Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Söker mekaniker som kan komma till Avesta, Laga en MB LP1013 -80
Bertil HBV30
inlägg 11 Apr 2014, 16:13
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 311
Registrerad: 15-March 08
Medlemsnummer: 598



Hej

Vi är lyckliga ägare till en Mercedes Benz LP 1013 från 1980 och nu vill jag hitta någon mekaniker som kan hjälpa oss laga den mot skälig ersättning. Har jag tur finns det någon inom klubben som vill hjälpa oss.

Innan vår säsong kommer igång måste vi laga husbussen för att ens kunna åka till Bilprovningen och få reparationsprotokoll så man vet vad som ska lagas karosserimässigt. Mina kunskaper är begränsade, tummen sitter väl inte mitt i handen men de problem som dykt upp nu har jag inte en chans att lösa. Så jag söker någon som kan komma hem till oss i Krylbo och göra jobb på vår gårdsplan. I värsta fall kan jag försöka köra utan koppling en kortare sträcka.


Problemen nu är att kopplingen inte fjädrar pedalen tillbaka upp, och vad det beror på ska inte jag gissa. Det finns vätska i hydrauliken men har varit på minimum i burken och kanske beror det på det.
Sedan är det något skumt med tryckluftssystemet för när jag startar upp den så laddar den bara i en krets MEN det går att lägga ur parkeringsbromsen och köra. Nu vågar jag gissa att det kan vara givare till instrumentet som strular men där är det stopp för mig. Jag vill inte skruva med tryckluften överhuvudtaget. Fast om vår buss är lite skum så är det kanske lufttomt i en krets …

Det är det viktiga för att köra bussen, sen kommer mer fel.
Glapp i något i framvagnen (ja, jag kan läsa innantill på besiktningspapperet vad det är).
Eventuellt ska vi ordna fler hästar i motorn med justering av radpumpen, vet inte om det bara är att skruva eller om man ska byta någon del. Kunskap om detta finns hos Dieselmeken Göran i Aneby.
Finns planer på att leta upp en automatisk växellåda som passar på motorn (OM 352X).

Om jag kan få hjälp så den rullar är det viktigaste, helst reparera tvåan i bes-protokollet.
Sen om DU inte kan så kanske du känner någon som kan.

mvh Berra action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Kaj
inlägg 11 Apr 2014, 19:47
Inlägg #2


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 78
Registrerad: 2-February 14
Medlemsnummer: 4154



För att fixa pumpen så kan lokala dieselmeken eller någon i närheten ordna det åt dig.
Först så måste man kolla så att spridarna har rätt öppningstryck och att strålen är som dom skall,knas där så hjälper ingen uppställning av pump.
Har så jag kan provtrycka spridarna åt dig om du inte får tag i någon i Avesta trakten men gör ordentligt rent innan du skuvar lös spridarna eller så har du fixat spridarna hoppa då över mitt råd om spridarna.
Nackdelen med att lämna in pumpen är dom jävulisiska kostnaderna här i Sverige allt kostar minst det dubbla här.
Köper alla mina bildelar på nätet och tjänar tusentals kronor.
ex kamrem 318:- continental billigast är Biltema här hemma 1090:-.
Beställde två framskärmar med frakt från Bulgarien 854:- en skärm här hemma kostar 1100:- och bra kvalitet är det.
Så ni som har utländska bussar handla i utlandet garanterat halva priset tom ännu mer och kanonbillig frakt.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Daniel
inlägg 11 May 2014, 20:22
Inlägg #3


Advanced Member
***

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 36
Registrerad: 29-October 12
Medlemsnummer: 2302



har du fått hjälp? maila mig på Our@live.se annars...
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 29 April 2024 - 06:01
Designed from: InfinityStyles.com