jag som inte är så rutinerad bussbyggare behöver verkligen hjälp och tips ibland och bilder underlättar enormt.

Alla bygger vi på olika sätt, alla vill vi uppnå olika saker och alla har vi olika ambitionsnivåer. Trots det så behöver nog alla råd och uppmuntran då och då!

Tack Åke & Sussie och lycka till med resten av byggnationen!


Bifogade miniatyrbild(er)
Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Svea HBV77
inlägg 26 Jul 2011, 17:35
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1045
Registrerad: 1-June 05
Medlemsnummer: 43



Tack för besöket Göran.
Alltid lika kul med nya ansikten och nya bussar. Det är roligt om man kan hjälpa till och någon hittar en lösning som passar dem.
Vi hoppas verkligen att du får till det med din kamin i bussen. Det blir nog mysigt att sitta där och titta på lågorna thumbup.gif

//Sussie o Åke
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 26 Jul 2011, 19:14
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Känns som jag måste flytta in kaminen i TMR. Den sitter ju endast åtkomlig från utsidan..... hmm.gif


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Hasse HBV 253
inlägg 16 Feb 2012, 10:30
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 520
Registrerad: 9-February 12
Medlemsnummer: 2207



Jättekul att se att det är fler som satsar på vedspis/kamin thumbup.gif

Jag har haft många och långa samtal med både sotarmästare och senare med en leverantör av skorstensdelar. Sotarmästaren rekommenderade mig att inte gå ner i rördimension (min är 120 mm) eftersom det tillsammans med den korta längden på rökröret skulle inverka negativt på draget, enligt honom.

Jag köpte till slut flexirör i rostfritt, bl.a. för att inte behöva vara så exakt med centreringen och för att jag har en tanke att ha takgenomföringen lite närmare mittpunkten på taket.
Den sista biten ut i det fria avslutas med en isolerad rörbit så jag kan hålla lite snävare toleranser mot brännbart och på toppen sitter en hatt som gör att rökgaserna och rör inte påverkas av varken vind eller vatten.

Kanske är min variant en "overkill", svårt att säga innan slutmontering och test. Hade tänkt att lägga upp en liten bildserie senare när installationen är klar, då jag har dokumenterat allt från början.
Så här ser vår lilla spis utBifogad bild

Det ska bli intressant att höra hur det fungerar med er "avgasrörslösning", kanske har jag blivit "lurad" att köpa dyra grejer helt i onödan, då blir jag ju lite ledsen cry.gif

Mvh Hasse
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Jonas HBV 152
inlägg 16 Feb 2012, 14:56
Inlägg #5


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 77
Registrerad: 2-August 07
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 399



Ser jättefint ut!

Jag har en rak skorsten för gasolbrännaren, med ett enkelt litet "tak" i mynningen, för att undvika att regnvatten kommer in.

Planerar framtida projekt med vedkamin bak i bussen - men då blir det en tjockare rörkanal. Tänkte posta in bilder då.


Bifogade miniatyrbild(er)
Bifogad bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Svea HBV77
inlägg 16 Feb 2012, 22:30
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1045
Registrerad: 1-June 05
Medlemsnummer: 43



Eftersom det väckts liv i denna tråd igen så kan jag tala om att vi bytt ut vedkaminen mot en pelletskamin.
Men rökröret är det samma och det funkar alldeles utmärkt.

Ser ut på detta vis numera.

//Sussie


Bifogade miniatyrbild(er)
Bifogad bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 17 Feb 2012, 09:14
Inlägg #7


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Hasse, jäkla tur att ni inte kör husbil - tänker närmast på vikten på den där "lilla spisen".

Sussie, Svea II börjar se riktigt hemtrevlig ut!


--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Hasse HBV 253
inlägg 17 Feb 2012, 09:53
Inlägg #8


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 520
Registrerad: 9-February 12
Medlemsnummer: 2207



Svea ser ruskigt trevlig ut, härligt att kunna se lågorna från brasan, hög mysfaktor. Kul att er skorsten fungerar bra, jag hade frågan uppe med sotarmäster men han tyckte att det verkade helt befängt, nu misstänker jag att han hade väldigt fel.

