![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Björn K |
![]() ![]()
Inlägg
#1
|
Oregistrerad ![]() |
Hej alla glada (och ni andra)
Har laddningsproblem på min BF76 (Hägglunds). Verkar som om inte generator orkar ladda batterierna, så fort jag slår på strömförbrukare, t ex med körriktningsvisare, den blinkar saktare och saktare för att till sist stanna helt (efter kanske någon minut) halvljus ser ut som stearinljus från 1800talet efter nån minut också... Detta är inte roligt och mkt irriterande! Tyvärr verkar det vara (nästan)stört omöjligt att få tag på delar för att renovera generator av denna typ (likströms, stor som en mindre Fordmotor...) Är det nån som har heta tips på vad göra?? Konvertera till AC kanske? HJÄLP! /Björn K, nybliven husbussare! |
![]() ![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej Björn K
Är du säker på att du har en likströmsgenerator?? Vad är det för årsmodell på bussen? ![]() Vad jag vet så satt det aldrig likströmmare på BF 76-orna. Det brukar sitta en stor växelströmmare typ bussmodell, en lågvarvig generator som laddar max laddström redan vid ca 800 motorvarv. Detta för att ge full laddning vid stadstrafikskörning och mycket tomgångs körning. Det brukar vara en CAV generator på 65 amp. Det fins delar att få tag på till generatorn. Det vanligaste felet är att något hänt med laddreläet. Det fins två typer av reläer ett äldre typ med spännings spole och backströms spole. det senare har elektronisk reglering och sitter utanpå det stora backströmsenheten. Det kan även ha en säkringstråd under backeliten vid reläenheten som brunnit av. Kontrolera så att du har spänning framme vid reläet på B+ En viktig sak är också att laddlampan fungerar, det är den som kickar igång generatorn (magnitiserar fältlinningen). Ta typ betekning på generator och relä så ska jag kolla om jag inte har lite spesifikationer på generatorn så jag kan skicka över till dig. Skulle det vara fel på reläet så är det bara att ersätta med ett vanligt 24v laddrelä. Man får kppla om lite och kompletera med ett vanligt tillslagsrelä som sköter backströmmen till generatorn om man vill ha den funktionen kvar. Det kanske verkar krångligt men så är inte fallet Vad du än gör så förhasta dig inte på att byta ut generatorn. Generatorer av den kvaliten tillverkas inte idag så var rädd om den. ![]() Gott nytt år på dig ![]() Tommy HBV 1 e- post <bil.o.kyltjanst@telia.com> |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 22nd July 2025 - 10:58 |
Designed from: ![]() |