Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> VĂ€rme- och kondensisolering
*Roland
inlägg 21 Jan 2008, 18:31
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV GĂ€st
Inlägg: 111
Registrerad: 23-April 06
Frćn: MejerigĂ„rden, Dyvik
Medlemsnummer: 88



Jo men hej igen!

Eftersom jag, som sagt, fÄtt blodad tand igen efter Är av stillestÄnd i bussbyggandet dyker det upp en hel del frÄgor i huvudet igen. smile.gif

Jag har lÀst en del pÄ amerikanska bussidor om en massa som heter Temp-coat.

Är det nĂ„gon som kĂ€nner till detta? Den nĂ€rmaste Ă„terförsĂ€ljaren finns i Finland. Det finns dock nĂ„got i sverige som heter (?) hmm.gif temp coat, Impreglon.

Jag tror inte att det Àr liknande produkter trots att de heter lika. Jag har mailat till Impreglonfolket men Ànnu inte hört nÄgot.

Som jag förstÄtt Àr det vÀldigt vanligt att spruta detta pÄ skalplÄtens insida i bussarna i USA. Jag kan förstÄ att de kanske behöver det bÀttre Àn vi med tanke pÄ temperaturskillnaderna sun.gif men som det beskrivs pÄ Temp-coats hemsida, "Anti sweat" sÄ borde det vÀl vara nÄgot Àven för vÄra breddgrader. wacko.gif


Roland


--------------------
Scania-Vabis CF7661 "RÖD ÖSTEN" ---- œ VOLVO B71516 Halvan
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 21 Jan 2008, 19:30
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 995
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34



Är du rik du hmm.gif Ser dyrt ut tycker jag... shockkk!.gif Jag har bara gullfiber direkt mot ytterplĂ„ten i bussen, fuktspĂ€rr inĂ„t och spĂ„n eller plywoodskiva som innervĂ€ggar. Golvet bestĂ„r av tvĂ„ lager formplywood med (för) lite frigolit emellan... det har ju funkat sen -71 dĂ„ karossen byggdes av kiitokori i finland.... sĂ„ om du inte planerar för polarturer eller MYCKET vinterĂ„kande tror jag du kan sansa dig rĂ€tt ordentligt, det brukar ju alltid finnas sjyssta hĂ„l att stoppa pengarna i nĂ€r man bygger oberoende av om det Ă€r buss, hus, bil eller nĂ„t annat...
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
HÄkan HBV 179
inlägg 21 Jan 2008, 22:07
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 184
Registrerad: 16-January 08
Medlemsnummer: 533



ulrich har du mÄlat plywood med bÄtlack eller bara mÄlat vanlig fÀrg pÄ den?


--------------------
hÄkan i sveriges trÀdgÄrd....
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 21 Jan 2008, 23:16
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 995
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34



Den Àr tapetserad med struktur papperstapet, ingen mÄlning under... skulle behöva tapetseras om men dÄ blir det nog vinyltapet som Àr tvÀttbar....
Men först skall det bytas en del plÄt pÄ utsidan, det tar pÄ den med Ären... sad.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Roland
inlägg 25 Jan 2008, 00:41
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV GĂ€st
Inlägg: 111
Registrerad: 23-April 06
Frćn: MejerigĂ„rden, Dyvik
Medlemsnummer: 88



Okej!

Jag skrev en replik pÄ det första inlÀgget hÀrom dagen men efter att ha granskat det och nÀr jag skulle lÀgga in det fick jag plötsligt ett meddelande om att det var fel pÄ sidan och mitt inlÀgg var borta.

Jag ger mig pÄ att författa ett svar igen och jag ska försöka att inte vara gnÀllig! laugh.gif


Nu blev det ju sÄdÀr som det blir ibland. mellow.gif

Man stÀller en frÄga om nÄgot som man gÀrna vill veta mer om men fÄr höra att man ska överge sina funderingar och göra som andra gjort och som de tycker Àr bra. dry.gif

Jag har funderat över hur jag ska isolera min gamla buss i princip sedan jag plockade ner insidan för första gÄngen och fick se det 20 mm tjocka bruna "Alladin-chokladask-mellanlÀggspappret".
Den gÄngen blev det 40 mm frigolit av billigaste sort.

