![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Tom HBV168 |
![]()
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Jag har en liten fundering...
Enda gången jag behöver dra igång ett elverk när vi är ute är egentligen när vi behöver ladda batterierna. Varför då köra ett elverk som producerar 230V spänning för att därefter via laddaren transformera ner det till 24V (eller 27V eller vad de nu lämnar). En tanke var då att göra som folkraceteamen gjorde förr (kanske fortfarande?), montera en generator med tillhörande laddrelä direkt på en motor. Hade ju varit nice att montera en 24V generator på en hyffsat tyst liten motor. Ett problem med det hela är att ju att motorn måste vara varvtalsreglerad för att hålla samma varv vid olika belastning. Gräsklippare t.ex. är ju varvtalsreglerade, men då får man bygga på höjden. Ett annat sätt att lösa det kan ju vara att köpa ett skitbilligt litet elverk på Rusta eller så och demontera generatorn o sätta dit en 24V dito. Man får hitta en tillräckligt liten generator bara, annars blir det nog för tungt att dra runt. Det optimala hade ju varit en vattenkyld motor som man kunde kopplat ihop med bussens kylsystem. Någon som testat en lösning liknande den ovan? Skall jag lägga ner funderingarna? -------------------- |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 17th May 2025 - 07:26 |
Designed from: ![]() |