Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Hur tolkar man bromsprotokollet?
Börje HBV216
inlägg 18 Nov 2009, 17:38
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



Kan någon tolka mitt bromsprotokoll?

Ja då kan man dra en suck av lättnad. Bussen klarade besiktningen igår med blankt papper igen. Det blev ju lite stirrigt när man plötsligt fick brev från Transportstyrelsen om ändrade besiktningsperioder (12 mån) för veteranfordon som väger över 3,5 ton.
Min ordinarie inställelse skulle ha varit i lugn och ro tillsammans med vårblommorna i maj enligt tidigare 2 års intervall som nu ändrades (som för många andra) med en deadline den 3 december i år! Ett djäkla sätt, men nu är det gjort.

Men jag ska försöka ta mig i kragen och besiktiga i förtid näst år - någon gång igen under sommarhalvåret för att slippa hålla på med det här i november varje år. Det rullar ju i 12 månadersperioder från senaste besiktning.

Gubbarna på bilprovningen var trevliga och justa och dom tyckte jag skulle vara jättenöjd med bussen, speciellt bromsarna.
När jag kom hem och försökte förstå protokollet från bromskontrollen så fattade jag ingenting.

Kan någon hjälpa mig att förstå vilka värden som är viktiga att hålla koll på och var man eventuellt ser att det börjar bli dåligt…

Total bromskraft: 111,4 kN -Vad är det för siffra????
Beräknat retardation: 7,4 m/s -Summerat resultat????

Bifogad bild

Tacksam för lite upplysning i höstmörkret.


Börje HBV 216 hmm.gif






User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 8th July 2025 - 16:20
Designed from: InfinityStyles.com