![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Peeter HBV63 |
![]()
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 174 Registrerad: 3-December 04 Från: Märsta Medlemsnummer: 13 ![]() |
Har hållit på att reparera laddningslampan nu efter resan till Rättvik.
Fick det att fungera trodde jag ![]() Har mätt upp med en 4W glödlampa mellan B+ och D+ När tändningen är på så lyser den som det ska och när man startar så ska den slockna..... men det gör den inte..... Sen hade jag bort spänningsregulatorn och fick den mätt ... den var OK Så vad jag förstår så borde det vara något diodfel på generatorn... Men jag öppnade en lite lucka bak på generator och kunde inte se någon diodbrygga direkt, men visst måste den sitta där ??? Satt och funderade på om det kan vara likströmgenreator på bussen eller är det en växelströmsgenerator ??? Någon som har några bra förslag.... ?? // Peeter Hbv63:an -------------------- Tidigare misslyckanden är vägvisare till kommande framgångar.
|
![]() ![]() |
Angelica & Peter HBV181 |
![]()
Inlägg
#2
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 84 Registrerad: 4-June 08 Medlemsnummer: 697 ![]() |
Hej Peeter,
Har suttit och funderat lite på ditt lilla problem och kom till slut på att jag läst om detta en gång för länge sedan - letade fram pärmen med info och hittade en beskrivning över Lucas växleströmsgenerator - det är säkert en växelströmmare du har. Så här står det i korthet; Om varningslampan för dålig laddning ökar i styrka när varvtalet ökar så tyder det på fel i likriktaren. Annars är det troligen kolen som håller på att ge sig. Hoppas detta är till hjälp - vet inte själv om det är på det här sättet men det känns bekant. Lycka till! /Peter (ena häften av 181) |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 17th July 2025 - 22:46 |
Designed from: ![]() |