![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Roland |
![]() ![]()
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV GĂ€st Inlägg: 111 Registrerad: 23-April 06 Frćn: MejerigĂ„rden, Dyvik Medlemsnummer: 88 ![]() |
Jo men hej igen!
Eftersom jag, som sagt, fĂ„tt blodad tand igen efter Ă„r av stillestĂ„nd i bussbyggandet dyker det upp en hel del frĂ„gor i huvudet igen. ![]() Jag har lĂ€st en del pĂ„ amerikanska bussidor om en massa som heter Temp-coat. Ăr det nĂ„gon som kĂ€nner till detta? Den nĂ€rmaste Ă„terförsĂ€ljaren finns i Finland. Det finns dock nĂ„got i sverige som heter (?) ![]() Jag tror inte att det Ă€r liknande produkter trots att de heter lika. Jag har mailat till Impreglonfolket men Ă€nnu inte hört nĂ„got. Som jag förstĂ„tt Ă€r det vĂ€ldigt vanligt att spruta detta pĂ„ skalplĂ„tens insida i bussarna i USA. Jag kan förstĂ„ att de kanske behöver det bĂ€ttre Ă€n vi med tanke pĂ„ temperaturskillnaderna ![]() ![]() Roland -------------------- Scania-Vabis CF7661 "RĂD ĂSTEN" ---- œ VOLVO B71516 Halvan
|
![]() ![]() |
*Roland |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV GĂ€st Inlägg: 111 Registrerad: 23-April 06 Frćn: MejerigĂ„rden, Dyvik Medlemsnummer: 88 ![]() |
Det dÀr med groggen förstÄr jag inte riktigt
![]() ![]() Det problem som uppstod för mig förra gĂ„ngen var en blandning av bĂ„de lĂ€ckage i plĂ„tskarvarna och fuktvandring i de skruvar som höll teakplattan pĂ„ plats pĂ„ insidan. Vissa dagar kunde det vara en liten isring runt skruvskallarna som till sist gav en ful brun ring under de 12 lager lack vi lagt pĂ„. Riktigt Ă€r ocksĂ„ att jag inte hade nĂ„gon fuktspĂ€rr monterad. ![]() Den hĂ€r gĂ„ngen hade jag tĂ€nkt montera en trĂ€latta pĂ„ stĂ„lbalkens insida med försĂ€nkt skruv (kanske en plastlatta vore det bĂ€sta?) och sedan innervĂ€ggar pĂ„ lattan sĂ„ att de skruvarna aldrig kommer i kontakt med utsidan pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. FrĂ„gan Ă€r om man ska ha fuktspĂ€rr innan lattan eller bĂ„de innan och efter? ![]() Vad gĂ€ller smĂ„hus typ friggebod har jag förstĂ„tt att man inte alls ska ha fuktspĂ€rr nĂ€r man isolerar om inte boden Ă€r uppvĂ€rmd jĂ€mt!? NĂ„gon som vet mer? Ett material som inte tar skada av fukten Ă€r ju stenull. F.ö. den enda typ ullisolering som Ă€r godkĂ€nd i fartyg. Det brinner inte heller! FrĂ„gan Ă€r om den suger upp fukten och rostangreppen ökar och om den packar sig i sidorna nĂ€r man kör? Jag tĂ€nkte fylla ut utrymmet mellan ytterplĂ„t och innerplĂ„t med isolering. Vilken och hur Ă€r inte riktigt klar. Jag har förstĂ„tt att det ultimata Ă€r att det utrymmet ska vara helt fritt frĂ„n luftfickor. AnlĂ€ggningsytan pĂ„ isoleringen ska vara dikt mot skalplĂ„ten. Felet förra gĂ„ngen var att jag la in en 40 mm frigolitplatta direkt och sedan tryckte den pĂ„ plats med innervĂ€ggen. Massor med luftfickor. En bĂ„tbyggare gav mig tipset att börja med att limma tunt isoleringsmaterial typ liggunderlag mot ytterplĂ„ten och sedan fylla inĂ„t. Ett annat tips jag fĂ„tt Ă€r att fylla utrymmet med skum som man sedan hyvlar pĂ„ insidan för att fĂ„ en slĂ€t vĂ€gg att sĂ€tta innervĂ€ggen pĂ„. Nackdelen dĂ€r Ă€r att man accelererar rostangreppet om det blir en luftficka. Den hĂ€r metoden anvĂ€nder jĂ€nkarna sig av nĂ€r de isolerar sina husbussar. NĂ„ja! Jag avvaktar och ser vilket svar jag kan fĂ„ ang. Temp-Coat sĂ„ lĂ€nge. Jag har ju lite annat att göra innan insidan ska isoleras. Jag Ă€r idel öra om nĂ„gon hittat andra bra sĂ€tt att isolera sin buss. Roland ![]() -------------------- Scania-Vabis CF7661 "RĂD ĂSTEN" ---- œ VOLVO B71516 Halvan
|
*Mathias |
![]()
Inlägg
#3
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV GĂ€st Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 ![]() |
Hej,