10 Är senare nÀr felen i den första renoveringen visat att det lÀckte in vatten och fukten renderade i att alla teakvÀggar förvandlades till Sveriges dyraste korvgrillningsglöd. cry.gif Funderingarna började igen redan under korvgrillningen! Efter vÀgen har jag tÀnkt mÄnga tankar och förkastat mÄnga idéer men Ànnu inte kommit fram till vad som Àr det optimala. Jag har ringt korrosionsinstitutet och stÀllt frÄgor i all möjliga och omöjliga forum. Jag har konsulterat sÄvÀl bÄtbyggare, husvagns- och husbilsbyggare som flygplanstekniker för att hitta den optimala lösningen.
Det finns sÀkert mÄnga idéer Àven hos er alla men min frÄga just nu Àr den som jag stÀllde i inlÀgget ovan.

Jag har slÀngt ut samma frÄga pÄ ett bÄtforum nyligen. DÀr fick jag svar att en av medlemmarna kÀnner nÄgon som jobbar med bÄtar och kanske hade ett svar. Dock var han borta just nu men jag ska fÄ ett svar sÄ fort han Àr tillbaks. SÄ lÄngt sÄ vÀl denna gÄng.

Är det dyrt? rolleyes.gif Det hade nog varit billigare att isolera bussen med Temp-Coat första gĂ„ngen och köpa grillkol pĂ„ OK!!!

Nu vart det nog lite gnÀlligt ÀndÄ, förlÄt!!! blush.gif


Roland action-smiley-030.gif


--------------------
Scania-Vabis CF7661 "RÖD ÖSTEN" ---- œ VOLVO B71516 Halvan
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 25 Jan 2008, 11:45
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 995
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34



OKI. jag förstÄr ditt dilemma.... Men som jag ser det sÄ har den varianten som ULLRICK Àr byggd med funkat bra sen -71, sÄ varför Àndra pÄ ett vinnande koncept... hmm.gif Dessutom Àr det förhÄllandevis billigt. Jag vet inte hur du bar dig Ät med att skapa grillkolet, kanske hade du ingen fuktspÀrr pÄ insidan av isoleringen? IsÄfall förstÄr jag att det blev grillkol av inredningen!
Det Ă€r ganska enkelt att begripa principen för var fukten kommer ifrĂ„n, testa att hĂ€ll upp en stadig grogg med is i en varm sommarkvĂ€ll... om du inte tippar i dig den rakt av sĂ„ kommer du att upptĂ€cka att glaset efter en stund har fullt med imma pĂ„ UTSIDAN (TACK Å LOV! TĂ€nk om det varit pĂ„ insidan... vilken utspĂ€dd soppa det skulle bli!!!) Fukten i luften binds alltsĂ„ pĂ„ den varma sidan vilken motsvarar insidan i bussen. Har du ingen fuktspĂ€rr dĂ€r sĂ„ binder isoleringen (oberoende av om du har frigolit eller gullfiber) fukten vilket gör att det du klĂ€tt vĂ€ggarna med i bussen aldrig Ă€r torrt.... Tacka fan för att det blir grillkol!!!
Sen finns det ju en uppsjö av mer eller mindre bra grejor och varianter att isolera med, alla har förmodligen sina bÄde för och nackdelar, till nackdelarna hör vÀl oftast priset....
Inte för att jag vet om du blev nÄt klokare av det hÀr svaret men det ger vÀl en vink om var fukten kommer ifrÄn i alla fall.... Givetvis förutsatt att ytterskalet inte lÀcker för dÄ kan du nog isolera med vadsomhelst utan att det blir bra...
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Roland
inlägg 25 Jan 2008, 13:19
Inlägg #7


Gold Member
*****

Grupp: HBV GĂ€st
Inlägg: 111
Registrerad: 23-April 06
Frćn: MejerigĂ„rden, Dyvik
Medlemsnummer: 88



Det dÀr med groggen förstÄr jag inte riktigt hmm.gif betyder det att den mÄste stÄ mer Àn 30 sekunder dÄ. party_2.gif

