Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

> Generator till Scania D-11:a 1969, Tips var jag kan hitta en ny/begegnad/fungerande?
Jonas HBV 152
inlägg 22 Jul 2012, 21:41
Inlägg #1

Superior Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 2-August 07
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 399

Hej alla glada bussvänner!

Har varit ute och kört på underbara små vägar runt och kring i Småland nu i sommar. Allt frid och fröjd..., men när jag laddade datorn via converters (24V-->12V-->220V) medan jag körde hörde jag plötsligt varningssignal från convertern, stängde av den, men då lyste varningslampan för laddning på instrumentbrädan och generatorn var död.

Pratade med Scania och Electroindustri AB i Smålandsstenar, men ingen hade möjlighet att fixa detta... Dock tydligen växelsströmsgenerator, förmodligen 80 Amp. Ingen trodde heller att haveriet hade något med laddningen av datorn att göra... (låter som en otrolig tillfällighet dock att generatorn gick sönder av slitage precis samtidigt som jag för första gången körde med en converter skrikande av varningslampor??)

Någon som har några tips om var jag kan få fatt i en ny/gammal generator alternativt om det går att laga den gamla med nya delar?

Det härliga i kråksången är dock att det går alldeles utmärkt att köra utan fungerande laddning:-) Omvänt tänkande dock, ladda när man står (med elverk) och köra med lyset av... Inte optimalt i längden dock...

Tack för tips! Jonas HBV 152
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 2nd August 2025 - 01:09
Designed from: InfinityStyles.com