![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Hedberg |
![]()
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 6 Registrerad: 16-August 10 Medlemsnummer: 1275 ![]() |
Hej på er allihop!
Tänkte besikta min nyköpta husbuss i närtid och behöver nog hjälp med ett par bromsrelaterade detaljer. Och jag tror nog ni besitter en hel del av det som behövs. 1. Var kan jag hitta ett tryckrör till kompressorn? Det som går från kompressorns utgående del och vidare till våt-tanken, alltså. Mitt nuvarande har precis lagt sig till med den dumma ovanan att rosta hål. Gärna både snabbt, billigt och enkelt förstås. Just nu har jag dålig koll på om det är "special" för att det är buss eller om lastbilsvarianter är funkis. 2. Är det någon som är duktig på tryckluftstorkar och vet hur man "fyller" på torkmedel när man väl köpt service-sats och vad/hur man ska kolla resten av dess funktion när man ändå håller på. Nu när jag dränerade lite tankar insåg jag att iaf våt-tanken hade svaret på framtidens vattenbrist (resten var faktiskt schyssta). Så efter att ha dränerat ur halva Östersjön och förmodligen ändrat Golfströmmen och lite sånt så tänkte jag att jag INTE vill ha isrelaterade bromsbekymmer i vinter... ![]() Jaha, ni vill veta vad det är för en buss? Det är en jättetrevlig Volvo B10M (MB egentligen då den har hjälpaxel längst bak) från 1985 med karosseri från Van Hool. Aha, någon säger pannkaksmotor! ![]() Sen är det jättevälkommet med tips om delar och busslik man kan plocka/köpa delar från också! Verkar inte vara så vanligt på de stora buss-skrotarna med gamla van hoolare, precis. Bidrar med en liten bild på vidundret också! ![]() Bifogade bild(er) ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 18th July 2025 - 00:39 |
Designed from: ![]() |