![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Michael |
![]()
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 79 Registrerad: 10-June 12 Medlemsnummer: 2249 ![]() |
Jag hade som mål att ha min B10M reggad till PB2 innan årsskiftet. Nu tog saker lite längre tid samt att lite fler fel dök upp. Dock är det helt realistiskt att få det gjort under januari.
Så nu kommer frågan som byggt upp en viss nervositet. Vet någon, någonting om ev. ändringar i regler el. dylikt inför årsskiftet? Jag tänker ju att det givetvis är större risk för regeländringar i samband med årsskiften. Vore så tråkigt att plötsligt falla på målet med min buss bara för att de plötsligt fått för sig att sätta maxvikt el. dyl. Bakgrund för min nervositet: Med en mor som är reseledare så har jag tillbringat många av barndomens somrar i turistbussar. Och då jag ofta fick sitta i trappen mellan passagerardelen och förardelen så hade jag bra utsikt över händelsernas centrum. Är alltså svårt bussindoktrinerad sen barndomen. Framtiden var planerad som chaufför, och i början av 90-talet skulle jag ta D-behörigheten. Hade 90% garanterat jobb efter lite tid som lärling. Men ack nej. Jag fick diabetes veckan innan uppkörning. Är fortfarande 20 år senare mer irriterad över körkortet än sjukdomen. Tilläggas skall att husbuss var en livsdröm långt innan jag blev vuxen, eller visste att husbussar ens fanns. Morsan och hennes chaufförskollegor brukade lyssna på den glosögde parvelns idéer med ungefär samma tveksamma intresse som när jag ville "veta allt" om bussarna vi åkte med. Så intresset var och är det minsann inget fel på... För några år sedan vaknade intresset igen då någon sa att man kunde ta C-kort med "villkor, ej yrkesmässigt" trots diabetes. WOW! Tänkte jag och började planera. Och som i ett trollslag försvann i samma veva den möjligheten för diabetiker. -Tröstade mig med att ta ett A-kort och skaffa hoj istället. Så här står jag idag. Efter att ha upptäckt PBII med internets hjälp så har jag skaffat buss och stort varmgarage. Och som ni kanske förstår så har jag mer än en gång undrat om det gått spöken i detta med körkortshinder för min barndomsdröm. I synnerhet är nerverna skakiga nu eftersom jag står med en D-reggad, nästan registreringsklar husbuss precis inför ett årsskifte. Så snälla. Den som tror eller vet något. Svara gärna på min nervösa fråga. Chansen är tämligen liten att de förbjuder befintliga fordon eller hindrar diabetiker att inneha B-kort. Men besiktningsregler däremot. Och vid årsskiften... Usch! ps. För den som till äventyrs tycker att diabetiker inte skall köra tunga fordon så skall sägas att jag har drygt 100.000 olycksfria mil bakom mig, och sköter min sjukdom. (kör 4-5000mil i jobbet varje år). Så JA! jag tycker att det är orättvist att jag inte kan få "köra tungt" när man ger dömda rattfyllerister möjlighet att få köra med alkolås. Blodsockerlås någon? Knappast en prisfråga. Bra alkomätare kostar tusenlappar medan det finns användbara blodsockermätare för några hundringar. (oj vad många ord det blev...) ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 15th August 2025 - 14:52 |
Designed from: ![]() |