Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

> Värme- och kondensisolering
*Roland
inlägg 21 Jan 2008, 18:31
Inlägg #1

Gold Member

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 23-April 06
Från: MejerigÃ¥rden, Dyvik
Medlemsnummer: 88

Jo men hej igen!

Eftersom jag, som sagt, fått blodad tand igen efter år av stillestånd i bussbyggandet dyker det upp en hel del frågor i huvudet igen. smile.gif

Jag har läst en del på amerikanska bussidor om en massa som heter Temp-coat.

Är det någon som känner till detta? Den närmaste återförsäljaren finns i Finland. Det finns dock något i sverige som heter (?) hmm.gif temp coat, Impreglon.

Jag tror inte att det är liknande produkter trots att de heter lika. Jag har mailat till Impreglonfolket men ännu inte hört något.

Som jag förstått är det väldigt vanligt att spruta detta på skalplåtens insida i bussarna i USA. Jag kan förstå att de kanske behöver det bättre än vi med tanke på temperaturskillnaderna sun.gif men som det beskrivs på Temp-coats hemsida, "Anti sweat" så borde det väl vara något även för våra breddgrader. wacko.gif

Roland

--------------------
Scania-Vabis CF7661 "RÖD ÖSTEN" ---- ½ VOLVO B71516 Halvan
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
Svar
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 25 Jan 2008, 11:45
Inlägg #2

Gold Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34

OKI. jag förstår ditt dilemma.... Men som jag ser det så har den varianten som ULLRICK är byggd med funkat bra sen -71, så varför ändra på ett vinnande koncept... hmm.gif Dessutom är det förhållandevis billigt. Jag vet inte hur du bar dig åt med att skapa grillkolet, kanske hade du ingen fuktspärr på insidan av isoleringen? Isåfall förstår jag att det blev grillkol av inredningen!
Det är ganska enkelt att begripa principen för var fukten kommer ifrån, testa att häll upp en stadig grogg med is i en varm sommarkväll... om du inte tippar i dig den rakt av så kommer du att upptäcka att glaset efter en stund har fullt med imma på UTSIDAN (TACK Å LOV! Tänk om det varit på insidan... vilken utspädd soppa det skulle bli!!!) Fukten i luften binds alltså på den varma sidan vilken motsvarar insidan i bussen. Har du ingen fuktspärr där så binder isoleringen (oberoende av om du har frigolit eller gullfiber) fukten vilket gör att det du klätt väggarna med i bussen aldrig är torrt.... Tacka fan för att det blir grillkol!!!
Sen finns det ju en uppsjö av mer eller mindre bra grejor och varianter att isolera med, alla har förmodligen sina både för och nackdelar, till nackdelarna hör väl oftast priset....
Inte för att jag vet om du blev nåt klokare av det här svaret men det ger väl en vink om var fukten kommer ifrån i alla fall.... Givetvis förutsatt att ytterskalet inte läcker för då kan du nog isolera med vadsomhelst utan att det blir bra...
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 27th July 2025 - 22:00
Designed from: InfinityStyles.com