jag har byggt med trÀregel, stenull, fuktspÀrr, plywood, samt till största delen Kabes vÀggmatta (vilken ej Àr gummeread och dÀrmed andas). Men innan jag gjorde det sÄ borrade jag ur alla nitar och tatade om alla skarvar! LÀcker det in minsta lilla sÄ Àr det nog kört. DÀrefter har jag pÄ lÀmpliga platser tallriksventiler genom innervÀggen som till vardags Àr stÀngda, men Àr möjliga att öppna för fuktkontroll. Dessutom har jag möjlighet att torka ur bakom vÀggen om nÄgot lÀckage skulle uppstÄ. NÀr bussen stÄr lÀngre perioder under vÄr och höst öppnar jag ventilerna och lÄter en avfuktare gÄ inne i bussen. Vi har provmÀtt med en fuktmÀtare och det Àr snustortt sÄ nÀr pÄ dÀr jag hade hört i en gren och tryckt till en takventil. Det lÀckaget hade jag inte upptÀckt utifrÄn, inte ens frÄn taket. NÀr jag fann llÀckaget tog jag en vanlig skotork med slang och blÄste in bakom vÀgen. 2 dgr senare var det torrt igen. NÄgot som kan vara ett problem Àr att lackad plywood blir lite för tÀt. Om du dÄ har ytterligare en fuktspÀrr innan för blir det sannolikt en katastrof. Fukt köldvandringan avhjÀlper man lÀttast genom att ha en trregel mellan karossen och innervÀggen. För undvikande av rost - anvÀndes förslagstvis endast rostfria skruvar allt aluminium nitar. Taket isolerade jag med en speciell aluminium isolering som dessutom gungerar som fuktspÀrr. DÀr har jag dessutom kabes innertak vilket gör att jag har dubbla fuktspÀrrar, (vilket man dÄ inte skall ha) men dÄ jag satt tunn lauan plywood itaket tycks det fungera. Mvh Mathias Det dÀr med groggen förstÄr jag inte riktigt ![]() ![]() Det problem som uppstod för mig förra gÄngen var en blandning av bÄde lÀckage i plÄtskarvarna och fuktvandring i de skruvar som höll teakplattan pÄ plats pÄ insidan. Vissa dagar kunde det vara en liten isring runt skruvskallarna som till sist gav en ful brun ring under de 12 lager lack vi lagt pÄ. Riktigt Àr ocksÄ att jag inte hade nÄgon fuktspÀrr monterad. ![]() Den hÀr gÄngen hade jag tÀnkt montera en trÀlatta pÄ stÄlbalkens insida med försÀnkt skruv (kanske en plastlatta vore det bÀsta?) och sedan innervÀggar pÄ lattan sÄ att de skruvarna aldrig kommer i kontakt med utsidan pÄ nÄgot sÀtt. FrÄgan Àr om man ska ha fuktspÀrr innan lattan eller bÄde innan och efter? ![]() Vad gÀller smÄhus typ friggebod har jag förstÄtt att man inte alls ska ha fuktspÀrr nÀr man isolerar om inte boden Àr uppvÀrmd jÀmt!? NÄgon som vet mer? Ett material som inte tar skada av fukten Àr ju stenull. F.ö. den enda typ ullisolering som Àr godkÀnd i fartyg. Det brinner inte heller! FrÄgan Àr om den suger upp fukten och rostangreppen ökar och om den packar sig i sidorna nÀr man kör? Jag tÀnkte fylla ut utrymmet mellan ytterplÄt och innerplÄt med isolering. Vilken och hur Àr inte riktigt klar. Jag har förstÄtt att det ultimata Àr att det utrymmet ska vara helt fritt frÄn luftfickor. AnlÀggningsytan pÄ isoleringen ska vara dikt mot skalplÄten. Felet förra gÄngen var att jag la in en 40 mm frigolitplatta direkt och sedan tryckte den pÄ plats med innervÀggen. Massor med luftfickor. En bÄtbyggare gav mig tipset att börja med att limma tunt isoleringsmaterial typ liggunderlag mot ytterplÄten och sedan fylla inÄt. Ett annat tips jag fÄtt Àr att fylla utrymmet med skum som man sedan hyvlar pÄ insidan för att fÄ en slÀt vÀgg att sÀtta innervÀggen pÄ. Nackdelen dÀr Àr att man accelererar rostangreppet om det blir en luftficka. Den hÀr metoden anvÀnder jÀnkarna sig av nÀr de isolerar sina husbussar. NÄja! Jag avvaktar och ser vilket svar jag kan fÄ ang. Temp-Coat sÄ lÀnge. Jag har ju lite annat att göra innan insidan ska isoleras. Jag Àr idel öra om nÄgon hittat andra bra sÀtt att isolera sin buss. Roland ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 27th July 2025 - 21:51 |
Designed from: ![]() |