Det problem som uppstod för mig förra gÄngen var en blandning av bÄde lÀckage i plÄtskarvarna och fuktvandring i de skruvar som höll teakplattan pÄ plats pÄ insidan. Vissa dagar kunde det vara en liten isring runt skruvskallarna som till sist gav en ful brun ring under de 12 lager lack vi lagt pÄ. Riktigt Àr ocksÄ att jag inte hade nÄgon fuktspÀrr monterad. sad.gif

Den hÀr gÄngen hade jag tÀnkt montera en trÀlatta pÄ stÄlbalkens insida med försÀnkt skruv (kanske en plastlatta vore det bÀsta?) och sedan innervÀggar pÄ lattan sÄ att de skruvarna aldrig kommer i kontakt med utsidan pÄ nÄgot sÀtt.
FrÄgan Àr om man ska ha fuktspÀrr innan lattan eller bÄde innan och efter?wacko.gif FrÄgorna tar aldrig slut.
Vad gÀller smÄhus typ friggebod har jag förstÄtt att man inte alls ska ha fuktspÀrr nÀr man isolerar om inte boden Àr uppvÀrmd jÀmt!? NÄgon som vet mer?

Ett material som inte tar skada av fukten Àr ju stenull. F.ö. den enda typ ullisolering som Àr godkÀnd i fartyg. Det brinner inte heller! FrÄgan Àr om den suger upp fukten och rostangreppen ökar och om den packar sig i sidorna nÀr man kör?

Jag tÀnkte fylla ut utrymmet mellan ytterplÄt och innerplÄt med isolering. Vilken och hur Àr inte riktigt klar. Jag har förstÄtt att det ultimata Àr att det utrymmet ska vara helt fritt frÄn luftfickor. AnlÀggningsytan pÄ isoleringen ska vara dikt mot skalplÄten. Felet förra gÄngen var att jag la in en 40 mm frigolitplatta direkt och sedan tryckte den pÄ plats med innervÀggen. Massor med luftfickor. En bÄtbyggare gav mig tipset att börja med att limma tunt isoleringsmaterial typ liggunderlag mot ytterplÄten och sedan fylla inÄt. Ett annat tips jag fÄtt Àr att fylla utrymmet med skum som man sedan hyvlar pÄ insidan för att fÄ en slÀt vÀgg att sÀtta innervÀggen pÄ. Nackdelen dÀr Àr att man accelererar rostangreppet om det blir en luftficka. Den hÀr metoden anvÀnder jÀnkarna sig av nÀr de isolerar sina husbussar.

NÄja! Jag avvaktar och ser vilket svar jag kan fÄ ang. Temp-Coat sÄ lÀnge. Jag har ju lite annat att göra innan insidan ska isoleras.

Jag Àr idel öra om nÄgon hittat andra bra sÀtt att isolera sin buss.


Roland action-smiley-030.gif



--------------------
Scania-Vabis CF7661 "RÖD ÖSTEN" ---- œ VOLVO B71516 Halvan
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Mathias
inlägg 25 Jan 2008, 16:56
Inlägg #8


Gold Member
*****

Grupp: HBV GĂ€st
Inlägg: 124
Registrerad: 8-March 07
Medlemsnummer: 303



Hej,

jag har byggt med trÀregel, stenull, fuktspÀrr, plywood, samt till största delen Kabes vÀggmatta (vilken ej Àr gummeread och dÀrmed andas).

Men innan jag gjorde det sÄ borrade jag ur alla nitar och tatade om alla skarvar! LÀcker det in minsta lilla sÄ Àr det nog kört.

DÀrefter har jag pÄ lÀmpliga platser tallriksventiler genom innervÀggen som till vardags Àr stÀngda, men Àr möjliga att öppna för fuktkontroll. Dessutom har jag möjlighet att torka ur bakom vÀggen om nÄgot lÀckage skulle uppstÄ. NÀr bussen stÄr lÀngre perioder under vÄr och höst öppnar jag ventilerna och lÄter en avfuktare gÄ inne i bussen. Vi har provmÀtt med en fuktmÀtare och det Àr snustortt sÄ nÀr pÄ dÀr jag hade hört i en gren och tryckt till en takventil. Det lÀckaget hade jag inte upptÀckt utifrÄn, inte ens frÄn taket. NÀr jag fann llÀckaget tog jag en vanlig skotork med slang och blÄste in bakom vÀgen. 2 dgr senare var det torrt igen.

