Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
| *Roland |
21 Jan 2008, 18:31
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 111 Registrerad: 23-April 06 Från: MejerigÃ¥rden, Dyvik Medlemsnummer: 88 |
Jo men hej igen!
Eftersom jag, som sagt, fått blodad tand igen efter år av stillestånd i bussbyggandet dyker det upp en hel del frågor i huvudet igen. Jag har läst en del på amerikanska bussidor om en massa som heter Temp-coat. Är det någon som känner till detta? Den närmaste återförsäljaren finns i Finland. Det finns dock något i sverige som heter (?) Jag tror inte att det är liknande produkter trots att de heter lika. Jag har mailat till Impreglonfolket men ännu inte hört något. Som jag förstått är det väldigt vanligt att spruta detta på skalplåtens insida i bussarna i USA. Jag kan förstå att de kanske behöver det bättre än vi med tanke på temperaturskillnaderna Roland -------------------- Scania-Vabis CF7661 "RÖD ÖSTEN" ---- ½ VOLVO B71516 Halvan
|
![]() ![]() |
| *Roland |
25 Jan 2008, 13:19
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 111 Registrerad: 23-April 06 Från: MejerigÃ¥rden, Dyvik Medlemsnummer: 88 |
Det där med groggen förstår jag inte riktigt
Det problem som uppstod för mig förra gången var en blandning av både läckage i plåtskarvarna och fuktvandring i de skruvar som höll teakplattan på plats på insidan. Vissa dagar kunde det vara en liten isring runt skruvskallarna som till sist gav en ful brun ring under de 12 lager lack vi lagt på. Riktigt är också att jag inte hade någon fuktspärr monterad. Den här gången hade jag tänkt montera en trälatta på stålbalkens insida med försänkt skruv (kanske en plastlatta vore det bästa?) och sedan innerväggar på lattan så att de skruvarna aldrig kommer i kontakt med utsidan på något sätt. Frågan är om man ska ha fuktspärr innan lattan eller både innan och efter? Vad gäller småhus typ friggebod har jag förstått att man inte alls ska ha fuktspärr när man isolerar om inte boden är uppvärmd jämt!? Någon som vet mer? Ett material som inte tar skada av fukten är ju stenull. F.ö. den enda typ ullisolering som är godkänd i fartyg. Det brinner inte heller! Frågan är om den suger upp fukten och rostangreppen ökar och om den packar sig i sidorna när man kör? Jag tänkte fylla ut utrymmet mellan ytterplåt och innerplåt med isolering. Vilken och hur är inte riktigt klar. Jag har förstått att det ultimata är att det utrymmet ska vara helt fritt från luftfickor. Anläggningsytan på isoleringen ska vara dikt mot skalplåten. Felet förra gången var att jag la in en 40 mm frigolitplatta direkt och sedan tryckte den på plats med innerväggen. Massor med luftfickor. En båtbyggare gav mig tipset att börja med att limma tunt isoleringsmaterial typ liggunderlag mot ytterplåten och sedan fylla inåt. Ett annat tips jag fått är att fylla utrymmet med skum som man sedan hyvlar på insidan för att få en slät vägg att sätta innerväggen på. Nackdelen där är att man accelererar rostangreppet om det blir en luftficka. Den här metoden använder jänkarna sig av när de isolerar sina husbussar. Nåja! Jag avvaktar och ser vilket svar jag kan få ang. Temp-Coat så länge. Jag har ju lite annat att göra innan insidan ska isoleras. Jag är idel öra om någon hittat andra bra sätt att isolera sin buss. Roland -------------------- Scania-Vabis CF7661 "RÖD ÖSTEN" ---- ½ VOLVO B71516 Halvan
|
Roland HBV 102 Värme- och kondensisolering 21 Jan 2008, 18:31
ULLRICK HBV74 Är du rik du :hmm: Ser dyrt ut tycker jag... :c... 21 Jan 2008, 19:30 
*håkan ulrich har du målat plywood med båtlack eller... 21 Jan 2008, 22:07
ULLRICK HBV74 Den är tapetserad med struktur papperstapet, inge... 21 Jan 2008, 23:16
Roland HBV 102 Okej!
Jag skrev en replik på det första inl... 25 Jan 2008, 00:41
ULLRICK HBV74 OKI. jag förstår ditt dilemma.... Men som jag se... 25 Jan 2008, 11:45
*Mathias Hej,
jag har byggt med träregel, stenull, fuktsp... 25 Jan 2008, 16:56 ![]() ![]() |
| Lo-Fi version | Tid: 8th November 2025 - 08:23 |
| Designed from: |