Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Nybörjarefrågor, rådgining om typ mm önskas
*Christopher
inlägg 12 Aug 2013, 18:58
Inlägg #1


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 12
Registrerad: 11-August 13
Från: Sollefteå kommun
Medlemsnummer: 3627



Hej allihopa!
Vi är en familj med fem barn, som har fått smak på idén att köpa en husbuss inom de närmaste två åren.

Det finns ju fina bussar där ute, men det är kanske inte alla som är bra... nu ber jag er som har koll på ämnet om era åsikter, så att vår husbusskärriär ska bli en långvarig sådan smile.gif

Bussen ska användas för resor inom Europa, men en dröm av mig är att ta familjen till Döda havet och kanske vidare till Nepal...

Vi kan tyvärr inte lägga så mycket pengar på bussen, definitivt under 100000kr för att ha den färdig för resan.


Jag har hört att fd husbussar är fina för sina raka linjer. Men utöver detta, finns det andra tillverkare eller modeller som man helst ska akta sig för när man kommer till tillförlitlighet och reservdelar?
Motorn i bak vore bra, men vad jag har sett hittills verkar det vara i den åldersklassen bara Mercedes bussar som har den fördelen.

Jag har läst här att bussen ska vara max 12 meter lång, om man ska ha den som personbil klass 2, inom Europa. Nu är det så att mitt tyska körkort från 1987 blev konverterad till en svensk 2011. Men den fick jag köra lastbilar upp till 7,49ton trots att det var en vanlig bilkörkort. Det med viktbegränsningen blev inskriven i svenska körkortet som villkor. Jag har mailat in en förfrågan till trafikverket om detta, dvs om jag har en viktbegränsning på mig även om jag kör en personbil klass 2.

Om detta med viktbegränsningen blir så för mig så inskränker det såklart vilka modeller jag får köra. Vilka bussmodeller finns som har en totalvikt under 7,5 ton? Förutom Mercedes bussar typ O309 (vilka gör att jag inte får vara med i den här klubben).

Jag hoppas att ni har lust att svara på mina nybörjarfrågor smile.gif Tack på förhand för era svar.




--------------------
HBV #385, 1982 MB 1013 deltaplan under renovering/ombyggnad
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 23 Apr 2016, 18:16
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Fint att få höra "hur det gick" thumbup.gif

Lycka till action-smiley-030.gif


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 27 April 2024 - 19:11
Designed from: InfinityStyles.com