![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Tom HBV168 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Finns det något vettigt sätt att ordna elvärme i bussens ordinarie värmesystem?
Jag funderar på att koppla en elpatron i serie med dieselvärmaren (webasto) för att kunna värma med el när det finns 230V tillgängligt. Är det möjligt och vettigt? Hade oxå varit bra om samma värmare hade möjlighet att värma varmvatten (kanske kombinerat med webaston?). Någon som har tips/förslag så är det mycket välkommet! P.S. Värmer förresten webaston även vattnet i motorn? -------------------- |
![]() ![]() |
Tom HBV168 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Låter nästan enklast och effektivast att köpa en färdig varmvattenberedare för mobilt bruk - visste inte ens att det fanns! Är blandningsventilen till för att det inte skall komma allt för varmt vatten ur kranen eller?
Känner webaston av så att vattnet inte kokar? -------------------- |
*Mathias |
![]()
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 ![]() |
Hej,
jag har en 40 liters varmvattenberedare köpt båtaccenten.se. Den har både motorslinga och 750w el-patron. Jag har dessutom ytterligare en 20 liters varmvattenberedare (för att jag hade en beg hemma) som jag kopplat in före den andra vilket gör tot 60 l iyter. De ligger inkopplade på defrost slingan från motorn/webaston. Jag har också gjort en by-pass koppling runt motorn på Tommy HBV 1 s inrådan. Fungerar super! Du kan också köpa en vv-beredare med dubbla värmeslingor i. Det har jag i båten där jag kör motorslinga och elementslinga. VV-beredraen fungerar då hyfsat (inte bra) som värmeväxlare mellan systemen Jag har också kopplat in en 2 kw 1-fas elpatron. Jag har byggt mitt system både för fricamping och el-plats. Elpatronen sitter där mest för underhållsvärme på vintern samt lite extra nattvärme på sommaren. Jag har tre separat 230 intag. Vilket gör att jag kan "köpa" flera 230 uttag på en camping om jag så önskar. Dessutom har jag valt en kompetent inverter till detta och ett elaggregat. Jag kan rekomendera en komp inverter. Själv har jag en Victron. Den fasar in ström från batteripacket när landströmmen inte räcker. Det innebär att man kan köra de riktigt stora AC anläggningarna även på utländska campingplatser vilket inte känns helt fel när man står i spanien på sommaren Idag har jag dock bara en 120 amp 24 v generator. Jag funderar på om man inte kan "trimma" den ngt. Jag tycker den laddar med lite för låg spänning. Är det ngn som har några bra ideer? Med tanke på vad batterierna kostar vill man ju inte "hitta på något galet"? Jag har tidigare haft 380 v anslutning men råkade ut för fasvändning vid ett par tillfällen. Det blir inget vidare på viss utrustning. |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 5th July 2025 - 08:20 |
Designed from: ![]() |