Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> MB 309D - regga med fler passagerare?
*Daniel R
inlägg 16 Nov 2009, 19:57
Inlägg #1


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 3
Registrerad: 15-November 09
Medlemsnummer: 1155



Hej!

Har en Mercedes 309D -73 på 5,9 m som är registrerad som tung lastbil med bostadsinredning. Tyvärr är den bara reggad med totalt (inklusive förare) 2 passagerare, men jag skulle vilja ha den registrerad för totalt 6 passagerare (inklusive förare). Har köpt rejäla stolar för detta från en MB turistbuss, med bälten och allt, som jag tänkte ha monterade 90 grader mot färdriktningen längs ena sidan av bussen, relativt långt bak i bussen. Har ni några invändningar mot detta upplägg, eller framför allt, tror ni att bilprovningen har det? smile.gif Hur gör jag rent praktiskt för att registrera detta, bara boka en tid? Behöver jag några intyg?

Lite uppgifter om vikter osv. som kanske är relevanta:

Skattevikt, kg: 4100
Tjänstevikt, kg: 3550
Totalvikt, kg: 4100
Sänkt totaltvikt, kg: 4100

Max släpvagnsvikt, kg: 1500
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg:
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 550
Tillåten lastvikt, kg: 550
Totalviktsfördelning kg, axel 1: 1810
Totalviktsfördelning kg, axel 2: 2290

Tacksam för all input gällande detta, tack på förhand!

mvh, Daniel
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 16 Nov 2009, 21:33
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Daniel.
Det bästa och enklaste du kan göra är att ta kontakt med den bilprovning du skall regga bussen på- Det är tyvärr så att dom regler som fins kan tolkas på så många sätt så bilprovning från bilprovning blir sällan lika. Får du bra kontakt med dom som ska besikta och du gör som dom säger så brukar det gå bra. Har dom konstiga invändningar mm så gå då vidare eller en annan bilprovning.
Tommy HBV1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Mathias
inlägg 16 Nov 2009, 22:43
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 124
Registrerad: 8-March 07
Medlemsnummer: 303



Vad skall den registreras som LB eller PbII?

/Mathias




CITAT(*Daniel R @ 16 Nov 2009, 19:57 ) *

Hej!

Har en Mercedes 309D -73 på 5,9 m som är registrerad som tung lastbil med bostadsinredning. Tyvärr är den bara reggad med totalt (inklusive förare) 2 passagerare, men jag skulle vilja ha den registrerad för totalt 6 passagerare (inklusive förare). Har köpt rejäla stolar för detta från en MB turistbuss, med bälten och allt, som jag tänkte ha monterade 90 grader mot färdriktningen längs ena sidan av bussen, relativt långt bak i bussen. Har ni några invändningar mot detta upplägg, eller framför allt, tror ni att bilprovningen har det? smile.gif Hur gör jag rent praktiskt för att registrera detta, bara boka en tid? Behöver jag några intyg?

Lite uppgifter om vikter osv. som kanske är relevanta:

Skattevikt, kg: 4100
Tjänstevikt, kg: 3550
Totalvikt, kg: 4100
Sänkt totaltvikt, kg: 4100

Max släpvagnsvikt, kg: 1500
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg:
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 550
Tillåten lastvikt, kg: 550
Totalviktsfördelning kg, axel 1: 1810
Totalviktsfördelning kg, axel 2: 2290

Tacksam för all input gällande detta, tack på förhand!

mvh, Daniel

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Bertil HBV30
inlägg 16 Nov 2009, 23:06
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 311
Registrerad: 15-March 08
Medlemsnummer: 598



Hej Daniel!
Jag håller på att försöka få fram fakta från TSP innan jag kontaktar Bilprovningen. En LB/22 utan drag kan fortfarande vara en LB/22 efter regbes med dragkrok. Det borde gälla alla LB/22 oavsett om man ökar passagerarantal. Men kom ihåg att bilen måste ha lika många liggplatser som sittplatser. MEN man får ha "ett litet antal platser för barn" som är mindre.
Har du bråttom att få svar: kolla med TSP och Bilprovningen. Mindre bråttom: avvakta någon vecka så har du svart på HBV´s webbsida. Maila gärna frågor Du/Ni vill ha med till TSP/Bilprovningen på bertil@ragnarson.net.
mvh Bertil
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Mathias
inlägg 17 Nov 2009, 08:37
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 124
Registrerad: 8-March 07
Medlemsnummer: 303



[Hej Bertil


om den skall vara reggad som lastbil med boutrymme, behöver den väl inte ha lika många ligg som sittplatser. Det gäller väl bara PB II. Därav min ovanstående fråga.