Nåja, nu har jag alla tjusiga, blanka delar som behövs så jag kommer att få ihop det, ska bli spännande att testa hur det funkar. Rökröret kommer banne mig att bli det finaste i hela bussen, mal placé eller skrytbygge? Man får välja själv laugh.gif

Spisen är faktiskt ganska liten Tom. Jag kånkar runt på den med ungefär samma lätthet som med frugan, fast frugar är mer "greppvänlig", om man får uttrycka sig så.
Men visst har du rätt, den skulle vara en extrem "overkill" i en husbil. En kompis som tittade in kommenterade med; Jaså, du håller på att bygga bastu ohmy.gif

Jonas, en riktigt tjusig buss du har, vackra linjer. Rökröret syns ju knappt där det sticker upp genom taket, snyggt och diskret.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Göran HBV 222
inlägg 17 Feb 2012, 10:23
Inlägg #9


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 158
Registrerad: 18-March 10
Medlemsnummer: 1191



CITAT(Hasse HBV 253 @ 16 Feb 2012, 10:30 ) *
Sotarmästaren rekommenderade mig att inte gå ner i rördimension (min är 120 mm) eftersom det tillsammans med den korta längden på rökröret skulle inverka negativt på draget, enligt honom.

Jag har också hört att man inte ska gå ner i dimension.
Men, jag byggde med 3,5" avgasrör från Mekonomen, det funkar jättebra. Jag började först med 150mm skorstensdelar men tyckte det såg helt groteskt ut inne i bussen.
Isolering och temperaturer runt överskåp och vid takgenomgång bör man dock hålla koll på, jag köpte mig en IR-termometer för att kunna mäta ordentligt så att det inte riskerar att bli farligt.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Hasse HBV 253
inlägg 17 Feb 2012, 10:53
Inlägg #10


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 520
Registrerad: 9-February 12
Medlemsnummer: 2207



Aj, aj, aj, säg inte så Göran...det börjar kännas som jag har petat in för mycket pengar på fel ställe cry.gif

Kan bara hålla med om att det kommer att se väldigt "fett" ut med 120 röret som dessutom är tokblankt shockkk!.gif om det blir helt outhärdligt får jag väl måla det eller hitta på något annat....
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 17 Feb 2012, 11:00
Inlägg #11


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 995
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34



Man ska inte fråga så jäkla mycket (tänkte mest på sotaren, du har väl hört uttrycket "I brist på fackfolk får man anlita experter"....), testa tills det funkar sen kan man börja finlira för att få bästa effekt.
Om röret är för blankt kan du väl blånera det, bara att elda utav h-vete med öppna spjäll!
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Hasse HBV 253
inlägg 18 Feb 2012, 12:37
Inlägg #12


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 520
Registrerad: 9-February 12
Medlemsnummer: 2207



Känner igen talesättet och visst har du rätt.
Vanligtvis brukar jag göra saker efter eget huvud men här tyckte jag att jag behövde "expertråd", tänkte undvika mitt vanliga förfaringssätt, "gör om-gör rätt" som brukar innehålla ganska många sådana sekvenser, sen kan det ju bli lite tokigt om allt brinner ner, svårt att göra om då hmm.gif

Vete tusan om det går att blånera det, om man inte eldar på från utsidan. Röret är dubbelväggigt just för att det ska fortsätta vara blankt och fint.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 18 Feb 2012, 12:46
Inlägg #13


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Ta grafipasta och gnig in det med en tygtrasa
Värm upp röret ordentligt med en gasolbrännare om inte röret blir varmt när du eldar.
Torka sedan bort överflödigt som blivit kvar.

Detta använder man på grenrör på motorn och det blir så fint. Ser ut som nytt. Du kan testa på motorns turbo och grenrör först funkar fint på gjutjärn.

Fins som orginal tillbehör på Volvo.

Röret blir grafit grått till färgen.
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Hasse HBV 253
inlägg 18 Feb 2012, 13:14
Inlägg #14


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 520
Registrerad: 9-February 12
Medlemsnummer: 2207



Tack för tipset!Det måste jag testa thumbup.gif

Får en bit över som blir bra att experimentera med.
Vore inte dumt att snygga upp grenröret på samma gång, just nu ser det ut att ha fläcktyfus.

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Dan HBV 60
inlägg 11 Jan 2015, 10:40
Inlägg #15


Newbie
*

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 6
Registrerad: 4-October 13
Medlemsnummer: 3896



Hei, og godt nytt år på dere laugh.gif

Gode tips her, men får ikke opp bildene sad.gif
Noen som vet hvorfor/evt kan hjelpe meg å få sett bildene?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

2 Sidor V  1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 28 April 2024 - 01:16
Designed from: InfinityStyles.com