![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Tom HBV168 |
![]()
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Finns det något vettigt sätt att ordna elvärme i bussens ordinarie värmesystem?
Jag funderar på att koppla en elpatron i serie med dieselvärmaren (webasto) för att kunna värma med el när det finns 230V tillgängligt. Är det möjligt och vettigt? Hade oxå varit bra om samma värmare hade möjlighet att värma varmvatten (kanske kombinerat med webaston?). Någon som har tips/förslag så är det mycket välkommet! P.S. Värmer förresten webaston även vattnet i motorn? -------------------- |
![]() ![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Det fins många allternativ att instalera värme på Är Webaston orginal monterad så är den med allsanorlikhet integregrad med motorn och då fodras det en ventil och en bypase ledning. Inga stora omkopplingar behövs. Det man måste tänka på är att alltid ha vattensystemet öppet till expantions kärlet så att det varma vattnet har någonstans att expandera på.
När det gäller el patroner på 220 volt så är det lite dåligt. Du kan få ut ca 2200watt på en 10 amp prop på effekten till värme. Jämnför den efekten med pannans effekt på 20000watt Skall du ha något på el så är det elkasset på 380 v som gäller och då kopplar du i olika steg så du kan allternera med efektbehovet oc även ha 220v som allternativ som stödvärme. Tommy HBV 1. |
HÃ¥kan HBV 179 |
![]()
Inlägg
#3
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 184 Registrerad: 16-January 08 Medlemsnummer: 533 ![]() |
hej tom hbv168 undrar kan du maila din mailadress till mej
har några frågor , blekan1@yahoo.se mvh håkan ![]() -------------------- håkan i sveriges trädgård....
|
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 5th July 2025 - 08:12 |
Designed from: ![]() |