Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

> Värme- och kondensisolering
*Roland
inlägg 21 Jan 2008, 18:31
Inlägg #1

Gold Member

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 23-April 06
Från: MejerigÃ¥rden, Dyvik
Medlemsnummer: 88

Jo men hej igen!

Eftersom jag, som sagt, fått blodad tand igen efter år av stillestånd i bussbyggandet dyker det upp en hel del frågor i huvudet igen. smile.gif

Jag har läst en del på amerikanska bussidor om en massa som heter Temp-coat.

Är det någon som känner till detta? Den närmaste återförsäljaren finns i Finland. Det finns dock något i sverige som heter (?) hmm.gif temp coat, Impreglon.

Jag tror inte att det är liknande produkter trots att de heter lika. Jag har mailat till Impreglonfolket men ännu inte hört något.

Som jag förstått är det väldigt vanligt att spruta detta på skalplåtens insida i bussarna i USA. Jag kan förstå att de kanske behöver det bättre än vi med tanke på temperaturskillnaderna sun.gif men som det beskrivs på Temp-coats hemsida, "Anti sweat" så borde det väl vara något även för våra breddgrader. wacko.gif

Roland

--------------------
Scania-Vabis CF7661 "RÖD ÖSTEN" ---- ½ VOLVO B71516 Halvan
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
Svar
*Roland
inlägg 25 Jan 2008, 13:19
Inlägg #2

Gold Member

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 23-April 06
Från: MejerigÃ¥rden, Dyvik
Medlemsnummer: 88

Det där med groggen förstår jag inte riktigt hmm.gif betyder det att den måste stå mer än 30 sekunder då. party_2.gif

Det problem som uppstod för mig förra gången var en blandning av både läckage i plåtskarvarna och fuktvandring i de skruvar som höll teakplattan på plats på insidan. Vissa dagar kunde det vara en liten isring runt skruvskallarna som till sist gav en ful brun ring under de 12 lager lack vi lagt på. Riktigt är också att jag inte hade någon fuktspärr monterad. sad.gif

Den här gången hade jag tänkt montera en trälatta på stålbalkens insida med försänkt skruv (kanske en plastlatta vore det bästa?) och sedan innerväggar på lattan så att de skruvarna aldrig kommer i kontakt med utsidan på något sätt.
Frågan är om man ska ha fuktspärr innan lattan eller både innan och efter?wacko.gif Frågorna tar aldrig slut.
Vad gäller småhus typ friggebod har jag förstått att man inte alls ska ha fuktspärr när man isolerar om inte boden är uppvärmd jämt!? Någon som vet mer?

Ett material som inte tar skada av fukten är ju stenull. F.ö. den enda typ ullisolering som är godkänd i fartyg. Det brinner inte heller! Frågan är om den suger upp fukten och rostangreppen ökar och om den packar sig i sidorna när man kör?

Jag tänkte fylla ut utrymmet mellan ytterplåt och innerplåt med isolering. Vilken och hur är inte riktigt klar. Jag har förstått att det ultimata är att det utrymmet ska vara helt fritt från luftfickor. Anläggningsytan på isoleringen ska vara dikt mot skalplåten. Felet förra gången var att jag la in en 40 mm frigolitplatta direkt och sedan tryckte den på plats med innerväggen. Massor med luftfickor. En båtbyggare gav mig tipset att börja med att limma tunt isoleringsmaterial typ liggunderlag mot ytterplåten och sedan fylla inåt. Ett annat tips jag fått är att fylla utrymmet med skum som man sedan hyvlar på insidan för att få en slät vägg att sätta innerväggen på. Nackdelen där är att man accelererar rostangreppet om det blir en luftficka. Den här metoden använder jänkarna sig av när de isolerar sina husbussar.

Nåja! Jag avvaktar och ser vilket svar jag kan få ang. Temp-Coat så länge. Jag har ju lite annat att göra innan insidan ska isoleras.

Jag är idel öra om någon hittat andra bra sätt att isolera sin buss.

Roland action-smiley-030.gif

--------------------
Scania-Vabis CF7661 "RÖD ÖSTEN" ---- ½ VOLVO B71516 Halvan
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet

Reply to this topicStart new topic
2 användare läser det här ämnet (2 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 27th July 2025 - 21:56
Designed from: InfinityStyles.com