![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Bernhard |
![]()
Inlägg
#1
|
Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 32 Registrerad: 17-January 07 Från: Uppsala Medlemsnummer: 248 ![]() |
Hej!
Handbromsen har börjat strula och vill inte släppa. Kompressorn funkar och alla andra delar av bussen får den luft den behöver, med det verkar som om det inte kommer in någon luft i lufttanken som går till handbromsen. Jag har en scania br145 från 1975 |
![]() ![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Säkerhetsventilen eller skyddsventil som den också benäms har till uppgift att säkerställa trycket i tankarna var för sig. Skulle du tex få ett stort läckage på tanken som förser dörrarna med luft så tömmer det ju inte tanken för bromsen tex. Den sista tanken som brukar fyllas är försörjningstankenb typ lufthorn diffspärr dörrar. sådant som inte är så viktigt för säkerheten. Handbromsen kan du aldrig släppa förrän du fått tryck till fotbromsen. Fotbroms tankarna det är dom två visarna som du har på instrumentet. Dom övriga tankarna varnas endast genom lampa som styrs via lågtrycksindikatorer som sitter på varje tank eller ledning som är direkt förbunden med tanken.
Det är inte farligt att köra med bussen du har ju både handbroms och fotbroms. Se till så att du har lufttorkaren i drift eller om du har spritburk så att det bubblar i den. Man kan också tömma i lite frostskyddsvätska i ledningen efter luft torkaren (om du har en sådan) så smörjer det ventiler och tar bort ev fukt i systemet. Men töm för guds skull inte i spriten före torkaren för då har du problem. Har du bytt insatsen i torkaren någon gång? Blir den dålig så kan den följa med ut i systemet och då har du ännu större problem. Ja det var lite tips till dig Bernhad Tommy HBV 1 |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 23rd July 2025 - 16:28 |
Designed from: ![]() |