NÄgot som kan vara ett problem Àr att lackad plywood blir lite för tÀt. Om du dÄ har ytterligare en fuktspÀrr innan för blir det sannolikt en katastrof.

Fukt köldvandringan avhjÀlper man lÀttast genom att ha en trregel mellan karossen och innervÀggen. För undvikande av rost - anvÀndes förslagstvis endast rostfria skruvar allt aluminium nitar.

Taket isolerade jag med en speciell aluminium isolering som dessutom gungerar som fuktspÀrr. DÀr har jag dessutom kabes innertak vilket gör att jag har dubbla fuktspÀrrar, (vilket man dÄ inte skall ha) men dÄ jag satt tunn lauan plywood itaket tycks det fungera.

Mvh
Mathias

CITAT(Roland HBV 102 @ 25 Jan 2008, 12:18 ) *

Det dÀr med groggen förstÄr jag inte riktigt hmm.gif betyder det att den mÄste stÄ mer Àn 30 sekunder dÄ. party_2.gif

Det problem som uppstod för mig förra gÄngen var en blandning av bÄde lÀckage i plÄtskarvarna och fuktvandring i de skruvar som höll teakplattan pÄ plats pÄ insidan. Vissa dagar kunde det vara en liten isring runt skruvskallarna som till sist gav en ful brun ring under de 12 lager lack vi lagt pÄ. Riktigt Àr ocksÄ att jag inte hade nÄgon fuktspÀrr monterad. sad.gif

Den hÀr gÄngen hade jag tÀnkt montera en trÀlatta pÄ stÄlbalkens insida med försÀnkt skruv (kanske en plastlatta vore det bÀsta?) och sedan innervÀggar pÄ lattan sÄ att de skruvarna aldrig kommer i kontakt med utsidan pÄ nÄgot sÀtt.
FrÄgan Àr om man ska ha fuktspÀrr innan lattan eller bÄde innan och efter?wacko.gif FrÄgorna tar aldrig slut.
Vad gÀller smÄhus typ friggebod har jag förstÄtt att man inte alls ska ha fuktspÀrr nÀr man isolerar om inte boden Àr uppvÀrmd jÀmt!? NÄgon som vet mer?

Ett material som inte tar skada av fukten Àr ju stenull. F.ö. den enda typ ullisolering som Àr godkÀnd i fartyg. Det brinner inte heller! FrÄgan Àr om den suger upp fukten och rostangreppen ökar och om den packar sig i sidorna nÀr man kör?

Jag tÀnkte fylla ut utrymmet mellan ytterplÄt och innerplÄt med isolering. Vilken och hur Àr inte riktigt klar. Jag har förstÄtt att det ultimata Àr att det utrymmet ska vara helt fritt frÄn luftfickor. AnlÀggningsytan pÄ isoleringen ska vara dikt mot skalplÄten. Felet förra gÄngen var att jag la in en 40 mm frigolitplatta direkt och sedan tryckte den pÄ plats med innervÀggen. Massor med luftfickor. En bÄtbyggare gav mig tipset att börja med att limma tunt isoleringsmaterial typ liggunderlag mot ytterplÄten och sedan fylla inÄt. Ett annat tips jag fÄtt Àr att fylla utrymmet med skum som man sedan hyvlar pÄ insidan för att fÄ en slÀt vÀgg att sÀtta innervÀggen pÄ. Nackdelen dÀr Àr att man accelererar rostangreppet om det blir en luftficka. Den hÀr metoden anvÀnder jÀnkarna sig av nÀr de isolerar sina husbussar.

NÄja! Jag avvaktar och ser vilket svar jag kan fÄ ang. Temp-Coat sÄ lÀnge. Jag har ju lite annat att göra innan insidan ska isoleras.

Jag Àr idel öra om nÄgon hittat andra bra sÀtt att isolera sin buss.


Roland action-smiley-030.gif

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 27th July 2025 - 21:42
Designed from: InfinityStyles.com