Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Tryckluftsproblem B10M-65, Fyrkretsventilen?
*TomasP
inlägg 25 Sep 2012, 16:18
Inlägg #1


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 5
Registrerad: 24-September 12
Medlemsnummer: 2289



Hej!
Har ett lite märkligt problem på min buss.
Jag har efter ca 5-6 min fullt systemtryck (ca 8 bar) och fyllda bälgar. Om jag då bromsar ur systemet ner till varningslampan tänds (4,5 bar) så tömmer den även bälgarna fram!
Jag kan tom se hur den sjunker stegvis för varje pedaltryck.
Sedan tar det således ytterligare 4-5 min tills jag får upp trycket igen och blåst upp bälgarna fram.
SBP var inte så imponerad av detta då den tappar tycket snabbt vid upprepade bromsningar och tar lång tid på sig att bygga upp igen iom deras småduttande på pedalen inne i hallen...

Misstänker att den inte ska tömma bälgarna vid bromsning och att det kan såklart påverka återfyllningstiden då den ska fylla dessa om och om igen + bromstankarna?!

Kan det vara 4-krets skyddsventilen som spökar? Jag hade isär den i våras då den var totalt igenärgad och jag inte fick upp ngt tryck alls i systemet efter våttanken.

Att tilläggas kan att vid normal körning funkar allt bra och den ligger på ca 8-9 bar i systemet...

mvh

Tomas
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
2 användare läser det här ämnet (2 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 6th August 2025 - 16:00
Designed from: InfinityStyles.com