Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
| Jan HBV 283 |
25 Feb 2013, 12:31
|
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 213 Registrerad: 4-December 10 Från: Trosa Medlemsnummer: 1614 |
Jag har under många år kört buss yrkesmässigt och har aldrig fått punka. Samma sak med en kompis till mig, har heller aldrig fått punka.
Därför tog jag beslutet att åka utan reserv när det visade sigg att mitt reservhjul var helt kass.(man spar ju 100 kg oxo) Hur har ni gjort, kör ni med eller utan? / Janne |
| Chris HBV 132 |
25 Feb 2013, 15:26
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 175 Registrerad: 14-March 07 Från: 38040 Orrefors Medlemsnummer: 312 |
Vårt reservhjul sitter på bussens rumpa och stör inte.
Har inte varit i behov heller att använda det än så länge...peppar peppar 100kg mer eller mindre är ju egentligen inget att prata om och i många länder betalar du böter om du blir stående med en punktering och inte har reservhjul med dig. hälsning Chris -------------------- "Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer" |
| Börje HBV216 |
25 Feb 2013, 18:14
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Jo, vårt reservhjul åker alltid med oss och jag kollar ringtrycket då och då.
Men jag hoppas verkligen att jag aldrig behöver gräva fram det för det ligger i bakskuffen under en väldig massa bra-och-ha-grejer, men det är med i alla fall… Vi ses Börje |
| Tommy HBV 1 |
25 Feb 2013, 18:39
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Vi har inget reservhjul med oss men skulle gärna ha ett om det fans något lämpligt ställe att sätta det på. Vi har ju en lastbrygga bak som är lite i vägen för aktermonterat hjul.
Men för säkerhets skull så har jag med ett centrum från en fälg som jag kan sätta dit på bakaxelen ifall jag skulle behöva demontera ett pungterat hjul bak eller låna ett till fram om olyckan skulle vara framme. (Centrumet är till för att fylla upp avståndet på hjulbultarna så man kan köra med ett hjul) Men en sak som är viktig är även om man har reservhjul med, är att det fins en fungerande domkraft samt att det fins redskap för att få luss hjulbultar och även att få hjulet att lossa från navet. Vi har åkt åtskilliga mil på dåliga vägar i Norge och klarat oss guschelov från pungtering . Men jag ser alltid till att ha bra däck utan torrsprickor och inte för gammla. För kör man punka på grund av sprukna utgångna däck så får man nog skylla sig själv lite. Tommy HBV 1 |
| JohnyoAnnSofie HBV120 |
25 Feb 2013, 19:20
|
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 383 Registrerad: 2-October 06 Medlemsnummer: 108 |
På våran buss finns en hållare för reservhjulet innanför/bakom fronten som fälls ner och sedan baxar man fram hjulet.
Det är inte så dumt men i ärlighetens namn har inte luft trycket blivit kollat dom senaste åren. Ska försöka komma ihåg detta till vårputsen Ha De Johny |
| Jan HBV 283 |
25 Feb 2013, 20:55
|
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 213 Registrerad: 4-December 10 Från: Trosa Medlemsnummer: 1614 |
På våran buss finns en hållare för reservhjulet innanför/bakom fronten som fälls ner och sedan baxar man fram hjulet. Det är inte så dumt men i ärlighetens namn har inte luft trycket blivit kollat dom senaste åren. Ska försöka komma ihåg detta till vårputsen Ha De Johny Av bilden att döma har jag likadan buss som du, så jag har samma konstruktion för reservhjul men det visade sig vara hål i sidorna på däcket så jag slängde bort det. |
| Lars och Elisabet HBV 251 |
25 Feb 2013, 21:21
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Lilla fröken kommer nog att få dra med sig sitt reservhjul
-------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
| Jonas HBV 152 |
14 Apr 2013, 18:28
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 77 Registrerad: 2-August 07 Från: Stockholm Medlemsnummer: 399 |
Jag har heller aldrig kört med reservhjul (i trettio år), ta i trä, men jag har försökt köra med schyssta framför allt framdäck. Byter innan besiktningen klagar. Fast det betyder ju sina 7000:- per däck.
Nu är bakdäcken (alla fyra) knappt 25 år gamla. En del sprickor i yttergummit (men det är ju inte slanglösa däck) och fortfarande OK slityta, men funderar över hur länge de kan rulla...? Tommy, vad tror du? Håller med om att detta med omkringverktyg är viktigt (om man har reservhjul med), det är ju sannerligen inte bara att glida ut och byta. Hjul som suttit fast i 10 - 20 år är väl ibland nästan en omöjlighet att få av, utan järnspett och lufttryck... |
![]() ![]() |
| Lo-Fi version | Tid: 30th October 2025 - 22:13 |
| Designed from: |