Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Webasto och elvärme
Tom HBV168
inlägg 6 Mar 2008, 16:15
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Finns det något vettigt sätt att ordna elvärme i bussens ordinarie värmesystem?
Jag funderar på att koppla en elpatron i serie med dieselvärmaren (webasto) för att kunna värma med el när det finns 230V tillgängligt. Är det möjligt och vettigt?

Hade oxå varit bra om samma värmare hade möjlighet att värma varmvatten (kanske kombinerat med webaston?).

Någon som har tips/förslag så är det mycket välkommet!

P.S. Värmer förresten webaston även vattnet i motorn?



--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
*Roland
inlägg 7 Mar 2008, 19:07
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 111
Registrerad: 23-April 06
Från: MejerigÃ¥rden, Dyvik
Medlemsnummer: 88



Hej Tom! hat_2.gif

Vi har tänkt att installera en Glembring dieselpanna i vår buss "Halvan". Vi har en Webasto som ligger, men fördelen med Glembringen är att den inte behöver ström för att fungera. Det är en dieselpanna som kan värma vattnet i systemet precis som Webaston.

Systemet går naturligtvis att kombinera med en 230V elpatron och/eller med 230V eller 12 alt. 24V cirk. pumpar. Om man vill värma motorn så föreslår jag att man monterar en ventil för att öppna motorslingan vid behov. Onödigt att värma motorn hela tiden när man står still och inte behöver.

I det fallet bör man nog montera en separat cirk. pump för motorslingan.

Roland cheers.gif

Hej Tom! hat_2.gif

Vi har tänkt att installera en Glembring dieselpanna i vår buss "Halvan". Vi har en Webasto som ligger, men fördelen med Glembringen är att den inte behöver ström för att fungera. Det är en dieselpanna som kan värma vattnet i systemet precis som Webaston.

Systemet går naturligtvis att kombinera med en 230V elpatron och/eller med 230V eller 12 alt. 24V cirk. pumpar. Om man vill värma motorn så föreslår jag att man monterar en ventil för att öppna motorslingan vid behov. Onödigt att värma motorn hela tiden när man står still och inte behöver.

I det fallet bör man nog montera en separat cirk. pump för motorslingan.

Roland cheers.gif


--------------------
Scania-Vabis CF7661 "RÖD ÖSTEN" ---- ½ VOLVO B71516 Halvan
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 5th July 2025 - 07:18
Designed from: InfinityStyles.com