Mvh

Mathias

quote name='Bertil HBV30' date=' 16 Nov 2009, 23:06 ' post='11756']
Hej Daniel!
Jag håller på att försöka få fram fakta från TSP innan jag kontaktar Bilprovningen. En LB/22 utan drag kan fortfarande vara en LB/22 efter regbes med dragkrok. Det borde gälla alla LB/22 oavsett om man ökar passagerarantal. Men kom ihåg att bilen måste ha lika många liggplatser som sittplatser. MEN man får ha "ett litet antal platser för barn" som är mindre.
Har du bråttom att få svar: kolla med TSP och Bilprovningen. Mindre bråttom: avvakta någon vecka så har du svart på HBV´s webbsida. Maila gärna frågor Du/Ni vill ha med till TSP/Bilprovningen på bertil@ragnarson.net.
mvh Bertil
[/quote]
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Bertil HBV30
inlägg 17 Nov 2009, 13:25
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 311
Registrerad: 15-March 08
Medlemsnummer: 598



Hej!
LB/22 och PBII har samma krav gällande sitt/sovplatser. Om det ens går att regbes som LB/22, du kanske blir tvungen att regbes som PBII eller LB/29. Vet ej om regeln om sitt/sovplatser gäller kod 29.
mvh Bertil
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Daniel R
inlägg 17 Nov 2009, 17:55
Inlägg #7


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 3
Registrerad: 15-November 09
Medlemsnummer: 1155



Tack för alla svar!

Vad menas med LB/22 respektive LB/29? Nu är den reggad som tung lastbil med bostadsinredning, vad motsvarar det?

Gällande om den fortsatt skall vara tung lb eller pb klass 2 så är det väl en öppen fråga, skulle det inte vara några problem med registreringen av passagerare har jag inget emot att den fortsatt är reggad som tung lb.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Bertil HBV30
inlägg 18 Nov 2009, 13:37
Inlägg #8


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 311
Registrerad: 15-March 08
Medlemsnummer: 598



Hej!
Kaross: Skåp - Bostadsinredning (22) vilket är en husbil "utan stort bagage"
Annars står det Kaross: Skåp - Övrigt (29) vilket oftast blir koden om man har "för mycket bagageutrymme", plats för personbil/verkstad/dansbandsbuss ...
Så din är en kod 22 med andra ord. Måste ta ändan ur vagnen och kolla upp allt med TSP/Bilprovningen. Fler än du som har frågor kring detta.
mvh Bertil action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Bertil HBV30
inlägg 18 Nov 2009, 16:56
Inlägg #9


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 311
Registrerad: 15-March 08
Medlemsnummer: 598



Hej!
NU har jag skickat ett långt brev till TSP. Får se hur många dagar det tar att få svar. När jag har det skrivna svaret med direktiv ska jag ringa till Bilprovningen och kolla hur deras tekniker på huvudkontoret tolkar det.
mvh Bertil action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Bertil HBV30
inlägg 20 Nov 2009, 23:45
Inlägg #10


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 311
Registrerad: 15-March 08
Medlemsnummer: 598



Hej!
Svar från TSP ang. nyreg av PBII och ändring av LB/22:
"Den ska vara inrättad för högst 8 passagerare, antal sängplatser med mera ska vara anpassat till det antal personer bilen är inrättad för."
Kan man inte få till lika många liggplatser som sittplatser så kan man regbes som LB/29 (eller BUSS).
mvh Bertil :-)
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ewa HBV11
inlägg 21 Nov 2009, 22:25
Inlägg #11


Häxa
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 876
Registrerad: 21-November 04
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 2



Om jag inte minns helt tokigt så kan man inte regga som LB/22 längre.
Min buss är LB/22 och kommer så förbli.
Det finns ett undantag på den som innebär att jag får ha fler passagerare än vad som står i regpappret, Bara de har sittplatser och inte totalvikten överskrids.

Alltså min "Skräck" är reggad för 5 passagerare inkl föraren.
Jag har sittplatser till dom, men jag har också min stora soffa där jag kan klämma ner 10 pers.
När Peruanerna var här i somras så åkte vi 18 stycken i bussen party-smiley-029.gif

I en PBII reggad buss kan man inte ta fler passagerare än vad som står i pappret.
Vad som gäller för LB/29 vet jag inte.


--------------------

Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Daniel R
inlägg 29 Nov 2009, 13:54
Inlägg #12


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 3
Registrerad: 15-November 09
Medlemsnummer: 1155



Om man har den som LB/29, finns det några speciella krav var stolarna skall sitta (jag hade ju tänkt ha de på ena sidan bak i bilen)? Behöver man ha ett avgränsat lastutrymme längst bak, som för en lätt lastbil?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Bertil HBV30
inlägg 29 Nov 2009, 14:18
Inlägg #13


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 311
Registrerad: 15-March 08
Medlemsnummer: 598



Hej!
Ewa har rätt: om ett fordon kan registreras som PBII så kan man ej regbes som LB/22. Men en LB/22 som ändras kan fortsätta vara det, och en husbil där man ej kan gå mellan förarplats och bodel blir LB/22.
LB/29 måste inte ha bagageutrymmen men den avviker tydligt från begreppet "husbil", den kan ej uppfylla kraven för PBII. Svar från TSP ang stolarna: "Beträffande specifika besiktningstekniska krav på passagerarplatser vill jag hänvisa till Bilprovningen." Och jag har inte fått ändan ur och ringt dom än. Men du kan ha sittplatser i hela bilen så länge stolarna uppfyller gällande krav. Det jag bl.a. frågar Bilprovningen är om stolar får vara vända med ryggen i färdriktningen och längs väggarna, samt om kaptensstolar är OK. Även krav på bilbälten kommer jag att kolla upp.
mvh Bertil action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 30 May 2024 - 20:50
Designed from: InfinityStyles.com